Esittelyssä uusi Canon EOS 550D –järjestelmäkamera. 18 megapikselin kenno, 1080p:n teräväpiirtovideot ja ISO-herkkyys 6400 [8.2.2010]

EOS 550D Canon täydentää EOS-järjestelmäkameroiden valikoimaa uudella EOS 550D -mallilla. Uutuuskamera edustaa samanlaista tekniikkaa ja ominaisuuksia kuin puoliammattilaisille suunnatut mallit.

Kameran runko on pienikokoinen ja kevyt. 18 megapikselin APS-C-kokoinen CMOS-kenno, Canonin DIGIC 4 -kuvaprosessori ja Full HD -videokuvaus antavat valokuvauksen harrastajille aivan uudenlaisia kuvausmahdollisuuksia.

Monipuoliset säädöt kuvanlaadusta tinkimättä

EOS 550D tuo uusimman valokuvaustekniikan yhä useampien kuluttajien ulottuville. Canonin DIGIC 4 -kuvaprosessorin ja 18 megapikselin kennon ansiosta ISO-herkkyys on valittavissa alueelta 100 - 6400 (laajennettavissa arvoon 12800). Entistä parempi kohinanpoistotekniikka parantaa kuvanlaatua heikossa valaistuksessa kuvattaessa. 14-bittinen kuvasignaalinkäsittely pehmentää värisävyjen vaihtumista ja tuottaa luonnollisen näköiset värit niin tulosteisiin kuin näytöllekin.

EOS 550D:ssä on nopea ja tarkka 9 pisteen automaattitarkennusjärjestelmä. Keskimmäinen on erittäin herkkä ristikkäistyyppinen piste, joka on tarkoitettu valovoimaisille (vähintään F 2.8) objektiiveille. Kameran jatkuva kuvausnopeus on 3,7 kuvaa sekunnissa. Ominaisuudet antavat monipuoliset mahdollisuudet kuvaustilanteiden helppoon hallintaan.

Canonilla on tapana tuoda ammattikäyttöön tarkoitettujen järjestelmäkameroiden tekniikkaa myös kuluttajamalleihin. Siksi EOS 550D -kamerassa on sama iFCL-mittausjärjestelmä kuin EOS 7D -mallissa. EOS-sarjan uutena ominaisuutena on säädettävissä oleva automaattisen ISO-herkkyyden yläraja, joten käyttäjät voivat hallita kuvakohinan enimmäismäärää. EOS 550D on ensimmäinen perustason järjestelmäkamera, jossa valotuksen korjausta voidaan säätää +/– 5 EV ja automaattivalotuksen haarukointia +/– 2 EV. Samasta kohteesta voidaan siis ottaa useita eri tavalla valotettuja kuvia, jotta vaikeissakin valaistusoloissa saadaan ainakin yksi oikein valottunut kuva.

EOS Full HD -videokuvaus käsisäädöillä

Yhä useammilla Canonin digitaalisilla järjestelmäkameroilla voi kuvata videoita täydellä teräväpiirtotarkkuudella. EOS 550D tallentaa 1920 x 1080 pikselin Full HD -video-otoksia 30, 25 tai 24 kuvan sekuntinopeudella. Käytettävissä on myös 720p:n videokuvaus 60 tai 50 kuvan sekuntinopeudella. Videotallennuksen ajaksi 3,5 mm:n stereomikrofoniliitäntään voidaan kytkeä ulkoinen mikrofoni.

Valotusasetukset ovat käsin säädettävissä, joten kuvaaja voi muuttaa myös syväterävyyttä ja lisätä kuvaan liikkeen tuntua pehmennyksen avulla. Valoalueiden sävyjen esivalinta voidaan asettaa erikseen videotallennukselle ilman, että se vaikuttaa valokuvausasetuksiin. Kohteen ollessa kaukana voidaan käyttää videokuvan rajaustoimintoa, jossa kennon keskellä oleva 640 x 480 pikselin kokoinen alue näkyy noin 7 kertaa suurennettuna. Näin kuvaaja saa talteen tilanteen, joka muutoin olisi liian kaukana kuvattavaksi. EOS 550D on Canonin ensimmäinen EOS-kamera, jossa on videokuvan rajaustoiminto.

Selkeä ja suurikokoinen näyttö ja tukeva rakenne

Valokuvia ja videoita on miellyttävä katsella EOS 550D:n suurelta näytöltä. 7,6 cm:n (3,0 tuuman) 3:2 Clear View -nestekidenäytön resoluutio on 1040000 kuvapistettä, joten tallennetut kuvat näkyvät kokonaisuudessaan ilman reunuksia. Heijastamattoman ja vettä hylkivän pinnoitteen ansiosta kuvien katselu on ongelmatonta myös kirkkaassa valaistuksessa ja eri kulmista.

EOS 550D on rakenteeltaan tukeva ja käytännöllinen. Kamerassa on suuret helppokäyttöiset painikkeet, jotka on suunniteltu käyttäjiltä saadun palautteen perusteella. Uudessa akkukahvassa on myös lisäpainike, jolla aukkoasetuksia voidaan muuttaa runkoa kääntämättä, kun kameralla kuvataan pystyasennossa.

Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo

EOS 550D -kameran käyttäjille laadukkaiden kuvien ja video-otosten tallentaminen on helppoa.  HDMI-CEC-ohjausta tukevan HDMI-liitännän ansiosta kameralla voidaan katsella valokuvia ja videoita teräväpiirtotelevisiosta ja katselua voidaan hallita television kaukosäätimellä.

Sisällön langatonta siirtoa varten EOS 550D -kamerassa on Eye-Fi connected -toimintoja. Kameran käyttöliittymässä on erityinen Eye-Fi-osio, joka kytkee automaattisen virrankatkaisun pois käytöstä, kun Eye-Fi-kortti siirtää tietoa. Siten sisällön siirtäminen onnistuu helposti ja ilman keskeytyksiä.

Laaja valikoima lisävarusteita

EOS 550D:n kanssa voidaan käyttää kaikkia Canonin EF- ja EF-S-objektiiveja ja EX Speedlite -salamalaitteita, mukaan lukien pienikokoinen Speedlite 270EX. Kamera on yhteensopiva myös uuden infrapunatoimisen RC-6-kauko-ohjaimen kanssa, joten valokuvia ja Full HD -videoita voidaan tallentaa koskematta kameraan. Kauko-ohjaimella kamera voidaan laukaista viiden metrin etäisyydeltä. Käyttäjä voi valita välittömän laukaisun tai laukaisun kahden sekunnin viiveellä. RC-6 on yhteensopiva myös aikaisempien EOS-kameroiden (EOS 450D, EOS 500D, EOS 7D ja EOS 5D Mark II) kanssa.

Uuden EOS 550D -järjestelmäkameran myynti alkaa Suomessa maaliskuussa 2010, ja sen suositusvähittäishinnat eri kokoonpanoille ovat:

- EOS 550D runko: 965 euroa
- EOS 550D + EF-S 18-55 IS: 1095 euroa
- EOS 550D + EF-S 18-135 IS: 1358 euroa

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi