Canonin 15,1 megapikselin EOS 500D –järjestelmäkameralla myös Full HD -video-otokset [25.3.2009]

Canon tuo markkinoille uuden ja monipuolisen 15,1 megapikselin EOS 500D -järjestelmäkameran. Tällä uudella, pienellä ja kevyellä digitaalisella järjestelmäkameralla voidaan tallentaa myös Full HD -teräväpiirtovideo-otoksia.

Uudessa EOS 500D:ssä on APS-C-kokoinen 15,1 megapikselin CMOS-kenno, jonka ansiosta kuvista saadaan suuria tulosteita ja niitä voidaan rajata reilustikin. Suurin ISO-herkkyys on 3200, ja ISO-herkkyysalue on laajennettavissa ISO 12800:aan saakka, joten kuvaus onnistuu hyvin myös heikossa valaistuksessa. Canonin DIGIC 4 -prosessorin ansiosta kohinanpoisto on omaa luokkaansa.

EOS 500D:llä voidaan tallentaa sekä still-kuvia että Full HD 1080P -video-otoksia. Valittavissa ovat myös 720P- ja VGA-tarkkuudet, joita käytettässä voidaan tallentaa pidempiä video-otoksia. HDMI-liitännän kautta kuvia ja video-otoksia on mahdollista tarkastella yhteensopivista teräväpiirtotelevisioista.

Tarkat yksityiskohdat

Kuvia voidaan tarkastella 3,0 tuuman ClearView-nestekidenäytöstä. Näyttö on sama kuin viime syksynä esitellyssä EOS 5D Mark II -kamerassa. Näytössä on 920 000 kuvapistettä, joten kuvia voidaan tarkastella yksityiskohtia myöten ja tarkennus saadaan kohdalleen. Elävän etsinkuvan ansiosta kuvaaminen onnistuu hankalistakin kuvakulmista. Käytettävissä ovat myös kontrastipohjainen ja kasvojentunnistustoiminnolla varustettu automaattitarkennus. Koska kameran automaattitarkennus toimii kompaktikameran tapaan ja kuva voidaan sommitella myös näytön avulla, kamera on omiaan digitaaliseen järjestelmäkuvaukseen.

Nopea kuvanluku ja tarkennus

Canonin DIGIC 4 -prosessorin ansiosta jatkuvalla kuvauksella voidaan tallentaa jopa 170 JPEG-kuvaa kerralla 3,4 kuvan sekuntinopeudella. Canonin automaattitarkennusjärjestelmässä on yhdeksän erillistä tarkennuspistettä. Keskimmäisessä tarkennuspisteessä on tarkka ristikkäistyyppinen anturi objektiiveille, joiden valovoima on
vähintään F 2.8. DIGIC 4 -prosessori ja CMOS-kenno yhdessä mahdollistavat erinomaisen kohinanpoiston ja 14-bittisen kuvanprosessoinnin, mikä on luonnollisten värien ja tasaisten väriliukumien taustalla. DIGIC 4 -prosessorin ansiosta kamera myös käynnistyy nopeasti ja kuvia voidaan tarkastella lähes heti tallentamisen jälkeen.

EOS-laatua

Pienestä koostaan ja keveydestään huolimatta EOS 500D:ssä on kaikki EOS-järjestelmän tunnuspiirteet. Kameran jokainen yksityiskohta kirkkaasta etsimestä selkeään valikkojärjestelmään on suunniteltu käytettävyyttä ajatellen.

EOS-kennonpuhdistusjärjestelmä vähentää pölyn pääsyä kennolle ja poistaa mahdollisen pölyn. Kameran mukana toimitetaan Digital Photo Professional -ohjelmisto, jossa on monipuoliset RAW-kuvien muokkausmahdollisuudet, kuten pikatarkistus-, rajaus- ja leimasintoiminnot sekä valotuksen, valkotasapainon ja kuvatyylien muutokset. Sen lisäksi kameran mukana toimitetaan myös EOS Utility- ja Picture Style Editor -ohjelmat.

Kuvaajat voivat hankkia juuri itselleen sopivan kuvauskaluston, sillä kamera on yhteensopiva kaikkien Canonin EF- ja EF-S-objektiivien sekä Speedlite EX -salamalaitteiden kanssa. Näihin kuuluvat myös uusi, erittäin pieni ja tehokas Speedlite 270EX, jossa on heijastettava salama ja zoomaava välähdyspää. Nopeasti varautuva salamalaite toimii kahdella AA-paristolla.

Canon EOS 500D -kameran myynti alkaa Suomessa toukokuussa 2009. Kameran ja objektiivikitin (EF-S 18-55 IS) suositusvähittäishinta on 1129 euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi