Canonin uudet kuvantamislaitteet laajentavat visuaalisen ilmaisun mahdollisuuksia

Kuvantamisratkaisujen markkinajohtaja Canon Eurooppa ilmoittaa, että sen emoyhtiö Canon Inc. on kehittämässä Cinema EOS -järjestelmäänsä 8K-kameraa ja lisäksi ammattitasoista 8K-referenssinäyttöä, jotka tukevat uuden sukupolven 8K-videosisällön tuotantoa. Kolmas tuoteuutuus on noin 120 tehollisen megapikselin CMOS-kennolla varustettu järjestelmäkamera. Canon hyödyntää still- ja videokuvauslaitteiden valmistuksessa patenteilla suojattuja kuvantamisteknologioitaan, jotka edistävät kuvantamiskulttuurin kehitystä.

Cinema EOS System 8K camera.jpgCinema EOS -järjestelmän 8K-kamera
Professional-use 8K reference display.jpg8K-referenssinäyttö ammattikäyttöön
120-megapixel SLR camera.jpg120 megapikselin järjestelmäkamera

Huom.: Tuotteiden kuvat on esitetty vain havainnollistamistarkoituksessa.

Canon kuuluu johtaviin yrityksiin kuvantamisteknologian alalla. Tutkimus- ja kehitystyössään Canon suunnittelee laitteita, jotka edistävät elokuva- ja videotuotantoa ja siirtävät visuaalisen ilmaisun raja-aitoja. Kehitteillä olevilla Cinema EOS -järjestelmän 8K-kameralla ja ammattitasoisella 8K-referenssinäytöllä Canon haluaa tehostaa tuotannon työnkulkuja 8K-videosisällön kuvaamisessa ja esittämisessä helpottaen muun muassa 8K-resoluution alasmuuntoa 4K-resoluutioksi ja 4K-rajausta.

Cinema EOS -järjestelmän 8K-kameraan tulee Canonin Super 35 mm -filmiformaattia vastaava CMOS-kenno, joka mahdollistaa 8 192 x 4 320 pikselin (noin 35,39 miljoonan tehollisen pikselin) resoluution, taajuuden 60 kuvaa sekunnissa, 13 aukon¹ dynaamisen alueen ja erittäin laajan värikirjon. Runko on pienikokoinen, joten kameraa on helppo liikutella, ja lisäksi suunnittelussa on annettu suuri painoarvo helpolle käytettävyydelle. EF-kiinnityksen ansiosta kamerassa voidaan käyttää tuotteita Canonin laajasta EF-objektiivivalikoimasta². Ominaisuuksien ansiosta kamera sopii hyvin monenlaiseen kuvaamiseen ja visuaaliseen ilmaisuun.

Kehitteillä oleva ultrakorkean resoluution 8K-referenssinäyttö sisältää Canonin kuvankäsittelyteknologiaa, joten se tarjoaa suuren kirkkauden, hyvän kontrastin (laajan dynaamisen alueen) ja laajan värikirjon. Lisäksi pikselitiheys on yli 300 pikseliä tuumalla, mikä lähestyy ihmisen näkökyvyn rajaa. Tämän ansiosta näyttö mahdollistaa erittäin todenmukaisen kuvantamisen, muun muassa hienoisten valon muutosten toistamisen, mikä ei ollut aiemmin mahdollista. Yhdessä Cinema EOS -järjestelmän 8K-kameran kanssa käytettynä näyttö saavuttaa todella vaikuttavan visuaalisen ilmaisun tason.

Kehitteillä olevan järjestelmäkameran tarkkuus on noin 120 tehollista megapikseliä. Canonin suuriresoluutioinen CMOS-kenno ja nykyisen EOS-sarjan runko mahdollistavat vaihdettavien EF-objektiivien käytön³. Kamera tuottaa tarkkoja kuvia, joissa kohteet näyttävät kolmiulotteisilta ja hyvin läsnä olevilta – kuin ne olisivat oikeasti katsojan silmien edessä. Kameran tuottama resoluutio riittää enemmän kuin hyvin tulostukseen julistekoossa sekä rajaukseen tarkkuudesta ja selkeydestä tinkimättä.

¹ Aukko on dynaamisen alueen mittayksikkö. Dynaaminen alue tarkoittaa kuvaan samanaikaisesti tallennettavissa olevien kirkkaimpien ja tummimpien alueiden eroa.
² EF-objektiivivalikoimassa on 96 objektiivia. Niistä 78 mallia (60 EF-objektiivia ja 18 EF Cinema -objektiivia) on yhteensopivia kehitteillä olevan 8K-kameran kanssa.
³ EF-objektiivivalikoimassa on 96 objektiivia. Niistä 60 mallia on yhteensopivia kehitteillä olevan järjestelmäkameran kanssa.

Yritystiedotteet
Yritysratkaisutiedotteet