EOS 400D on vastaus innostuneelle kuvaajalle [24.8.2006]

EOS 400D Canon julkistaa tänään EOS 400D -järjestelmäkameran, jossa on 10,1 megapikselin CMOS-kenno, uusi sisäänrakennettu puhdistusjärjestelmä, suuri ja kirkas 2,5 tuuman nestekidenäyttö ja 9 pisteen automaattitarkennus. Canon on ainoa digitaalisten järjestelmäkameroiden valmistaja, joka valmistaa itse myös kennot, prosessorit ja objektiivit.

EOS 400D:n ominaisuudet lyhyesti:
- 10,1 megapikselin CMOS-kenno
- Canonin sisäänrakennettu puhdistusjärjestelmä
- 2,5 tuuman nestekidenäyttö, jossa on 230 000 pikseliä ja 160 asteen katselukulma
- 9 pisteen automaattitarkennus
- Kuvatyylien uudet asetukset
- DIGIC II -kuvaprosessori, joka mahdollistaa 0,2 sekunnin käynnistymisajan
- RAW-kuvien käsittelyohjelmisto Digital Photo Professional
- Pienikokoinen ja kevyt runko
- Yhteensopiva kaikkien Canonin EF- ja EF-S-objektiivien ja EX Speedlite -salamalaitteiden kanssa

Uutta tekniikkaa, parempi suorituskyky

Uuden puhdistusjärjestelmän lisäksi EOS 400D:ssä on muutakin uutta  tekniikkaa. Kaikissa kuudessa EOS-sarjan digitaalikamerassa käytettävän herkän, nopean ja vähäkohinaisen CMOS-tekniikan ansiosta resoluutio on noussut 8,0 megapikselistä 10,1 megapikseliin. 2,5 tuuman nestekidenäyttö on suuri ja ja EOS-sarjan kirkkain. Toiston yhteydessä voidaan näyttää kaikki tärkeimmät kuvaustekniset tiedot. Yhdeksän pisteen automaattitarkennusjärjestelmässä on herkkä, F 2.8 keskimmäinen tarkennuspiste, joka parantaa tarkennuksen herkkyyttä etenkin hämäräkuvauksessa. Resoluution paranemisesta huolimatta jatkuvan kuvauksen sarjojen pituudet ovat miltei kaksinkertaistuneet: suuria JPEG-kuvia voidaan tallentaa jopa 27 kuvan ja RAW-kuvia 10 kuvan sarjoissa.

EOS 400D on Canon-malliston ensimmäinen digitaalinen järjestelmäkamera, jossa on sisäänrakennettu puhdistusjärjestelmä. Digitaalisten järjestelmäkameroiden pölyyntymistä koskevien tutkimusten perusteella on kolme tapaa välttää pölyä:

1. Vähentäminen
Kameran sisällä olevat mekanismit on suunniteltu vähentämään pölyn muodostumista. Rungon suojatulppa on suunniteltu siten, ettei se kuluessaan muodostaisi pölyä.

2.Torjuminen
Kennon etupuolella olevassa low-pass-suodattimessa on käytetty staattista sähköä ehkäisevää tekniikkaa, jotta osat eivät kerää pölyä.

3. Poistaminen
Self-Cleaning Sensor Unit (itsepuhdistuva kennoyksikkö) poistaa pölyä low-pass-suodattimesta korkeataajuuksisen värähtelyn avulla noin sekunnin ajan kameran käynnistymisen jälkeen. Jos kuva otetaan heti kameran käynnistyttyä, toiminto kytkeytyy pois heti laukaisinta painettaessa.

Canon on kehittänyt myös sisäisen Dust Delete Data -järjestelmän, joka tunnistaa kennossa olevan pölyn. Sitten pöly voidaan poistaa automaattisesti kuvauksen jälkeen Digital Photo Professional -ohjelmistolla.

EOS-sarjan etumatkaa

EOS 400D:ssä on paljon EOS 30D- ja EOS 5D-malleista sekä muista EOS-sarjan malleista tuttuja ominaisuuksia, kuten 9 pisteen automaattitarkennus, kuvatyylit, kansiot 9 999 kuvalle ja laajennettu PictBridge-tuki. Lisäksi siinä on DIGIC II -prosessori,  jonka edistyneet toistoalgoritmit mahdollistavat hyvän kuvanlaadun. Kameran käynnistysaika on vain 0,2 sekuntia. Prosessorin nopean toiminnan ansiosta kuvaaminen on sujuvaa, sillä puskurimuisti tyhjenee nopeasti kuvasarjojen välillä.

Siirtyminen aiemmasta EOS-mallista EOS 400D:n käyttäjäksi on helppoa, sillä kamerassa on sama käyttöliittymä ja pääosin samanlaiset perusominaisuudet ja toiminnot. EOS400D:ssä voidaan käyttää myös samaa akkua ja BG-E3-akkukahvaa kuin EOS 350D -mallissa sekä kaikkia EF- ja EF-S-objektiiveja, Speedlite-salamalaitteita ja EOS-lisävarusteita.

Kattava ohjelmistopaketti

Muiden EOS-sarjan kameroiden tavoin myös EOS400D:n mukana toimitetaan kattava ohjelmistopaketti, joka helpottaa kuvaajan työskentelyä. Pakettiin kuuluu Digital Photo Professional (DPP), joka mahdollistaa monipuolisen RAW-kuvien käsittelyn. DPP on kytketty myös kameran ominaisuuksiin, kuten Dust Delete Data -järjestelmään ja kuvatyyleihin. Kameran mukana toimitetaan myös EOS Capture-, Image/Zoom Browser- ja Photostitch-ohjelmat.

EOS 400D tulee Suomessa myyntiin syys-lokakuun vaihteessa. Sen hintaluokka on noin 1000 euroa sisältäen 18-55mm EF-objektiivin.

Tutustu kameraan tästä!

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi