Canon EOS 1D Mark II
69 miljoonaa pikseliä sekunnissa

Maailman johtava valokuvausalan yritys Canon asettaa uudet normit ammattikuvaukselle esittelemällä uuden EOS-1D Mark II -digitaalikameran.

Kamerassa yhdistyvät poikkeuksellinen nopeus ja erinomainen kuvanlaatu. EOS-1D Mark II on maailman tehokkain digitaalinen järjestelmäkamera, jonka kuvaustaajuus on noin 8,5 kuvaa sekunnissa ja kuvakennon tehollinen pikselimäärä 8,2 miljoonaa pikseliä.

Canon on yhdistänyt EOS‑1D Mark II:ssa kolme uutta tekniikkaa, joilla saavutetaan sekä huikea nopeus että korkea resoluutio: Canonin uuden sukupolven DIGIC II -kuvaprosessori, uusi CMOS-kuvakenno ja uusi erittäin suuri välimuisti. Nämä tekniikat yhdessä mahdollistavat 40 kuvan jakson taajuudella 8,5 kuvaa sekunnissa JPEG-formaatissa tai 20 kuvan jakson RAW-formaatissa myös kohdetta seuraavalla automaattitarkennuksella.

"EOS‑1D Mark II:n ennennäkemätön nopeus ja ilmiömäinen kuvanlaatu asettavat uudet normit urheilu- ja uutiskuvaukselle”, sanoo Mr. Komatsuzaki, Canon Consumer Imaging Europen johtaja. “Lähes kaksinkertaisella resoluutiolla EOS-1D:hen verrattuna EOS‑1D Mark II avaa myös uusia ovia digitaalisen luonto- ja reportaasikuvauksen maailmaan.”

Kuvatoimistojen ammattilaisten ykkösvalinta

EOS-1D on jo vallannut valtaosan maailmanlaajuisista urheilu- ja uutiskuvausmarkkinoista. Johtavat kuvatoimistot, kuten Reuters, Getty Images ja AFP ovat valinneet EOS-1D:n kuvaajiensa työkaluksi. ”Kuvaajamme kuuluvat maailman huippuihin kansainvälisen uutis- ja urheilukuvauksen sekä viihteen alalla ja heidän kuvauskalustolleen asettamansa vaatimukset ovat mitä moninaisimpia. Canonin ammattikuvauslaitteet vastaavat parhaiten kuvaajiemme vaateisiin”, sanoo johtaja Ardian Murrell, News and Sport EMEA & Asia Pac for Getty Images.

Uusi CMOS-kuvakenno

Uuden 28,7 mm x 19,1 mm kokoisen CMOS-kuvakennon yksittäisen pikselin koko on 8,2 µm eli lähes sama kuin palkitun EOS-1 Ds:n vastaava, 8,8 µm. Uusittu kennon sisäinen kohinanpoistopiiri eliminoi kiinteän ja satunnaisen kohinan kuvasignaalista. Kuvakennon eteen sijoitettu alipäästösuodin poistaa värivirheitä ja moiré-ilmiöitä, kun taas infrapunasuodin häivyttää kennon heijastumista aiheutuvaa punaista värivirhettä.

CMOS-kennon edut

Sen sijaan että ostaisi CCD-kennot kolmannen osapuolen valmistajilta, Canon laati oman CMOS-kennon kehitysohjelman. Panostukset tuotekehitykseen ovat tuottaneet kilpailevaan CCD-tekniikkaan verrattuna suuremman nopeuden, korkeamman resoluution, matalamman kohinatason ja minimaalisen virrankulutuksen. EOS‑1D Mark II:n markkinoilletulo on Canonille strateginen ratkaisu, jonka myötä koko digitaalinen järjestelmäkameramallisto käyttää nyt Canonin omista tehtaista tulevia CMOS-kuvakennoja.

Canon pitää kaikkien digitaalisten järjestelmäkameroiden avainkomponenttien omaa valmistusta merkittävänä kilpailuetuna. Canon on nyt ainoa valmistaja, joka tarjoaa digitaalisessa järjestelmäkameramallistossaan kolme vaihtoehtoista kuvakennon kokoa.

Uuden sukupolven DIGIC

Uuden sukupolven DIGIC II -kuvaprosessorin laskentateho mahdollistaa ennennäkemättömän resoluution ja nopeuden. EOS‑1D Mark II  pystyy kuvaamaan ja prosessoimaan yli 69 miljoonan pikselin datan sekunnissa CMOS-kennon, DIGIC II -prosessorin ja uuden välimuistijärjestelmän ansiosta . Kameran käynnistymisaika on vain noin 0,5 sekuntia virran kytkemisestä.

Suurempi prosessorin kapasiteetti mahdollistaa myös tehokkaammat kuvan prosessointialgoritmit ja sitä myötä paremman väritasapainon ja kuvanlaadun sekä tarkemman automaattivalotuksen. Kuvaaja voi valita jonkin neljästä eri JPEG-kuvan resoluutiosta ja niille kullekin kymmenen eri pakkaustasoa. EOS‑1D Mark II tukee sRGB- ja Adobe RGB-väriavaruuksia käyttäjän valittavissa olevin värikylläisyys- ja sävyasetuksin sekä tarjoaa viisi esiasetettua ja kaksi käyttäjän asetettavissa olevaa värimatriisia. Kamerassa on +/-9-portainen valkotasapainon (WB)  korjaus sininen/amber- ja magenta/vihreä-suuntiin sekä +/- 3-portainen valkotasapainon haarukointi.

