Canon IXUS III ja Prima Super 155 Seitsemän pisteen automaattitarkennuksella varustetut

Ensimmäistä kertaa Canon on käyttänyt järjestelmäkameroistaan tuttua CMOS-tunnistinta kompaktikameroiden, IXUS III ja Prima Super 155, valotus- ja tarkennusjärjestelmässä. Kameroiden passiivinen 7 pisteen AiAF-tarkennus, joka on kytketty zoomaukseen, tuottaa entistäkin terävämmän lopputuloksen. Myös valonmittaus ja vastavalonkorjaus on kytketty tarkennuspisteisiin. Tuloksena ovat selkät ja laadukkaat kuvat.

Canon IXUS III
Uusi tyylikäs kolmannen sukupolven IXUS

Canonin IXUS-malliston uusin tulokas jatkaa pienikokoisten ja tyylikkäiden zoom-kameroiden sarjaa. IXUS III:n täysin uudelleen muotoiltu kromisomisteinen alumiinipintainen runko sisältää 2,3-kertaisen zoomin, tehokkaan salamalaitteen ja uuden tarkennusjärjestelmän.

Kameran tarkennusjärjestelmä, AiAF, perustuu uuteen 7 pisteen passiiviseen automaattitarkennukseen. Usean tarkennuspisteen järjestelmä takaa kuvien terävyyden myös kuvan reuna-alueilla.

IXUS III:n salamalaitteessa on valittavissa viisi salama-asetusta. Salamalaitteen varautuminen vaatii entistä vähemmän virtaa uuden energiaa säästävän tekniikan ansiosta. Kameran käyttäjäkohtaisten asetusten avulla kuvaaja voi muokata kameran toimintoja mieleisikseen. Käyttäjäkohtaisia asetuksia ovat reaaliaikainen laukaisu, salama-asetus, automaattinen filmin takaisinkelaus, keskustaa painottava yhden pisteen tarkennus ja jatkuva kuvaus.

Kameran takakannessa on valaistu LCD-näyttö kuvausasetuksille. Pimeässä näyttö voidaan valaista miellyttävällä sinisella valolla. Objektiivisuojus on liukukansityyppinen ja toimii myös virtakytkimenä.
IXUS III tulee myyntiin huhtikuussa. Sen hinta on noin 260 euroa.

Canon Prima Super 155
Pienikokoinen kinokompakti tehokkaalla 4,2-kertaisella zoomilla

Kinofilmiä käyttävän Prima-malliston uutuus on alumiinipintainen, hopeanhohtoinen Prima Super 155. Mukavan pienikokoisessa kamerassa on kattava 37 - 155 mm F 4,8 -11,7 zoom-objektiivi. Monipuoliset kuvausominaisuudet miellyttävät vaativaakin kamerankäyttäjää.

Kameran automaattitarkennus, AiAF, käyttää hyväkseen uutta passiivista 7 pisteen automaattitarkennusjärjestelmää, jossa myös valonmittaus ja vastavalonkorjaus on kytketty tarkennuspisteisiin. Uuden AE/AF CMOS -tunnistimen ansiosta tämä kinokompakti on saatu myös poikkeuksellisen pieneksi ja kevyeksi.

Prima Super 155:n takakannessa on kätevä kiekko, jolla voidaan valita seitsemästä vaihtoehtoisesta kuvausohjelmasta kulloinkin tilanteeseen parhaiten sopiva. Kameran toimintoja voi lisäksi muokata omien henkilökohtaisten mieltymysten mukaan. Takakannessa on myös suurikokoinen kuvausasetusten LCD-näyttö.

Monipuolinen salamalaite välähtää tarvittaessa, mutta salama-asetus voidaan muuttaa salaman valintapainikkeella. Samalla painikkeella voidaan valita käyttöön myös vastavalonkorjaus +1,5 tai -1,5 arvoa. Etsimessä on dioptrian korjaus -2,5 - +0,5, joten kuvata voi myös ilman silmälaseja.

Prima Super 155 tulee Suomessa myyntiin Caption-mallina huhtikuussa. Caption-mallissa on päiväys, kellonaika ja otsikointi sekä kaukolaukaisuvalmius. Kameran hinta on noin 280 euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Canon Consumer Imaging, Arja Mastonen, Channel Product Manager, puhelin 010 544 4310, faksi 010 544 4571, sähköposti arja.mastonen@canon.fi

Canon – globaalisti paikallinen