no consumer

Canon juhlistaa EOS-järjestelmän 20-vuotistaivalta esittelemällä EOS-1D Mark III –järjestelmäkameran [22.2.2007]

EOS 1-D Mark III Nyt on aihetta juhlaan. Canon esittelee kuvauksen ammattilaisille uuden EOS-1D Mark III –digijärjestelmäkameran. Kamera määrittelee kuvausstandardit uudestaan, sillä sen monipuoliset uudet ominaisuudet tuovat lisää tehokkuutta ja mahdollisuuksia kuvaukseen.

Kamera on uskomattoman nopea - se kykenee sarjakuvaukseen nopeudella 10 kuvaa sekunnissa 10,1 megapikselin resoluutiolla aina 110 (JPEG suuri) tai 30 (RAW) kuvan sarjoissa. Kaksi DIGIC III –prosessoria takaavat kameran nopeuden ja korkean resoluution sekä tuovat EOS-kameraan ensimmäistä kertaa 14-bittisen kuvan käsittelyn.

Täysin uuden suunnittelun myötä kamerassa on koko joukko uusia ominaisuuksia ja parannuksia: 3,0 tuuman LCD-näyttö ja Live View -tila, kennonpuhdistusjärjestelmä, uusi 19 ristikkäistyyppisen tarkennuspisteen automaattitarkennusjärjestelmä ja 63 vyöhykkeen valonmittaus. Kameran APS-H-koon (28,1 x 18,7 mm) CMOS-kenno tukee vakiona suurempia herkkyysarvoja (ISO 100-3200).

Uuden EOS-1D Mark III:n ominaisuudet lyhyesti:
- 10,1 megapikselin Canon CMOS -kenno (APS-H)
- 10 kuvaa/s 110 JPEG-kuvan sarjoissa (Large/Fine)
- Kaksi DIGIC III -prosessoria (14-bit A/D)
- Laaja ISO-herkkyysalue (50 – 6400 laajennus)
- Kennonpuhdistusjärjestelmä
- 3,0 tuuman 230 000 pikselin LCD-näyttö
- 19 ristikkäistyyppistä automaattitarkennuspistettä
- Sulkimen kesto 300 000 laukaisua
- Iso ja pieni RAW-kuva
- GPS-yhteensopiva

Ennennäkemätön nopeus, teho ja kuvanlaatu

Canonin kaksi DIGIC III -prosessoria takaavat ennennäkemättömän nopeuden, tehon ja kuvanlaadun. Kuvaamaan pääsee jo 0,2 sekunnin kuluttua käynnistämisestä, ja EOS-1D Mark III pystyy tallentamaan ja prosessoimaan yli 100 megapikseliä kuvatietoja sekunnissa. Jatkuvasti tyhjentyvä puskurimuisti mahdollistaa jopa 110 kuvaa yhtenä sarjana. Kuvat käsitellään 14-bittisinä, ja värisyvyys on jopa 16384 sävyä pikseliä kohden verrattuna 12-bittisen käsittelyn 4096 sävyyn. Kolmannen sukupolven CMOS-kennon pikselirakenne on suunniteltu uudelleen. Se mahdollistaa sisäänrakennetun kohinanpoistovirtapiirin kanssa korkeatasoiset kuvat ISO 3200 -herkkyydellä.

Uudessa kamerassa esittelemme myös uudistetun automaattitarkennusjärjestelmän ja 19 ristikkäistyyppistä tarkennuspistettä, joiden herkkyys on F 2.8. Tarkennuspisteet   jakautuvat tasaisesti koko tarkennusalueelle. Ylimääräiset 26 aputarkennuspistettä auttavat tarkennusjärjestelmää seuraamaan kohdetta entistä paremmin.

Vastauksena ammattikuvaajien tarpeisiin kameran takakanteen on sijoitettu automaattitarkennuspainike, jolla tarkennuksen voi kytkeä toimintaan ja pois pitäen katseen koko ajan etsimessä. Etsin on entistä kirkkaampi ja sen kuva-ala suurempi. Kameran uuden 63 alueen mittausjärjestelmän myötä kuvaaja voi paremmin hallita valotusta.

Kirkas 3,0 tuuman 230 000 pikselin LCD-näyttö soveltuu tarkkoihin rajauksiin ja kuvien esikatseluun. Uutena ominaisuutena EOS-sarjassa on Live View –tila, joka mahdollistaa kuvan rajauksen ilman etsintä LCD-näytön avulla, mikä on eduksi erityisesti hankalista asennoista kuvattaessa.

Uudistettu valikkojärjestelmä

Valikkojärjestelmä on EOS-1D Mark III:ssa suunniteltu täysin uudelleen, jotta LCD-näytön kokoa voisi hyödyntää paremmin. Valikot ovat helppokäyttöisiä ja näytön lukeminen vaivatonta. Valinta 57 mukautetusta toiminnosta antaa kuvaajalle enemmän mahdollisuuksia muokata kameran asetuksia sopimaan paremmin päivittäisiin tarpeisiin. Uudella Oma valikko –toiminnolla kuvaaja voi tallentaa useimmin käytetyt valinnat erilliseen valikkoon. LCD-näyttöä voi käyttää uusien lisälaitteiden ohjaamiseen.

EOS-1D Mark III sisältää joukon käytännöllisiä parannuksia ammattikuvaajalle. Sulkimen kestävyyttä on parannettu 300 000 laukaisuun. Magnesiumseoksesta tehty runko on varustettu pölyltä ja kosteudelta suojaavin tiivistein. Kennonpuhdistusjärjestelmä lisää luotettavuutta poistamalla pölyä kennosta ja vähentää laitteen manuaalista puhdistustarvetta. Jotta kuvat eivät tuhoutuisi, käyttäjää varoitetaan LCD-näytön kautta ja äänimerkillä, jos muistikortin luukku avataan, kun kuvia vielä kirjoitetaan kortille. Liitännät sisältävät videoulostulon (NTSC- ja PAL-formaatit) ja USB 2.0 –portin.

EOS-1D Mark III mukana toimitetaan kattava ohjelmistopaketti, joka helpottaa kuvaajan työnkulkua. Paketti käsittää DPP:n (Digital Photo Professional), tehokkaan RAW-muuntimen, joka sisältää täydellisen kuvankäsittelyjärjestelmän RAW-kuville.
DPP yhdistyy kameran ominaisuuksiin, kuten roskanpoistotietoihin ja Picture Styleen. Kameran mukana toimitetaan myös seuraavat ohjelmat: EOS Utility, ImageBrowser/Zoom Browser ja PhotoStitch.

Uuden EOS-1D Mark III:n myynti alkaa Suomessa huhti-toukokuun vaihteessa 2007 ja sen suositusvähittäishinta on 4550 euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi