no consumer

Digital IXUS 50 tarjoaa uskomattoman nopeuden ja huippuluokan kuvanlaadun

Canon tuo markkinoille 5,0 megapikselin CCD-kennolla varustetun Digital IXUS 50 -digitaalikameran. 5,0 megapikselin kennokoko mahdollistaa jopa A3-kokoiset valokuvatulosteet.

Kamerassa on sama DIGIC II –prosessori, jota käytetään myös uusimmissa Canonin EOS-sarjan digitaalisissa järjestelmäkameroissa. Prosessori takaa huippuluokan kuvanlaadun, nopeat toiminnot ja matalan kohinatason. Se nopeuttaa myös kameran käynnistystä ja mahdollistaa jatkuvan kuvauksen keskeytyksettä noin 2 kuvan sekuntinopeudella, kunnes muistikortti täyttyy. Tehokas prosessori tukee myös uutta nopeaa kuvantoistotoimintoa ja selausta kameran näytössä (myös hakuominaisuus), nopeaa kuvan kääntöä ja entistä nopeampaa tallennusta kortille. Tyylikäs uutuuskamera tallentaa kuvat SD-muistikortille.

Kamera on varustettu 3x zoomilla ja suurella 2,0 tuuman nestekidenäytöllä. Kuvatiedostojen nopeaan siirtoon ja tulostukseen käytetään USB 2.0 Hi-Speed –liitäntää. Helpon PictBridge-tulostuksen ja nopean tiedostojen lataamisen mahdollistaa erillinen tulosta/siirrä-painike.

Kuvaamisen ja kuvien katselemisen iloa lisää uusi ”pitotoiminto”, jolla käyttäjät voivat tarkastella juuri ottamiaan kuvia kameran näytössä haluamansa ajan ja poistaa ne halutessaan samantien siirtymättä katselutilaan. Kamera siirtyy takaisin kuvaustilaan heti, kun laukaisinta painetaan uudelleen.

Värienmuokkaustoiminnon avulla voidaan muuntaa värejä jo ennen kuvan ottoa. Kamerassa on esimerkiksi halutun värin korostus, jolla kuvan kaikki muut värit, yhtä lukuun ottamatta voidaan muuttaa harmaasävyiksi. Muut värienmuokkaustoiminnot mahdollistavat jonkin värin kylläisyyden korostamisen ja värien vaihtamisen.

Monipuoliset kuvausohjelmat ja käsinsäädöt

Monipuolisuuden ja helppokäyttöisyyden takaavat 10 kuvausohjelmaa. Niihin kuuluu kuusi erikoisaiheohjelmaa, joiden avulla saadaan helposti upeita tuloksia myös vaikeissa valaistusolosuhteissa. Kamera optimoi valkotasapainon, valotuksen ja muut asetukset kuvausolosuhteisiin sopiviksi. Erikoisaiheohjelmiin kuuluvat mm. yökuvaus, lapset ja lemmikit, henkilökuvaus ja vedenalainen maailma.

Pidemmälle kehittyneet kuvaajat voivat hallita käsinsäädöillä esimerkiksi valkotasapainoa, valonmittausta, ISO-herkkyyttä ja valotusaikaa 15 sekunnista (pitkällä valotusajalla) 1/1500 sekuntiin. Ajastin tarjoaa mahdollisuuden valita sopivan pituinen viive (1–10, 15, 20 tai 30 sekuntia) ja viiveen jälkeen otettavien kuvien määrä (1–10 kuvaa).

Digital IXUS 50  -kamerassa on myös useita uusia video-ominaisuuksia. Värienmuokkaus-toimintoja voidaan käyttää myös videokuvauksessa, samoin kuin digitaalista zoomiakin. Kamera pystyy tallentamaan videokuvaa jopa minuutin kerrallaan nopeudella 60 kuvaa/s hidastettua toistoa varten. Hidastuksen hallintaa on parannettu viisitasoisella nopeudensäädöllä. Sekä valkotasapaino että valotus säätyvät automaattisesti videokuvauksen aikana. Sähköpostin liitteeksi sopiville videoleikkeille on käytettävissä asetus, jolla voidaan tallentaa jopa kolme minuuttia videokuvaa nopeudella 15 kuvaa/s ja tarkkuudella 160 x 120 pikseliä.

Myös veden alle

Lisävarusteena toimitettavan säänkestävän kotelon avulla voidaan kuvata veden alla jopa 3 metrin syvyydessä. Lisävarusteena on saatavana myös tehokas salamalaite, HF-DC1, joka lisää yö- ja sisäkuvausmahdollisuuksia entisestään. Laite liitetään kameraan mukana toimitetulla kiinnikkeellä ja sekä kamera että salama voidaan kiinnittää kolmijalkaan.

Kameran mukana toimitetaan ZoomBrowser EX 5.1 (Windows)- ja ImageBrowser 5.1 (Mac)  -ohjelmat kuvien katselua, hallintaa ja arkistointia varten. Muita ohjelmia ovat PhotoStitch ja PhotoRecord sekä kuvankäsittelyohjelma ArcSoft PhotoStudio. Toimitukseen kuuluvat myös TWAIN (Windows 98/2000)- ja WIA (Windows Me) -ajurit. PTP-kuvansiirtoprotokollatuen ansiosta kamera voidaan liittää mihin tahansa Windows XP (SP1–2)- tai Mac OS X -käyttöjärjestelmään (v10.1.5–10.3) ilman ajuria.

Digital IXUS 50 -kameran hankkija voi halutessaan rekisteröityä CANON iMAGE GATEWAY -palveluun, joka tarjoaa muun muassa 100 megatavua ilmaista tilaa Internetissä omien digitaalisten stillkuvien ja videoleikkeiden jakamiseen. CANON iMAGE GATEWAY -palvelusta voi myös ladata omaan kameraan uusia My Camera -toimintoja, esimerkiksi suljin- ja aloitusääniä sekä aloituskuvia.

Digital IXUS 50 tulee Suomessa myyntiin huhtikuussa. Se asettuu 430 euron hintaluokkaan.

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puhelin 010 544 4539, sähköposti ulla.autiovuori@canon.fi, tai Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti teija.tamminen-saremaa@canon.fi.

Canon – globaalisti paikallinen