Luotettavuutta

Sulkimen kestoa on parannettu 33 %, vähintäin 200 000 laukaisuun. Säänkestävä magnesiumvalurakenteinen runko on suojattu kosteutta ja pölyä vastaan yli 70 tiivisteellä.

Varmennustoiminto mahdollistaa kriittisissä tilanteissa kuvaamisen sekä CF- että SD-muistikorteille samanaikaisesti. Kun toinen korteista täyttyy, voidaan varmennustoiminto kytkeä pois ja jatkaa tallentamista sille kortille, jossa on vielä tilaa.

Kuvaaja voi myös valita tallennuksen joko CF- tai SD-kortille. Kun valittu kortti täyttyy, ”muistikortti täynnä” -varoitus tulee näyttöön ja kuvaaja voi valita käyttöön toisen kameraan asetetun muistikortin. Ensimmäistä kertaa ammattikameran valikkojen kieleksi voidaan valita myös esimerkiksi suomi tai ruotsi.

Kameran asetukset voidaan tallentaa muistikortille - arvokas ominaisuus kuvaajalle, joka haluaa muokata kameransa ominaisuuksia. Asetukset voidaan tarvittaessa helposti siirtää kortilta esimerkiksi lainakameraan tai suuremmissa kuvatoimistoissa monistaa samanlaiset asetukset kaikkien kuvaajien laitteisiin.

Salama huomioi kuvausetäisyyden

EOS‑1D Mark II:n uusi  E-TTL II -salamajärjestelmä optimoi salamavalotuksen erityisesti kuvattaessa liikkuvia kohteita tai sommiteltaessa kohde kuva-alan reunoille. Uusi salamavalotusalgoritmi huomioi rungon/objektiivin antaman kuvausetäisyystiedon ja yhdistää sen salaman esisalaman tuottamaan 21 vyöhykkeen tai koko kuva-alan keskiarvomittauksen tulokseen. Epänormaalin voimakkaan heijastuksen tuottavat kohteet eliminoidaan salamavalotuksessa ja näin saadaan entistäkin tarkemmat mittaustulokset.

Täydellistä hallintaa

Herkkyyden laajennus mahdollistaa poikkeuksellisen alhaisen (ISO 50) ja suuren (ISO 3200) herkkyyden käytön kameran normaalin ISO 100-600 -herkkyysalueen lisäksi. Valotuksen mittaustavat ovat 21 vyöhykkeen arvioiva (mihin tahansa tarkennuspisteeseen painotettu), rajatun alueen, pistemittaus kuva alan keskeltä, pistemittaus valinnaisesta  tarkennuspisteestä, monipistemittaus ja kuva-alan keskustaa painottava keskiarvomittaus.

Kamera kääntää kuvan automaattisesti oikein päin 230 000 pikselin LCD-näyttöön ja kuvan sommittelun ja terävyyden voi helposti tarkistaa 15-portaisesti 10x zoomaavalta näytöltä. Rungossa on videoulostulo (PAL ja NTSC) sekä IEEE1394- (Firewire) ja USB-liitännät tietokonetta varten. PictBridge- ja Direct Print -yhteensopivien tulostimien kautta onnistuu tulostaminen suoraan kamerasta ilman tietokonetta. Kuvan histogrammi voidaan toistaa joko kaikki värikanavat yhdessä tai RGB-kanavat erikseen. Valotusajat ovat 1/8000 sekunnista 30 sekuntiin, laukaisuviive ainoastaan 40 ms, ja kohinan poisto voidaan valita henkilökohtaisten asetusten avulla.

RAW-kuvan prosessointi

Uusi Digital Photo Professional -ohjelma tarjoaa huippunopean häviöttömän RAW-kuvan prosessoinnin. Kuvien avaus uudella ohjelmalla on noin kuusi kertaa nopeampi kuin aiemmalla File Viewer Utility -ohjelmalla. Se mahdollistaa reaaliaikaisen kuvien katselun ja välittömän ja monipuolisen RAW-, TIFF- tai JPEG-kuvien muokkauksen, kuten valkotasapainon, dynamiikan, valotuksen korjauksen ja värisävyn säädön.

Ohjelmassa on sRGB-, Adobe RGB- ja Wide Gamut RGB -väriavaruuksien tuki, ja ICC- (International Color Consortium) profiili liitetään automaattisesti RAW-kuvasta TIFF- tai JPEG-formaattiin muunnettuihin kuviin. Tämä sallii kuvien esityksen niiden alkuperäisissä väreissään IIC-profiileita tukevissa sovelluksissa, kuten Adobe Photoshopissa. Samoissa olosuhteissa kuvattujen kuvien prosessointi voidaan nyt helposti tehdä eräajona suureenkin kuvamäärään sen sijaan, että jokainen kuva säädettäisiin erikseen.

EOS Viewer Utility -ohjelman avulla voidaan syöttää kameraan omia asetuksia, kuten valkotasapaino, sävykäyrä, värimatriisi, JPEG-pakkaustaso, sekä henkilökohtaisia asetuksia.

Objektiivien ja salamalaitteiden yhteensopivuus

EOS‑1D Mark II on yhteensopiva yli 60 Canon EF-objektiivin (poislukien EF-S-objektiivi) ja koko EX-salamalaitesarjan kanssa.

Canon EOS-1D Mark II –kameran hinta on noin 5250 euroa. Myynti alkaa huhtikuussa.

Lisätietoja : Canon Oy, Canon Consumer Imaging, Ossi Aho,
sähköposti  ossi.aho@canon.fi