Canonin kuluttajatuotteiden uusi liiketoimintamalli yhtenäisille Euroopan markkinoille

Canon julkistaa CeBIT 2002 -messuilla Euroopan kuluttajaliiketoimintansa strategiamuutoksen. Operatiivista keskustaan Amsterdamissa pitävä uusi liiketoimintayksikkö on Canon Consumer Imaging, CCI.

Yhtenäisyyttä ja tehokkuutta
"Käytännöllisesti katsoen kuluttajaliiketoimintamme muuttuu kokonaisuudessaan. Markkinointiviestintää, myyntiä, huoltoa, logistisia ja it-toimintoja yhdenmukaistamalla lisäämme tehokkuutta ja saavutamme huomattavia kustannussäästöjä. Yhtenäisillä Euroopan markkinoilla meidän on oltava ennakoivia, nopeita, joustavia. Viestimme tulee olla sama koko Euroopassa", toteaa Hiroshi Komatsuzaki, CCI-yksikön vetäjä.

Vuosi 2001 merkitsi uuden liiketoimintamallin valmistelua; vuosi 2002 käytännön toteutuksen aloittamista maa kerrallaan. Maaorganisaatiot keskittyvät asiakkaisiin ja jakelukanaviin, yhteiseurooppalainen markkinointi, markkinointiviestintä ja tietyt toimitusketjun osa-alueet hoidetaan keskitetysti. Varastointiin tuo lisää tehokkuutta kaikkia Pohjoismaita palveleva Göteborgin aluevarasto.

Yhtenäisestä markkinointiviestinnästä antaa esimakua viime kuussa aloitettu mittava You Can - Reflections -kampanja, jonka 270 miljoonaa ihmistä näkee 13 maassa, 60 TV-kanavalla ja yli 400 lehdessä. Tv-osio toimii imagoa rakentavana brandikampanjana. Lehtimainonta puolestaan perustuu ns. tähtituotestrategiaan, jossa kunkin avaintuoteryhmän mainonta keskittyy yhteen tuotteeseen.

Markkinajohtaja tarjoaa vaivattomuutta
Jo nyt monissa kuluttajatuotteissa markkinajohtaja Canon aikoo vallata globaalin ykköspaikan vuoteen 2005 mennessä digitaalikameroissa, mustesuihkutulostimissa skannereissa ja monikäyttölaitteissa.

Rainer Führes, Senior General Manager, CCI kiteyttää: "Haluamme olla todellinen yhteiseurooppalainen pelaaja. Kaadamme raja-aitoja niin organisaation sisä- kuin ulkopuolellakin tavoitteenamme tarjota asiakkaillemme mahdollisimman vaivaton yhteistyömalli kanssamme."

Taustaa:
Vuonna 1937 perustettu Canon Inc. kuuluu maailman johtaviin valmistajiin tieto- ja toimistotekniikan sekä kuvantamisen alalla. Canon-ryhmän myynti nousi 24,8 miljardiin euroon vuonna 2001. Yritys investoi vuosittain huomattavasti - seitsemisen prosenttia myynnistään - tutkimukseen ja tuotekehitykseen ja sijoittui viime vuonna Yhdysvaltain patentti- ja tavaramerkkiviraston patenttilistauksessa 1877 rekisteröinnillä kolmannelle sijalle.

Euroopassa Canon toimii kaksilla selkeästi eri markkinoilla: Canon Business Solutions toimittaa yrityksille it-infrastruktuuriin liittyviä ratkaisuja, Canon Consumer Imaging keskittyy kuluttajatuotteiden myyntiin. Canon Euroopan myynti oli 6,9 miljardia euroa vuonna 2001.

Suomalaisen tytäryhtiön, Canon Oy:n toiminnot on organisoitu eurooppalaisen liiketoimintamallin mukaisesti palvelemaan yritys- ja kuluttajasektoreita. Vuonna 2001 yhtiön liikevaihto oli 149,6 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on 509 työntekijää.

Lisätietoja: Canon Oy, Canon Consumer Imaging, Jari Heino, Country Manager, puhelin 010 544 4353, sähköposti jari.heino@canon.fi

Canon Oy, Canon Consumer Imaging, Esa Heikkilä, Senior Marketing Manager, puhelin 010 544 4370, sähköposti esa.heikkila@canon.fi

Canon – globaalisti paikallinen