Canon on valmistanut jo 30 miljoonaa EF-objektiivia

Tammikuun 20. päivä oli Canonille juhlapäivä. Silloin yhtiön objektiivituotannossa ylittyi 30 miljoonan EF-objektiivin raja – ja vain vajaassa 20 vuodessa siitä, kun EOS-kamerajärjestelmä ja sen myötä uusi EF-objektiivikiinnitys lanseerattiin.

EF-objektiivit

EF-objektiivien kiinnitysjärjestelmä tuotiin markkinoille vuonna 1987, kun mekaaniset kytkennät kameran ja objektiivin välillä korvattiin elektronisilla kontakteilla ja objektiivin sisäisellä automaattitarkennusmoottorilla. Tarkennusjärjestelmät ovat kehittyneet, kuvanvakaustekniikat ja linssielementtien materiaalit vaihtuneet, ja vedenpitävyyttä ja muotoilua on paranneltu, mutta itse EF-kiinnitysjärjestelmä on säilynyt ennallaan.

Ainutlaatuinen tuotevalikoima

Saatavilla on tällä hetkellä yli 60 erilaista EF-objektiivia, joiden polttovälit vaihtelevat 14 millimetristä aina 600 millimetriin. Valikoimaan kuuluu myös makro-objektiiveja, siirrettäviä ja kallistettavia objektiiveja, kalansilmäobjektiiveja sekä kuvanvakaimella varustettuja malleja. Ammattikuvaajien tarpeita palvelevat 22 korkealuokkaista L-sarjan EF-objektiivia.

Erityisen huolella valittujen optisten elementtien sekä kestävän, laadukkaan ja kosteussuojatun rakenteen ansiosta L-sarjan objektiivit edustavat Canon-objektiivien terävintä huippua niin käyttömukavuuden, piirtokyvyn kuin vedenpitävyyden osalta.

Tarkkuusobjektiivien perintö

30 miljoonan rajan ylittänyttä EF-objektiivituotantoa edelsivät miljoonat FD-objektiivit, jotka korvattiin EF-kiinnitysjärjestelmän objektiiveilla vuonna 1987. Vaihdettavien objektiivien lisäksi Canon on tuottanut miljoonia objektiiveja kompaktikameroihin ja videokameroihin, puhumattakaan ammattikäyttöön suunnitelluista video-objektiiveista, joita filmi- ja televisioteollisuus suosivat hyvän kuvanlaadun vuoksi.

Ensimmäisenä maailmassa

Canonin objektiivien kehityshistoriaa kuvaavat hyvin teknologiat, jotka kukin aikanaan esiteltiin ensimmäisenä maailmassa. Listalla ovat muun muassa seuraavat tekniset ratkaisut:

- Ensimmäinen ultraäänimoottorilla (USM) varustettu objektiivi järjestelmäkameroihin esiteltiin vuonna 1987. Nykyisin useimmissa EF-objektiiveissa käytetään ultraäänimoottoria, joka tuottaa nopean ja lähes äänettömän automaattitarkennuksen.
- Ensimmäinen asfäärisiä linssielementtejä sisältävä järjestelmäkameraobjektiivi. Tällä vältetään pallopoikkeaman aiheuttamat kuvautumisvirheet.
- Ensimmäiset fluoriittikiteitä, UD- (Ultra-dispersion) ja Super UD -lasia sisältävät objektiivit värivirheiden korjaamiseksi.
- Ensimmäinen kuvanvakaimella (IS) varustettu objektiivi, jolla voidaan käyttää tavallisiin objektiiveihin verrattuna jopa kolme askelta pidempää valotusaikaa käsivaralta kuvattaessa kuvanlaadun kärsimättä. Tämänhetkinen EF-objektiivivalikoima käsittää 12 kuvanvakaimella varustettua mallia.
- Canon oli ensimmäinen ja on edelleenkin ainoa yhtiö, joka käyttää objektiiveissa monikerroksista diffraktiivista linssielementtiä (DO). Diffraktiivisen linssielementin ansiosta Canonin EF 400 mm F 4 DO IS USM- ja EF 70–300 mm F 4.5–5.6 DO IS USM -objektiivit tuottavat erittäin korkealuokkaisen kuvanlaadun ilman kromaattisia poikkeamia. Lisäksi nämä objektiivit ovat selvästi tavanomaisia kevyempiä ja pienikokoisempia.
- Ensimmäinen 10-kertainen zoom-objektiivi (EF 35–350 mm F 3.5–5.6L USM).
- Pisimmän polttovälin ja suurimman valovoiman yhdistelmä (EF 1200 mm F 5.6L USM).

EF-objektiivien kehityskulku

EF-objektiivit kehittyvät rinta rinnan kamerateknologian kanssa. Linssielementtien muotoilulla ja monikerroskalvotuksella pyritään vaimentamaan ja estämään digitaalisten kameroiden kuvakennojen kirkkaista pinnoista lähtevien heijasteiden vaikutusta kuvaan. EF-S-objektiivit on suunniteltu pienempikennoisia digitaalisia kameroita varten. EF-S-objektiiveilla pystytään hyödyntämään esimerkiksi EOS 350D- ja EOS 20D -kameroiden kuvakennojen ominaisuuksia. Tämä tekniikka mahdollistaa uusien, entistä pienempien ja kevyempien objektiivien tuotannon.

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puhelin 010 544 4539, tai Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi