Canon maailmanlaajuisen digitaalivallankumouksen johtajana

Canonin digitaalikameramyynti tulee ylittämään analogisten kameroiden myynnin jo vuoden 2003 aikana. Vuonna 2002 Canon valmisti 4 miljoonaa digitaalikameraa, mikä oli 70%:n lisäys vuodesta 2001.

Köln, Saksa Digitaalikuvauksen sektori kasvaa räjähdysmäisesti ja terävimmässä kärjessä komeilee Canon. Onkin ennustettu, että Canonin valmistamien digitaalikameroiden myynti ylittää analogisten kameroiden myynnin jo vuoden 2003 aikana.

Valmistautuakseen kysynnän huimaan kasvuun Canon suunnittelee valmistavansa kuluvana toimintavuonna maailmanlaajuisesti 4 miljoonaa digitaalikameraa, mikä on 70 % enemmän kuin edellisvuonna. Tällä hetkellä Canon hallitsee Euroopassa huippuluokan digitaalikameroiden (2 megapikseliä tai enemmän) markkinasegmenttiä 18 %:n markkinaosuudellaan.

Canon Europe uskoo kuitenkin, että digitaalimarkkinoiden kukoistus ei merkitse analogisen kameran ja siihen liittyvän kaupan kuolemaa, vaan kyseiset alat toimivat rinta rinnan vielä usean vuoden ajan.

Canonin asema on vahva myös analogisilla kameramarkkinoilla: järjestelmäkameroissa sillä on 39 prosentin ja kompaktikameroissa 14 prosentin markkinaosuus.

Canon Consumer Imaging -yksikön Euroopan markkinointijohtajan Alessandro Stanzanin mukaan digitaalikuvauksen teknologiset innovaatiot ovat tuoneet valokuvauksen piiriin myös uusia kuluttajia:

Digitaalikamerat ovat helppoja käyttää, inspiroivat luovuutta ja mielikuvitusta, tulokset ovat välittömästi käytettävissä ja sovellukset ovat moninaiset, Stanzani sanoo. Canonin tutkimukset osoittavat, että ihmiset ottavat digitaalikameroilla viisi kertaa enemmän valokuvia kuin perinteisillä filmikameroilla. Digitaalikameralla otetuista kuvista tulostetaan kuitenkin usein vain noin neljännes.

Verkon jatkuvan laajentumisen myötä ihmiset lähettävät kuviaan Internetin välityksellä monille muille kaikkialla maailmassa, siten moninkertaistaen kuvien käyttäjien ja katselijoiden määrän.

Digitaalivallankumouksen moottorina toimivat myös korkealaatuiset, kotikäyttöön tarkoitetut valokuvatulostimet, joiden tulostuslaatu vastaa perinteisin menetelmin kehitetyn valokuvan laatua.

70- ja 80-luvuilla moni harrastajavalokuvaaja rakensi itse pimiön kylpyhuoneeseen tai varastoon, mutta nykypäivänä valokuvauksessa on mahdollista saavuttaa sama vaikutelma ja laatu liittämällä digitaalikamera PC-koneeseen tai vielä yksinkertaisemmin suoraan pieneen valokuvatulostimeen.

Kuvien tulostaminen kasvoi vuonna 2001 räjähdysmäisesti - pelkästään suoratulostus 125 prosenttia.

Canon Europe on yksi harvoista yrityksistä, joka hallitsee digitaalisen prosessin kaikki vaiheet tallentamisesta tulostamiseen ja luultavasti ainoa elektroniikkayritys, jolla on käytössään huippuluokan teknologiat digitaalikameroiden, linssien ja valokuvatulostuksen alalla. Tämä onkin Canonin tärkein kilpailuvaltti, joka samalla takaa yrityksen johtoaseman säilyvän, kun digitaalisen kuvantamisen markkinat laajenevat.

Canon on aina ollut edelläkävijä digitaalisen kuvantamisen teknologiakehityksessä, ja tulemme jatkossakin toimimaan aktiivisesti tällä tärkeällä ja kilpailukykyisellä sektorilla. Sitoutumisemme jatkuvaan tutkimukseen ja tuotekehitykseen sekä asiakkaiden luovuuden kannustaminen takaavat sen, että nimemme edustaa jatkossakin laatua ja ammattimaista digitaalista kuvantamista. Tämä näkyy rekisteröimiemme patenttien määrässä, joka on vuosi vuoden jälkeen suurempi kuin millään muulla yrityksellä Euroopassa, Stanzani totesi.

Canonin tavoitteena on olla kaikissa kuluttajatuoteryhmissä maailmanlaajuisesti markkinaykkönen vuonna 2005. Näitä ryhmiä ovat digitaaliset kamerat, mustesuihkutulostimet, suoratulostimet, skannerit, videot ja monikäyttölaitteet.

Canon – globaalisti paikallinen