Canon EOS 300D
Kuuden megapikselin digitaalinen järjestelmäkamera kuluttajille

Kamera- ja digitaalisen kuvantamisteknologian johtava yritys, Canon, esittelee tänään 6,3 megapikselin digitaalisen järjestelmäkameran, EOS 300D:n. Kamera on pienikokoisin ja hinnaltaan edullisin tähän mennessä esitellyistä digitaalisista kameroista. Sen hintaluokka on alle 1500 euroa.

"Canon odottaa digitaalisten järjestelmäkameroiden kappalemääräisten kokonaismarkkinoiden kasvavan 400 - 500 prosenttia vuodesta 2002 vuoteen 2003", sanoo Canon Euroopan Consumer Imaging -ryhmän johtaja Hiroshi Komatsuzaki. "EOS 300D näyttelee merkittävää osaa tässä kasvussa. Canon on hinnoitellut kameran erittäin edulliseksi ja tuo viimeisimmän digitaalitekniikan laajojen käyttäjäryhmien ulottuville juuri nyt, kun suorituskykyisistä digitaalikameroista on yhä kovempi kysyntä."

EOS 300D:n edistyksellinen kamera- ja digitaalitekniikka tuo kuvaajan käytettäväksi hyviksi koetut huippuominaisuudet, joista mainittakoon mm. seitsemän pisteen nopea ennakoiva automaattitarkennus, 2,5 kuvan kuvaustaajuus sekunnissa, 35 vyöhykkeen valonmittaus ja huippunopea DIGIC-prosessori. Suomenkieliset käyttövalikot tekevät kamerasta hyvin helppokäyttöisen.

Canonin mukaan EOS 300D on tärkein kuluttajille suunniteltu järjestelmäkamera sitten vuoden 1976, jolloin AE1-kamera julkistettiin. AE1 aloitti aikoinaan järjestelmäkameroiden uuden aikakauden, sillä se oli maailman ensimmäinen mikroprosessoriohjattu järjestelmäkamera. Canon uskoo, että EOS 300D:n lanseeraus tullaan muistamaan käännekohtana, jolloin järjestelmäkamera-markkinoilla siirryttiin digitaaliaikaan myös harrastajakuvaajien keskuudessa.

Ylittämätön kuvanlaatu
Perinteisten EOS-kameroiden käyttäjät voivat siirtyä vaivatta digitaalikuvaukseen, sillä heillä on käytettävissään tuttu ja laaja yli 60 EF-objektiivin valikoima. EOS 300D:n APS-filmin kokoinen kuvakenno merkitsee 1.6x polttovälikerrointa perinteiseen kinofilmiin verrattuna. Samaan aikaan uuden kameran kanssa Canon esittelee uuden EF S 18 55 mm F 3.5 5.6 -objektiivin*, joka vastaa kinokameroissa suosittua 28-90 mm polttoväliä. Tämä objektiivi hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla kuvakennon ominaisuudet, koska sen optinen rakenne tuo objektiivin lähemmäksi kuvakennoa, mikä puolestaan mahdollistaa loistavan kuvanlaadun, kompaktin koon sekä keveyden.

Kuvakennona on 6,3 megapikselin CMOS-kenno, joka on lähes samanlainen kuin maineikkaassa EOS 10D -kamerassa. Herkkyysalueet ISO 100, 200, 400, 800 ja 1600 vastaavat yleisimmin käytettyjä filminherkkyyksiä.

Tulostus suoraan kamerasta
EOS 300D on ensimmäinen digitaalinen EOS-kamera, joka tukee avointa PictBridge-tulostusstandardia. Laadukkaat kuvat voidaan tulostaa suoraan kamerasta ilman tietokonetta liittämällä yhteensopiva valokuvatulostin kameraan USB-kaapelilla. Suurikokoinen 1,8" LCD-näyttö helpottaa kuvien katselua ja tulostusasetusten valintaa kamerasta.

Nopea kuvan prosessointi takaa laadukkaan lopputuloksen
EOS 300D -kameran tekninen ylivoima perustuu Canonin huippunopeaan DIGIC-prosessoriin (Digital Image Core). Filmille kuvattaessa kuvan prosessoinnista huolehtivat filminvalmistajat ja kuvalaboratoriot. Digitaalikuvauksessa sitä vastoin kuvan prosessointi tapahtuu kamerassa. Huippunopea DIGIC-prosessori suoriutuu valkotasapainon ja värinmuodostuksen vaatimista monimutkaisista laskenta-algoritmeistä tarkasti ja tehokkaasti siten, että lopputuloksena saavutetaan loistava kuvanlaatu. "Hyvä digitaalinen kuva vaatii laadukasta kuvasignaalia ja sen tehokasta prosessointia", sanoo Komatsuzaki. "Huippuluokan objektiivi ja kennoteknologia takaavat parhaat mahdolliset rakennusaineet hyvälle kuvalle. Näistä elementeistä DIGIC saa EOS 300D:ssä aikaan sen merkittävän eron."

