Kamerat vauhdilla digitaalisiksi - Canon eturivissä

Digitaalinen kuvaus kasvaa ennakoitua voimakkaammin, uskoo Canon ja arvioi digitaalisten kameroidensa kappalemyynnin ottavan yliotteen analogisista kameroista jo vuonna 2003.

Kasvua silmällä pitäen maailmanlaajuinen yhtiö suunnittelee valmistavansa kuluvana vuonna neljä miljoonaa digitaalikameraa eli nostavansa tuotantomäärää 70 prosentilla edellisestä vuodesta. Tällä hetkellä Canonilla on 18 prosentin osuus Euroopan high-end (kuvaresoluutio 2 megapikseliä tai korkeampi) digitaalikameroiden markkina-arvosta.

Canonin asema on vahva myös analogisilla kameramarkkinoilla; järjestelmäkameroissa sillä on 39 prosentin ja kompaktikameroissa 14 prosentin markkinaosuus. Ja uudesta suuntauksesta huolimatta traditionaaliset tuotteet puoltavat paikkaansa digikameroiden rinnalla vielä vuosia.

Canon Consumer Imaging -yksikön Euroopan markkinointijohtajan Alessandro Stanzanin mukaan digitaalikuvauksen teknologiset innovaatiot ovat tuoneet valokuvauksen piiriin myös uusia kuluttajia: "Digitaalikamerat ovat helppoja käyttää, inspiroivat luovuutta ja mielikuvitusta, tulokset ovat välittömästi käytettävissä ja sovellukset ovat moninaiset," listaa Stanzani suosion syitä.

Veturina toimivat myös uudet, kotikäyttöön tarkoitetut valokuvatulostimet. Kuvien tulostaminen kasvoi viime vuonna räjähdysmäisesti - pelkästään suoratulostus 125 prosenttia.

"Canon on aina ollut edelläkävijä digitaalisen kuvantamisen teknologiakehityksessä ja sen sitoutuminen tutkimukseen ja tuotekehitykseen heijastuu myös rekisteröityjen patenttien määrässä - yhtiö on vuosi vuodelta Euroopan ykkönen," toteaa Stanzani.

Canonin tavoitteena on olla kaikissa kuluttajatuoteryhmissä - digitaaliset kamerat, muistesuihkutulostimet, suoratulostimet, skannerit, videot ja monikäyttölaitteet - maailmanlaajuisesti markkinaykkönen vuonna 2005.

Lisätiedot:
Canon Oy, Canon Consumer Imaging, Esa Heikkilä, senior marketing manager, puhelin 010 544 4370, faksi 010 544 4571, sähköposti esa.heikkilä@canon.fi

Canon Euroopassa
Canon kuuluu maailman johtaviin valmistajiin tieto- ja toimistotekniikan sekä kuvantamisen alalla. Euroopan Canonin ydinliiketoiminnat jakaantuvat kahteen selvästi erilliseen yksikköön: Canon Business Solutions vastaa tieto- ja toimistotekniikan ratkaisujen ja niihin liittyvien asiantuntijapalveluiden toimittamisesta yrityksille ja yhteisöille, Canon Consumer Imaging keskittyy kuluttajatuotteiden markkinointiin ja myyntiin. Yhtiöllä on palveluksessaan Euroopassa yli 12 000 työntekijää.

Canon – globaalisti paikallinen