Ensiesittelyssä uusi Canon EOS 1000D -järjestelmäkamera [10.6.2008]

Canon esittelee tänään uuden EOS 1000D -järjestelmäkameran. Sen runko on ergonominen, kompakti ja kevyt – kamera painaa vain 450 grammaa. Kamera pitää sisällään monia ammattimalleista tuttuja tekniikoita, mm. DIGIC III -kuvaprosessorin ja elävän etsinkuvan. Kameran peruspaketissa on rungon lisäksi Canon EF-S 18–55 mm IS -objektiivi, jonka neljän askeleen kuvanvakain takaa loistavat kuvat heikossakin valossa.

Kameran ominaisuudet lyhyesti
- 10,1 megapikselin CMOS-kenno
- EOS-kennonpuhdistusjärjestelmä
- 7 pisteen laaja-alainen automaattitarkennusjärjestelmä, jonka keskimmäinen tarkennuspiste on ristikkäistyyppinen F 5,6
- 3 kuvaa sekunnissa
- 2,5 tuuman nestekidenäyttö elävällä etsinkuvalla
- DIGIC III -kuvaprosessori
- Käytettävissä SD- ja SDHC-muistikorttien kanssa
- Yhteensopiva kaikkien Canonin EF- ja EF-S-objektiivien ja Speedlite EX -salamalaitteiden kanssa

Saumatonta yhteistyötä ja huippuluokan kuvanlaatu

10,1 megapikselin CMOS-kennon kookkaat pikselit takaavat laadukkaat, kohinattomat kuvat. Tarkkuutta on tarpeeksi jopa A4-kokoisiin tulosteisiin vaikka kuvaa rajaamalla. Kamerassa on integroitu kennonpuhdistusjärjestelmä, joka ehkäisee mahdollisia kennon pölyhaittoja. EOS 1000D:ssä on sama DIGIC III -kuvaprosessori kuin EOS-1-sarjan ammattilaismalleissa. Prosessori mahdollistaa jatkuvan sarjan kuvaamisen jopa 3 JPEG-kuvan sekuntinopeudella muistikortin täyttymiseen asti. DIGIC III -prosessori varmistaa huippuluokan kuvanlaadun, nopean toiminnan ja välittömän käynnistyksen.

Kun kuvaaja tarvitsee nopeaa tarkennusta, on kamerassa vaihtoehtona 7 pisteen laaja-alainen automaattitarkennus. Se tarkentaa kohteeseen sekunnin murto-osassa. Ristikkäistyyppinen keskipiste toimii tehokkaasti myös tilanteissa, joissa valaistus tai kontrasti on heikko. Etäisyyden huomioi Canonin E-TTL II -salamavalotusjärjestelmä.

Kuvaaja voi tarkastella otoksiaan välittömästi ja säätää sommittelua, terävyyttä ja tarkennusta kirkkaassa 2,5 tuuman nestekidenäytössä tai jakaa kuvat ystävien kanssa heti laajaa katselukulmaa hyödyntämällä. Nestekidenäytön avulla kuvaaja pääsee myös käsiksi nopeaan ja helppokäyttöiseen valikkojärjestelmään. Tinkimättömän kuvanlaadun tilanteesta toiseen takaavat 12 mukautettavaa toimintoa, esimerkiksi automaattinen valotuksen säätötoiminto, joka korjaa kirkkautta ja kontrastia kuvan prosessoinnin aikana, parantaa ihon värisävyjä muotokuvissa ja varmistaa, että kasvot valottuvat oikein. Kuvaaja voi myös ottaa avukseen ylimääräisen kohinanpoiston korkeilla ISO-arvoilla otettuihin kuviin.

Usein, esimerkiksi jalustan kanssa kuvattaessa, etsimen kautta kuvaaminen on epäkäytännöllistä ja hankalaa. Silloin käyttämällä elävää etsinkuvaa saadaan kuvauskohde näkymään kameran nestekidenäytön kautta. Valinnainen ristikko ja histogramminäyttö voidaan ottaa kuvauskohteen sommittelun ja valotuksen avuksi.  Lisäksi käytettävissä on kaksi automaattitarkennustilaa: nopea Quick AF -automaattitarkennus, joka kytkee tarkennuksen tunnistimen käyttöön kääntämällä hetkeksi kameran peilin alas, ja Live AF -tarkennus, joka käyttää kontrastitietoja kompaktikameroiden tarkennuksen tavoin.

EOS 1000D -järjestelmäkameran mukana tulevat monipuoliset ohjelmistot. Pakettiin kuuluu muun muassa tehokas ja monipuolinen Digital Photo Professional -ohjelmisto RAW-kuvien käsittelyyn. Picture Style Editor -ohjelmisto sopii mukautettujen kuvatyylien luomiseen. Lisäksi kameran mukana toimitetaan EOS Utility-, Image/Zoom Browser- ja PhotoStitch-ohjelmat.

Uuden EOS 1000D -järjestelmäkameran myynti alkaa Suomessa elokuussa 2008. Kameran suositusvähittäishinnat ovat:

- EOS 1000D -runko: 619 euroa
- EOS 1000D EF-S 18–55 mm IS -objektiivilla: 729 euroa

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi