Canon uskoo digitaalikameramarkkinoiden jatkuvaan vahvaan kasvuun

Digitaalikameroiden kokonaismarkkinat ovat kasvaneet viime vuosina voimakkaasti. Kameroiden tarkkuus ja laatu ovat kehittyneet tasolle, jolla ne haastavat jo filmiä käyttävät perinteiset kamerat niin käytettävyydessä kuin kuvan laadussa.

Kokonaismarkkinat    Kasvu %

2002    74 000 kpl    92 %
2001    38 500 kpl    48 %
2000    26 000 kpl    90 %
1999    13 700 kpl

Vuonna 2002 eniten myytyjen kameroiden hintaluokat

Hintaluokka  Osuus %

Alle 336 euroa  22 %
Alle 840 euroa  54 %
Alle 1260 euroa  18 %

Perinteisesti Suomessa on myyty keskihinnaltaan kalliimpia kameroita kuin Euroopassa yleisesti. Tämä kehitys on jatkunut myös digitaalisissa kameroissa. Viime vuosien aikana on myyty eniten 500 - 600 euron kameroita, joiden joukkoon Canonin mallistosta asettuu Digital IXUS -sarja. Se on hyvä esimerkki alalla vallitsevasta ilmiöstä: vaikka hintaluokka on pysynyt lähes samana, kameran ominaisuudet ovat kasvaneet moninkertaisiksi.

Canon uskoo edelleen digitaalikameroiden markkinoiden voimakkaaseen kasvuun. Canon Oy:ssä arvioidaan, että vuonna 2003 Suomessa myydään noin 125 000 kappaletta digitaalikameroita (kasvu noin 69 %). Kasvun kiihdyttiminä toimivat kehittyneet tulostuspalvelut, laadukkaat suoratulostimet, yleinen julkisuuskuva, valmistajien laajat mallistot ja kameroiden lähentyminen käytöltään perinteistä kameraa.

Pikselimäärä kasvaa edelleen

Vuoden 2003 suuntauksena on edelleen jatkuva pikselimäärän kasvu. Yleisimpien digitaalikameroiden kuvailmaisin kasvaa 2 milj. pikselistä 3 - 4 miljoonaan pikseliin. Prosumer-mallien kennot kasvavat myös pykälällä 5 - 6 miljoonaan. Kuluvan vuoden aikana markkinoille tulee yhä enemmän "lifestyle"- kameroita, joissa trendinä on miniatyrismi. Personointi tulee myös yleistymään lähes samalla tavalla kuin matkapuhelimissa. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat jo nykyisin Canonin kameroissa käytössä olevat yksilölliset My Camera -toiminnot. Jatkossa tulemme näkemään myös erilaisiin kuvausolosuhteisiin tarkoitettuja kuvausohjelmia, joita käyttäjä voi valita ja ladata kameraansa.

Canon uskoo Compact Flash -kortin säilyttävän edelleen vahvan asemansa, sillä sen verraton etu on lähes rajaton tallennuskapasiteetti. CF-kortti voidaan nykyisellä FAT 16 -tiedostonhallintajärjestelmällä rakentaa aina 2 gigatavuun asti ja FAT 32 -järjestelmällä teoriassa aina 2048 giga- eli kahteen teratavuun asti. Kaikki Canonin digitaalikamerauutuudet tunnistavat automaattisesti, kumpaa tiedostonhallintajärjestelmää käytetään.

Tiedostokoon kasvaminen jatkuu edelleen, ei pelkästään kennojen pikselimäärän suurentumisen vaan myös monipuolistuvien videotallennustoimintojen kautta. Videoleikkeiden tarkkuus ja pituus tulevat niin ikään lisääntymään huimasti. Sisäinen editointi tullee olemaan myös osa digitaalikameroiden maailmaa vuoden 2003 aikana. Jo nyt on mahdollista rajata kuvia ja leikata rajoitetusti videoleikkeitä suoraan kameran omalta LCD-näytöltä.

Digitaalisten kuvapalvelujen kehittämisen rinnalla Canon uskoo kuvien tulostamisen voimakkaaseen kasvuun kodeissa. Suoratulostamisen edelläkävijän Canonin uusimmat suoratulostimet pystyvät tulostamaan kuvia kamerasta täysin itsenäisesti. Kehitystä vauhdittamaan on saatu aikaan yleinen standardi eri valmistajien kesken, ja toisella vuosipuoliskolla tulemme näkemään kameroita ja tulostimia, jotka toimivat merkistä riippumatta yhteen.

Lisätietoja:
Canon Oy, Canon Consumer Imaging