Digital IXUS 60 ja Digital IXUS 65 tyylitietoisille kuluttajille

Canonin Digital IXUS -malliston uutuudet Digital IXUS 60 ja Digital IXUS 65 jatkavat ansiokkaasti edeltäjiensä luomia perinteitä ja ovat tyylitietoisen kuluttajan mieleen.

IXUS 65

Kummassakin uutuusmallissa on 6,0 megapikselin CCD-kenno ja iso nestekidenäyttö (Digital IXUS 60:ssä 2,5 tuumaa ja Digital IXUS 65:ssä 3,0 tuumaa), joka mahdollistaa tarkan sommittelun ja kuvien tarkastelun silmien rasittumatta. Näytön katselukulma on nyt entistä laajempi, mikä helpottaa otosten katselua toistotilassa. Kuvaus- ja toistotilan valitsin on sijoitettu siten, että kamerasta saa tukevan otteen.

Digital IXUS 65 -kamerassa on uusi kosketusvalitsin, jota kosketettaessa nestekidenäyttöön tulevat suuret toimintojen kuvakkeet. Niinpä haluttu toiminto on helppo valita hämärässäkin. Valitsinta voidaan käyttää myös kuvien selaamiseen toiston aikana. Uusi kuvan tarkastelutoiminto hyödyntää suurta nestekidenäyttöä näyttämällä yhtä aikaa vasta otetun kuvan ja suurennoksen kuvan osasta. Tämä toiminto soveltuu erinomaisesti kuvan yksityiskohtien tarkistamiseen. Suurennettua osaa voidaan siirtää tarkennuspisteestä toiseen tai mihin tahansa kohtaan kuva-alalla.

Herkkyys riittää hämärässäkin kuvaamiseen, ilman salamaa

Perinteisesti kuvaaminen heikoissa valaistusolosuhteissa on ongelmallista, koska salaman käyttö saattaa latistaa kuvan tunnelman. Uusissa IXUS-kameroissa on käytettävissä ISO 800:aa vastaava herkkyys, jonka ansiosta voidaan kuvata ilman salamaa vähäisessäkin valossa ilman tärähdysvaaraa. Kameroissa on myös valinnainen automaattisesti säätyvä suuren herkkyyden asetus.

Molemmissa uutuuskameroissa on 16 kuvausohjelmaa. Käsisäätöisesti voidaan valita ISO-herkkyys, valkotasapaino ja muita valotusasetuksia. Uuden laajakuvatallennustilan (kuvakoko 2816 x 1584 pikseliä) ansiosta stillkuvia voidaan tallentaa 16:9-muodossa. Näin otetut kuvat soveltuvat hyvin katseltaviksi laajakuvatelevisiosta tai tulostettaviksi näyttävän leveinä (10 x 20 cm) kuvina Canon SELPHY CP-sarjan kuvatulostimilla.

Kameroilla voidaan tallentaa 30 kuvan sekuntinopeudella kuvattuja VGA-laatuisia video-otoksia jopa yhden gigatavun verran. Nopeudella 60 kuvaa sekunnissa tallentava QVGA-videokuvaustila sopii erinomaisesti vaikkapa urheilusuoritusten tai liikesarjojen tallentamiseen ja otosten tarkastelemiseen hidastettuina.

Täyden PictBridge-tuen ansiosta käyttäjät voivat tulostaa kuvia suoraan kamerasta millä tahansa PictBridge-yhteensopivalla tulostimella. Tulosta/siirrä-painikkeen avulla tulostaminen ja tiedostojen lataaminen Windows- tai Mac-käyttöjärjestelmiin on helppoa.
Kameroissa voidaan käyttää sekä SD- että MMC-kortteja.

Digital IXUS 60:n toimitukset alkavat maaliskuussa ja Digital IXUS 65:n toimitukset toukokuussa. Niiden arvioidut katuhinnat ovat seuraavat:

- Digital IXUS 60, noin 370 euroa
- Digital IXUS 65, noin 430 euroa

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puhelin 010 544 4539, tai Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi