no consumer

Canon tuo markkinoille monipuolisen HDV-videokameran ammattikäyttöön

Canonin digitaalisten videokameroiden valikoiman uusi lippulaiva, tyylikkään musta XL H1, tallentaa HDV-signaalia 1080/50i -muotoisena (MPEG-2 / 25Mbps) miniDV-kasetille. Teräväpiirtoprosessoinnissa kamera käyttää Canonin uutta DIGIC DV II prosessoria.

Uusi XL H1, jossa on myös 25f-tallennustapa ja jonka kolme 1/3 tuuman, 1,67 megapikselin CCD-kennoa, edustaa HDV-luokan parasta tarkkuutta. Videokameran monipuoliset tulo- ja lähtöliitännät käsittävät mm. HD-SDI-lähtöliitännän (BNC-liittimen kautta), aikakoodin tulon/lähdön sekä Gen lock- ja XLR-ääniliitännät.

Kamera mahdollistaa miniDV:tä käyttävien XL-kuvaajien joustavan siirtymisen teräväpiirtokuvaukseen. Tästä videokamerasta tuleekin varmasti korkean kuvanlaatunsa sekä monipuolisten kuvausominaisuuksiensa ansiosta sellaisten tuotantoyhtiöiden, studioiden ja freelance-videokuvaajien valinta, jotka haluavat siirtyä HD-kuvaukseen.

Uusi HD-luokan 20x polttovälialueen zoom-objektiivi

XL H1 ‑videokamerassa hyödynnetään Canonin pitkää kokemusta broadcast-kameroissa käytettävien objektiivien valmistuksesta. Kameran uusi 20-kertaisella polttovälialueella ja Canonin kehittämällä fluoriittilinssielementillä varustettu zoom-objektiivi takaa teräväpiirtotallennuksessa tarvittavan korkean optisen laadun.

XL 5,4–108 mm ”L” ‑objektiivi ja tehokas vaihtuvakulmaisella prismalla varustettu optinen kuvanvakain (VAP OIS) tuottavat hämmästyttävän todenmukaiset video-otokset. Objektiivi on yhteensopiva Canonin XL-kamerakiinnityksen kanssa, ja siinä on uusi monikerroskalvotus, joka käytännössä poistaa hajavalosta aiheutuvat haamukuvat ja heijastukset. Pyöreä, tarkka himmenninaukko pehmentää taustan kauniisti, ja uuden elektronisen tarkennusrengasmekanismin ansiosta saadaan säädöt saadaan erittäin tarkasti. Objektiivissa on kaksi valinnaista harmaasuodatinta (1/6 ja 1/32) sekä tarkennuksen ja zoomin esiasetukset muistivarmennuksella. Videokamera muistaa eri objektiivien tarkennus- ja polttoväliasetukset, vaikka objektiivit olisi irrotettu, ja palaa niihin erittäin tarkasti.

XL H1 ‑runko ja uusi XL-objektiivi tarjoavat selkeän etsinkuvan ja kuvausetäisyyden näytön 2,4-tuumaisesta elektronisesta laajakuvaetsimestä. Käytettävissä on myös mekaaninen suljin 1 920 x 1 080 ‑stillkuvien ottamiseen (SD-/MMC-kortille). DIGIC DV II ‑prosessorin ja kahden erillisen kuvasignaalin käsittelypolun ansiosta voidaan kuvata stillkuvia ja video-otoksia samanaikaisesti. XL H1 sopii toisin sanoen erinomaisesti myös kuvakäsikirjoitusten tekemiseen.

Varteenotettava vaihtoehto myös studioympäristöön

XL H1 on useimpien maailmanlaajuisten (1080i) teräväpiirtolähetysstandardien mukainen, ja se on tehokas tapa tv-studioille, tuotantoyhtiöille ja muille videokuvaajille siirtyä teräväpiirtokuvaukseen. Kameran liitettävyys on ammattitasoa, joten se tuo käyttöön lukuisia tuotantomahdollisuuksia. XL H1 on myös integroitavissa studioympäristöön: Gen lock -tuen ansiosta kameraa voidaan käyttää monikameratuotannossa.

XL H1 ‑videokamerassa on digitaalielokuvatoiminnot, kuten uudet gamma- ja värimatriisiasetukset (Cine2), joten se sopii myös tallenteen siirtoon filmille. Kamerassa on vaihdettava kuvanopeus ja videon kuvanopeudeksi voidaan valita 25f.

Kuvansäätötoimintoja on runsaasti, ja ne ovat edistyksellisiä ja tarkkoja. Käytettävissä on kaksi kohinanpoistosuodatinta (NR1 ja NR2) ja värimatriisin, valkotasapainon, värilämpötilan ja terävyyden säädöt sekä automaattinen huippuvalojen ylivalotuksen esto. Valittavissa on myös runsaasti käsisäätöisiä asetuksia ja kuvaustapoja: valinnaiset asetukset voidaan tallentaa SD-/MMC-kortille. Audio Lock ‑lukitus mahdollistaa äänen ja kuvan  ammattitasoisen synkronoinnin.

XL H1 voidaan mukauttaa sekä 50i/60i- että PAL/NTSC-tallennukseen sopivaksi. Tämä päivitys on kuitenkin annettava valtuutetun Canon-huoltopisteen tehtäväksi.

Canonin uusi lisävarusteena saatava CONSOLE-ohjelmisto mahdollistaa XL H1:n kauko-ohjauksen. CONSOLE-ohjelmistossa on useita kuvan säätömahdollisuuksia, kuten käyttäjän valinnaiset asetukset, aalto- ja vektorimonitori sekä Focus Assist ‑toiminto. Tietokoneelta voidaan myös ohjata kameran toimintoja, esim. zoomia, tarkennusta, valkotasapainon säätöä ja himmennin- ja valotusaika-asetuksia. CONSOLE-ohjelmisto huolehtii myös HDV- ja DV-datan tallentamisesta ja toistamisesta.

Canon XL H1 tulee Suomessa myyntiin joulukuussa 2005. Sen hinta on noin 10 000 euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puhelin 010 544 4539, tai Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi

Canon – globaalisti paikallinen