Canonin EF 300 mm f/2,8L IS II USM ja EF 400 mm f/2,8L IS II USM asettavat uudet standardit objektiivien laadulle ja suorituskyvylle [26.8.2010]

EF 300 mm f/2,8L IS II USM Canonin L-sarja täydentyy EF 300 mm f/2,8L IS II USM- ja EF 400 mm f/2,8L IS II USM -superteleobjektiiveilla, jotka on suunniteltu täyttämään ammattikuvaajien tarpeet. Laadukkaat ja suorituskykyiset uudet mallit yhdistävät supertelepolttovälit, suuren valovoiman ja erinomaisen kuvanlaadun mahdollistaen luotettavan toiminnan ja laadukkaat kuvat.

Molemmat uudet mallit sopivat erityisesti luonnon, villieläinten ja urheilun kuvaamiseen. Objektiiveissa on kokonaan uudelleensuunniteltu optinen järjestelmä ja uusin versio Canonin alkuperäisestä kuvanvakaimesta. Uuden magnesiumseosrakenteen ja titaanikomponenttien ansiosta mallit ovat sekä tukevia että kevyitä. EF 400 mm f/2,8L IS II USM on luokkansa kevyin objektiivi ja sitä on helppo kuljettaa mukana, sillä se on peräti 28 prosenttia edeltäjäänsä kevyempi (1,5 kg). EF 300 mm f/2,8L IS II USM on 8 prosenttia kevyempi kuin edeltäjänsä.

Huippusuorituskykyä
Erittäin laadukkaista optisista komponenteista valmistetut EF 300 mm f/2,8L IS II USM ja EF 400 mm f/2,8L IS II USM nostavat Canonin L-sarjan laadun uudelle tasolle. Molemmissa objektiiveissa on 16 elementtiä 12 ryhmässä. Erittäin laadukkaat fluoriittielementit korjaavat kromaattista poikkeamaa ja tuottavat laadukkaita kuvia, joiden resoluutio on korkea ja kontrasti hyvä koko kuva-alalla.

Optisissa elementeissä käytetään Canonin uusia Super Spectra -pinnoitteita, jotka on optimoitu kunkin linssielementin sijainnin ja tyypin mukaan. SWC-pinnoitteen rakenteessa on mikroskooppisen pieniä kartioita, jotka ovat näkyvän valon aallonpituutta lyhyempiä. Rakenne vähentää kuvakennosta takaisin heijastuvan valon aiheuttamia haamukuvia. Objektiivien etu- ja takaelementeissä käytetään pölyä ja likaa hylkivää fluoripinnoitetta. Se hylkii tehokkaasti myös vettä, joten etulinssiin ei jää pisaroiden jättämiä jälkiä eikä tahroja.

Uusi parannettu kuvanvakain ja nopea automaattitarkennus
Molemmissa malleissa on Canonin uusi kuvanvakainjärjestelmä, joka parantaa kuvanlaatua merkittävästi vaikka sekä kuvaaja että kohde liikkuisivat. Neljän valotusaskeleen etu parantaa kuvanlaatua käsivarakuvauksessa. Kuvanvakaintilaa 2 on parannettu erityisesti panorointia varten. Uusi kolmas kuvanvakaintila aktivoi kuvanvakaimen vain valotuksen aikana kuvaajan vaihtaessa nopeasti kuvauskohdetta.

Molempien objektiivien valovoima on f/2,8, joten niillä voidaan kuvata lyhyillä valotusajoilla ja taltioida selkeitä kuvia nopeasti liikkuvista kohteista. Suuren valovoiman ansiosta kuvaaja voi erottaa kohteet taustasta, ja yhdeksänlamellinen pyöreä himmenninaukko pehmentää taustan vaikuttavalla tavalla.

Lähes äänettömässä automaattitarkennusjärjestelmässä on rengastyyppinen ultraäänimoottori, uudet AF-algoritmit ja uusi nopea prosessori, joiden ansiosta tarkennus on nopeaa ja tarkkaa. Käsintarkennus on kuitenkin aina käytettävissä, eli tarkennusta voidaan säätää myös automaattitarkennuksen ollessa käytössä. Uusi moottoroitu tarkennustila avustaa tarkennusta videokuvauksen aikana, jolloin kuvaaja voi säätää tarkennusta kääntämällä tarkennuksen muistirengasta.

L-sarjan uudet ominaisuudet
EF 300 mm f/2,8L IS II USM- ja EF 400 mm f/2,8L IS II USM -objektiivit sopivat myös viimeistelyltään L-sarjaan. Säätimet on sijoitettu uudella, jokapäiväistä käyttöä helpottavalla tavalla. AF-painikkeiden sijaintia voidaan nyt muuttaa, sillä ne sijaitsevat objektiivin käännettävässä oterenkaassa.

Jalustarenkaan uusi kiertomekanismi sujuvoittaa liikettä, kun objektiivi käännetään pystyasennosta vaaka-asentoon. Lisäksi molemmissa malleissa on laadukas ulkopinnoite. Rungon valkoinen sävy täydentää hyvin edistyksellistä muotoilua ja objektiivien tarkkuutta. Malleissa on myös uusi turvavaijerin lukko, jonka avulla objektiivit voidaan tarvittaessa varmistaa kuvauspaikalla.

Tukevan säänkestävän rakenteensa ansiosta molemmat objektiivit sopivat käytettäviksi äärimmäisissä oloissa, kun ne on kiinnitetty säänkestävään EOS-runkoon.

Laadukkaat polttovälin muuttajat
Molempia objektiiveja voidaan käyttää Canonin uusien polttovälin muuttajien kanssa. EF 1,4x III ja EF2x III on suunniteltu L-sarjan superteleobjektiiveihin sopiviksi.  Molempien mallien uusien optisten järjestelmien täydentäjiksi suunnitellut polttovälin muuttajat EF 1,4x III ja EF2x III laajentavat objektiivien polttovälin 1,4- tai 2-kertaiseksi. Näin saadaan laadukkaita ja yksityiskohtaisia kuvia kohteista, jotka muutoin olisivat liian kaukana.

EF 300 -malli on saatavilla joulukuusta alkaen ja sen suositusvähittäishinta on 8 970 euroa.
EF 400 -malli on saatavilla joulukuusta alkaen, suositusvähittäishinta 14 269 euroa.
Lisätietoja: Canon Oy, Markkinointi, Jussi Poikolainen, puhelin 010 544 4678, sähköposti: etunimi.sukunimi@canon.fi

Tietoja
Lehdistömateriaali