Canon EOS-1Ds
Maailman ensimmäinen digitaalinen järjestelmäkamera, jossa on kinoruudun kokoinen 11,1 miljoonan pikselin CMOS-kenno

Canon tuo loppuvuodesta markkinoille - ensimmäisenä maailmassa - täyden kinoruudun kokoisella CMOS-kennolla varustetun, ammattikäyttöön suunnatun digitaalisen järjestelmäkameran, EOS-1Ds.

Kameran CMOS-kuvakenno tuottaa suorastaan hämmästyttävän yksityiskohtien ja värien toiston, ja sen 11,1 miljoonan tehollisen pikselin kuvaresoluutio on lähes kaksinkertainen verrattuna tämän päivän parhaisiin digitaalisiin järjestelmäkameroihin*. Canonin pitkäaikainen vahva panostus CMOS-teknologiaan näkyy nyt aimo harppauksena kuvaresoluutiossa. Korkean resoluution lisäksi CMOS-teknologian etuja ovat minimiin vähentynyt kohina ja pieni virrankulutus.

Ylivertainen kuvaresoluutio

Kuvaustaajuus yltää noin 3 kuvaan sekunnissa 10 kuvan jaksoissa silloinkin, kun asetukseksi on valittu paras mahdollinen kuvanlaatu. Kameran resoluutio tyydyttää vaativimpiakin ammattikuvaajia, kuten studio-, mainos-, reportaasi- ja muotikuvaajia.

EOS-1Ds:n lanseerauksen myötä Canon voi kirjata nimiinsä sekä maailman korkearesoluutioisimman digitaalisen ammattikameran EOS-1Ds:n että nopeimman** EOS-1D:n. Syyskuussa 2001 esitellyn EOS-1D:n kuvaustaajuus on 8 kuvaa sekunnissa 21 kuvan jaksoissa.

Erinomaisen kuvanlaadun lisäksi kinoruudun kokoinen kenno mahdollistaa laajakulmaobjektiivien käytön ilman polttovälin kertautumista - ilmiö, joka on tähän asti ollut epäkohtana digitaalikameroissa.

EOS-1Ds:ssä käytetään Canonin kehittämää uutta kuvaprosessoria. Sen suunnittelussa on ollut tavoitteena korkea kuvanlaatu ja huippuluokan värientoisto sekä laaja sävyala, joka on yhtä hyvä tai jopa parempi kuin ammattikuvaajien suosimilla 35 mm:n diafilmeillä. Lisäksi CMOS-kennon korkea signaali-kohinasuhde minimoi kohinan jopa ISO 1250:tä vastaavalla herkkyydellä.

Ominaisuuksissa sekä uutta että vanhaa, hyväksi koettua

Kamera tarjoaa käyttäjälle EOS-1D:n ja EOS-1V:n hyviksi tunnustetut ammattiluokan ominaisuudet. Näitä ovat mm. 45 pisteen automaattitarkennus, 21 vyöhykkeen valonmittaus, tarkoituksenmukainen ergonominen muotoilu sekä kestävyys ja luotettavuus.

EOS-1Ds:ssä on toteutettu uudella tavalla näyttökuvan suurennus, ammattikuvaajien toivomuksesta. Valitusta kuvasta voidaan suurentaa 25 vyöhykettä kameran LCD-näytön kokoiseksi, jolloin on mahdollista arvioida kuvan terävyyttä ja yksityskohtia.

Muista uusista ominaisuuksista mainittakoon 10 väritasapainoasetusta ja väritasapainon haarukointi, jotka mahdollistavat optimaalisen tarkan värien muodostuksen ja laajan sävyasteikon mitä erilaisimmissa kuvausolosuhteissa. Kuvaaja voi säätää kuvan väritasapainoa myös syöttämällä kameraan oikean värilämpötilan Kelvin-asteissa.

Kiinteän aika-aukkoyhdistelmän käyttö on mahdollista valotuksen haarukoinnissa käytettäessä ISO-herkkyydellä haarukointia.

CMOS-kuvakennon virrankulutus on huomattavasti pienempi kuin CCD-kennon. Siksi akun kesto on jopa 600 kuvaa yhdellä latauksella***. FireWire-standardin mukainen IEEE1394-liitäntä mahdollistaa nopean, jopa 50 Mbps Plug & Play-tyyppisen datan siirron kameran ja tietokoneen välillä. CF-muistikortit voidaan alustaa joko FAT16- tai FAT32-tiedostojärjestelmiin. FAT32:n käyttö mahdollistaa kapasiteetiltaan yli 2 gigatavun muistikorttien käytön. Kamera valitsee automaattisesti FAT32:n, kun alustettavana on tämän tyyppinen kortti.

EOS-1Ds:ään kehitetty täysin uusi ohjelmisto on yhteensopiva sekä Windows- että Mac-käyttöjärjestelmien kanssa. Kamerassa voidaan käyttää tyyppi I/II:n CF-muistikortteja sekä IBM Microdrive -kortteja.

Luja, kestävä ja turvallinen

Sään kuin sään kestävä luja runko on valmistettu magnesium-metalliseoksesta ja suojattu kosteutta ja pölyä vastaan yli 70 tiivisteellä. Myös akku- ja muistikorttitila ovat kosteussuojatut. Kameran suljin on testattu kestämään vähintään 150 000 valotusta

Lisävarusteena on saatavana Data Verification Kit, joka koostuu erityisestä IC-kortista ja kortinlukijasta sekä Windows 2000/XP -yhteensopivasta ohjelmistosta. Sen avulla pystytään toteamaan, että kuva on alkuperäinen, täysin käsittelemätön.

EOS-1Ds on täysin yhteensopiva Canonin EF-objektiivien kanssa, joita on tällä hetkellä jo yli 60, sekä EX-sarjan Speedlite-salamalaitteiden kanssa.

Canon EOS-1Ds tulee Suomessa myyntiin joulukuussa 2002. Sen hinta on vielä avoin.

Lisätietoja:
Canon Oy, Canon Consumer Imaging, Jorma Laakkonen, puhelin 010 544 4309, faksi 010 544 4571, sähköposti jorma.laakkonen@canon.fi tai
Ossi Aho, puhelin 010 544 4235, faksi 010 544 4571, sähköposti ossi.aho@canon.fi

EOS-ammattikameroille on myönnetty seuraavat palkinnot Euroopassa:
TIPA: EOS-1D - paras digitaalinen ammattikamera 2002/2003
EISA: EOS D60 - paras digitaalinen ammattikamera 2002/2003