no consumer

Canon vahvisti digitaalisten kameroiden markkinajohtajuutta Suomessa

Digitaaliset stillkameramarkkinat kasvoivat Suomessa vuoden 2003 aikana 170 %. Digitaalisia stillkameroita myytiin noin 200 000 kappaletta. Odotettua suurempi kasvu teki samalla viime vuodesta Suomen kameramarkkinoiden kaikkien aikojen ennätysvuoden.

Canon markkinakasvun veturina

Digitaalikameroiden markkinoita Suomessa koko 2000-luvun hallinnut Canon kasvatti markkinajohtajuuttaan saavuttaen 40 %:n kappalemääräisen ja 45 %:n arvomääräisen osuuden markkinasta. Canonin kappalemääräinen osuus vuonna 2002 oli 27 %. Canonin voimakkaan kasvun myötä digitaalikameroiden kokonaismarkkinoiden arvo kohosi 60 miljoonaan euroon ja oli kulutuselektroniikan suurimpia tavararyhmiä Suomessa. Kameroiden kokonaismarkkinoiden arvo oli noin 71 miljoonaa euroa, josta digitaalisten kameroiden osuus oli siis noin 85 %.

Digitaalisten kameroiden myydyimmät hintaluokat olivat 300-500 euroa ja 500-800 euroa ja suomalaisten eniten suosimat mallit 3-4 megapikselin kuvakennolla varustettuja kameroita. Myös digitaalisten järjestelmäkameroiden markkinat tekivät läpimurron vuonna 2003. Järjestelmäkameramarkkinoita jo aiemminkin hallinnut Canon lanseerasi ensimmäisen kuluttajille suunnatun digitaalisen järjestelmäkameran EOS 300D:n, jonka myyntimenestyksen vauhdittamana yhtiön osuus kaikista myydyistä järjestelmäkameroista oli 54 % ja digitaalisista järjestelmäkameroista jopa 75 %.

Markkinakasvun kiihdyttiminä toimivat valmistajien laajat valikoimat ja vähittäiskaupan kehittyneet tulostuspalvelut sekä kotikäyttöön tarkoitetut laadukkaat valokuvatulostimet. Myös digitaalikameroiden nopea tuotekehitys on edesauttanut voimakasta kasvua : kameroiden kuvasignaalin käsittelyn nopeus, kuvan resoluutio, kuvien tallennustekniikat ja muut ominaisuudet ovat tasolla, joka soveltuu jo mitä erilaisimmille käyttöalueille. Tuotteita on nyt tarjolla lähes kaikkiin käyttötarpeisiin ja hintaluokkiin.

2004 – uusi ennätysvuosi?

Digitaalikameramarkkinoilla keskeinen suuntaus on kuvien tulostus suoraan kamerasta tähän tarkoitukseen suunniteltujen, helppokäyttöisten suoratulostinten avulla. Kuvien vaivattoman säilyttämisen merkitys kasvaa, koska otettujen kuvien määrä on digitaalitekniikan myötä räjähdysmäisessä nousussa. Arkistoimiseen on tarjolla lukuisia Internet-palveluita sekä koti- ja yrityskäyttöön tarkoitettuja tallennusmedioita, kuten tallentavat CD- ja DVD-levyt. Myös kuvien tulostuspalveluiden yleistyminen jatkuu kohtuullisen hintatason ja laajan tarjonnan johdosta.

Digitaalikamerat suunnitellaan entistäkin tarkemmin eri käyttötarpeisiin, ja ostopäätös tapahtuu usein käyttäjän tarpeiden ja arvostusten mukaan. Digitaaliset kamerat ja suoratulostimet tarjoavat enemmän mahdollisuuksia kuvalliseen kommunikointiin kuin perinteiset kamerat. Ihmisten tottumukset kuvien ottamisessa ja käytössä ovat voimakkaasti muuttumassa digitaalisen kuvan tarjoamien moninaisten mahdollisuuksien myötä. Vuodesta 2004 odotetaankin uutta ennätysvuotta.

Markkinajohtaja vahvistaa asemaansa edelleen

Canon toimittaa vuonna 2004 Suomessa yli 100 000 digitaalista stillkameraa ja tuo tuotevalikoimaan runsaat 20 uutta mallia. Canon uskoo, että myydyimmät hintaluokat säilyvät 300–500 euron ja 500–800 euron tasolla, suosituin kennokoko sen sijaan kasvaa 4-5 megapikselin luokkaan.

Canonin vahvuuksia markkinoilla ovat vakuuttava määrä alkuperäisteknologioita, patentteja, resursseja, tuotteita ja ratkaisuja koko digitaalisen kuvantamisen laajalla alueella. Yhtiön etuna on digitaalisen kuvantamisen tuotteiden integrointi: perinteisten kameroiden ja filmi- ja tasoskannereiden hyödyntäminen valokuva- ja suurkuvatulostimien kanssa ja digitaalisten still- ja videokameroiden yhdistäminen suoratulostimiin tai projektoreihin. Tämä strateginen etu vahvistaa Canonin etumatkaa digitaalisen kuvantamisen markkinoilla.

Canonin taloudellinen tilanne on vankka, ja yhtiö investoi vuosittain tuotekehitykseen 7-11 % liikevaihdostaan. Tuotekehityksen lähtökohtana ovat kuvanlaatu, käytettävyys, design ja tuotteiden yhteensopivuus.

Lähteet:
Canon Oy
Valokuvausalan tuonti- ja tukkukauppiaiden Foto-ePlus-tilasto vuodesta 2003 (julkaistu 22.1.2004)

Lisätietoja:
Canon Oy, Canon Consumer Imaging