Canon EF 70-300 mm F 4.5-5.6 DO IS USM
Ensimmäinen zoom-objektiivi, jossa on uudentyyppinen diffraktiivinen (DO) linssielementti

Edistyksellistä optista tekniikkaa edustavan kolmipintaisen diffraktiivisen linssielementin ansiosta Canonin uuden 70-300 mm:n telezoom-objektiivin pituus on alle 10 senttimetriä.

Canonin tehokas kuvanvakain korjaa kameran liikahtelusta aiheutuvaa epäterävyyttä kolmen valotusaika-askeleen verran ja mahdollistaa siten kuvaamisen pitkilläkin polttoväleillä käsivaralta tai niukassa valaistuksessa. Erittäin nopeasta ja lähes äänettömästä tarkennuksesta huolehtii rengasmallinen ultrasonic- (USM) tarkennusmoottori.

”Tämä objektiivi ilmentää Canonin johtavaa asemaa laadukkaan tarkkuusoptiikan alalla”, toteaa Canon Consumer Imaging Europen johtaja Mr. Komatsuzaki. ”Canon on ainoa yritys, joka on menestyksellisesti pystynyt kehittämään diffraktiivisia linssielementtejä, jotka soveltuvat käytettäväksi objektiiveissa   - ja tulokset puhuvat puolestaan.”

Mahdollisuus käyttää aina käsintarkennusta, pyöreä monilamellinen himmennin, joka tuottaa haluttaessa miellyttävän taustan pehmennyksen, kätevä zoom-mekanismin lukitus sekä ennen kaikkea Canonin L-sarjan objektiiveille ominainen korkea kuvanlaatu ja pieni koko ovat ominaisuuksia, jotka tulevat kiinnostamaan monia ammattilaisia ja vaativia valokuvauksen harrastajia.

DO-linssielementti

Kaksipintaista diffraktiivista linssielementtiä käytetään kiinteäpolttovälisessä EF 400 mm F 4 DO IS USM -objektiivissa. Kaksipintainen DO-elementti ei kuitenkaan sovellu käytettäväksi zoom-objektiiveissa.

Uusi kolmipintainen ratkaisu on kehitetty zoom-objektiiveja varten. Sen käyttö mahdollistaa kooltaan huomattavasti pienempien ja kevyempien objektiivien valmistamisen. Objektiivin koon pieneneminen saavutetaan sijoittamalla DO-elementti etulinssiryhmään, jolloin muussa optisessa rakenteessa voidaan käyttää voimakkaasti valoa taittavia lasilaatuja ja lyhentää sen ansiosta linssielementtien etäisyyttä toisistaan. Kromaattiset poikkeamat korjataan tehokkaasti kolmipintaisella DO-elementillä ja pallopoikkeamat asfäärisillä pinnanmuodoilla. EF 70-300 mm F 4.5-5.6 DO IS USM -objektiivin lähin tarkennusetäisyys on vain 1,4 metriä kaikilla polttoväleillä.

Zoom-mekanismin lukitus

Objektiivissa on kätevä zoomin lukitus. Se lukitsee mekanismin lyhimmälle polttovälille ja estää zoomin liikkumisen omasta painostaan, kun objektiivia kuljetetaan kameraan kiinnitettynä olkahihnasta kantaen. Lukitusominaisuus suojaa objektiivia kolahdusten ja iskujen aiheuttamalta vaurioitumiselta.

Uusi EF 75-300 mm F 4.5-5.6 DO IS USM -objektiivin hinta on noin 1550 euroa. Objektiivin myynti alkaa toukokuussa.

Lisätietoja: Canon Oy, Canon Consumer Imaging, Ossi Aho, sähköposti ossi.aho@canon.fi

Canon – globaalisti paikallinen