Laaja-alainen ja nopea tarkennus
Kamerassa on laaja-alainen seitsemän tarkennuspisteen automaattitarkennus, joka yleensä löytyy vain kehittyneimmistä järjestelmäkameroista. Tarkennustapoina ovat kertatarkennus ja älykäs automaattitarkennus (AiAF), joka automaattisesti kytkee kohdetta seuraavan tarkennuksen toimintaan. Käsintarkennus on valittavissa objektiivista.

Korkealuokkainen valotuksenmittaus
EOS 300D:ssä sovelletaan koko kuva-alan täyttävää 35 lohkon valonmittausta. Kolme erilaista mittaustapaa (arvioiva, rajatun alueen ja keskustapainotteinen) takaavat oikean valotuksen kaikissa olosuhteissa. Monipuolisten automaattisten ja käsisäätöisten valotustapojen lisäksi kamerassa on joukko valmiita kuvausohjelmia, kuten yökuvaus, urheilukuvaus, lähikuvaus, maisemakuvaus, muotokuvaus sekä kuvaus ilman salamaa. Yhdysrakenteinen automaattisalama nousee lähes 90 mm optisen akselin yläpuolelle, mikä vähentää merkittävästi punasilmäisyyttä kuvissa.

Monipuoliset kuvausominaisuudet
EOS 300D on suunniteltu suoriutumaan mitä moninaisimmista kuvaustilanteista. Kameran suljinajat ovat 1/4000 - 30 sekuntia, aikavalotus ja salamatäsmäysaika 1/200 sekuntiin saakka. Kamerassa on samanaikainen RAW- ja JPEG-kuvien tallennus niin haluttaessa. Myös yli 2 gigatavun Type I ja Type II Compact Flash -muistikortit ovat tuettuja. Lisävarusteina on saatavissa langallinen tai langaton infrapunakaukolaukaisin. Tavanomaisen sRGB-väriavaruuden lisäksi voidaan käyttää Adobe RGB -väriavaruutta. EOS 300D:ssä on seitsemän automaattista väritasapainoasetusta (mm. pilvinen, hehkulamppu, loisteputki). Näiden lisäksi käytettävissä ovat myös mukautettu valkotasapaino ja +/-3 askeleen haarukointi.

Kattava toimituspaketti
EOS 300D toimitetaan täydellisenä ratkaisuna, joka sisältää kameran lisäksi akun, lataus-/verkkolaitteen, USB-kaapelin, videokaapelin ja leveän olkahihnan. Canon EOS 300D:n omistajalla on pääsy CANON iMAGE GATEWAY -palveluun, jossa hänellä on käytettävissään 100 megatavun online-kuva-albumi. Kameran mukana tuleva kattava ohjelmistopaketti sisältää kaikki tarvittavat ohjelmat kuvien (myös RAW-kuvien) siirtoa, arkistointia ja tulostusta varten.

Canon EOS 300D:n myynti alkaa Suomessa lokakuussa 2003. Sen hintaluokka kittinä, joka käsittää rungon sekä EF-S 18-55 mm -objektiivin, on alle 1500 euroa.

* EF-S 18-55 mm -objektiivi on suunniteltu käytettäväksi vain EOS 300D -kameran kanssa.

Canon EF 55-200 mm F 4.5-5.6 II USM
Saumaton kumppani EOS 300D:n ja EF-S 18-55 mm -objektiivin yhdistelmälle

Digitaaliset EOS-kamerat ovat olleet tämän uuden telezoom-objektiivin suunnittelun lähtökohtana. Erityistä huomiota on kiinnitetty digitaalisissa kameroissa esiintyvään hajavalon aiheuttamiin heijastuksiin. Objektiivin linssipinnat ovat monikalvopäällystettyjä, millä ehkäistään tehokkaasti heijastuksia ja saavutetaan erinomainen kuvanlaatu.

Uusi USM-moottori on edeltäjiään nopeampi ja takaa lähes äänettömän automaattitarkennuksen. Asfääriset linssielementit parantavat merkittävästi kuvan terävyyttä reuna-alueilla. EF 55-200 mm F 4.5-5.6 II USM -objektiivi soveltuu käytettäväksi kaikkien EOS-runkojen kanssa. EOS 300D:n ja kahden uutuusobjektiivin kanssa kuvaajalla on käytössään kinofilmikokoon muunnettuna kattava 29 mm - 320 mm polttovälialue.

Canon EF 55-200 mm F 4.5-5.6 II USM -objektiivi tulee Suomessa myyntiin lokakuussa. Sen hinta on noin 450 euroa.

Lisätietoja
osoitteista www.canon-europe.com/EOS300D ja http://web.canon.jp/Imaging/eosdigital/index.html

Canon Inc:n pääjohtajan Fujio Mitarain EOS 300D:n julkistustilaisuudessa Tokiossa 20.8.2003 pitämä puhe löytyy osoitteesta http://www.canon.com/press_movies/speech0820.asx

Lisätietoja