Digital IXUS 800 IS: tuleva design-ikoni

Canon tuo markkinoille 6,0 megapikselin Digital IXUS 800 IS -kameran. Vaikka Digital IXUS –malliston uusi tulokas on uskomattoman pieni, siinä on 4x zoom-objektiivi ja Canonin optinen kuvanvakain (IS, Image Stabilizer). Pieni koko ja tyylikäs muotoilu tekevät kamerasta tulevan design-ikonin.

IXUS 800

Kuvanvakaimen ansiosta ilman salamaa kuvattaessa saadaan entistä terävämpiä otoksia ilman tärähdysvaaraa. Kuvaaminen käsivaralta on mahdollista jopa kolme valotusaika-askelta pitemmillä valotusajoilla. Myös makrokuvaus on vakaampaa –ja tarkennus onnistuu jopa 2 cm:n päässä kohteesta. Kuvanvakaimen ohjauksesta huolehtii Canonin tähän tarkoitukseen kehittämä uusi prosessori, joka säätää tarkasti vakaavien linssielementtien liikettä ja takaa nopean ja tarkan tärähdysten korjauksen. Uusi prosessori vähentää myös vakaintoiminnon vaatimaa virrankulutusta.

Polttovälialueeltaan nelinkertaisessa zoom-objektiivissa on erittäin voimakkaasti valoa taittava asfäärinen UA-linssielementti, jonka avulla ohuenkin kameran polttoväleiksi saadaan 35–140 mm (kinofilmivastaavuus).

Tyyliä sekä ominaisuuksissa että ulkonäössä

Digital IXUS 800 IS:ssä on ISO 800:aa vastaava herkkyys, jonka ansiosta kameralla voidaan kuvata hyvin heikossa valaistuksessa ja tilanteissa, joissa salaman käyttö ei ole sallittua tai kuvan tunnelman kannalta toivottavaa. Käytettävissä on myös valinnainen, automaattisesti valaistuksen mukaan säätyvä suurien ISO-vastaavien herkkyyksien asetus.
Suuret herkkyydet ja optinen kuvanvakain mahdollistavat yhdessä terävien ja tärähtämättömien otosten tallentamisen käsivaralta hyvinkin heikossa valaistuksessa.

Uutena Digital IXUS -perheen jäsenenä Digital IXUS 800 IS eroaa muista ulkonäöltään. Kameran tyylikästä muotoa korostaa sen kolmivärinen ulkokuori: nestekidenäytön ympärillä oleva kiiltävä musta täydentää satiinimaisia ja kiiltäviä, metallinhohtoisia pintoja. Suuren 2,5 tuuman nestekidenäytön katselukulma on laaja, joten kuvia on helppo katsella kameran näytöstä. Valinnainen ristikkoviivanäyttö helpottaa kuvan sommittelua, ja yönäyttötila lisää näytön näkyvyyttä pimeässä.

Digital IXUS 800 IS:ssä on 16 kuvausohjelmaa mukaan lukien käsinsäädöt. Esiasetetut erikoisaiheohjelmat ovat hyödyllisiä vaikeissa valaistusolosuhteissa. Uuden laajakuvatallennustilan (kuvakoko 2816 x 1584 pikseliä) ansiosta stillkuvia voidaan tallentaa 16:9-muodossa. Näin otetut kuvat soveltuvat hyvin katseltaviksi laajakuvatelevisiosta tai tulostettaviksi näyttävän leveinä (10 x 20 cm) kuvina Canon SELPHY CP-sarjan kuvatulostimilla.

Kameralla voidaan tallentaa 30 kuvan sekuntinopeudella kuvattuja VGA-laatuisia video-otoksia jopa yhden gigatavun verran. Nopeudella 60 kuvaa sekunnissa tallentava QVGA-videokuvaustila sopii erinomaisesti vaikkapa urheilusuoritusten tai liikesarjojen tallentamiseen ja otosten tarkastelemiseen hidastettuina.

Uusi tulostusvalikko tekee usean kuvan sarjojen tulostamisesta entistä helpompaa. Täyden PictBridge-tuen ansiosta käyttäjät voivat tulostaa kuvia suoraan kamerasta millä tahansa PictBridge-yhteensopivalla tulostimella. Tulosta/siirrä-painikkeen avulla tulostaminen ja tiedostojen lataaminen Windows- tai Mac-käyttöjärjestelmiin on helppoa.

Digital IXUS 800 IS tulee Suomessa myyntiin toukokuussa. Sen hintaluokka on noin 540  euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puhelin 010 544 4539, tai Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi