Valokuvia vaivattomasti Canonin uusilla PowerShot A3100 IS- ja PowerShot A3000 IS -kameroilla [5.1.2010]

Canon PowerShot A3000 IS Canon esittelee uudet PowerShot A3100 IS- ja PowerShot A3000 IS -kameramallit. Nämä pienikokoiset digikamerat ovat tyylikkäitä ja helppokäyttöisiä. Kameroiden kätevien ominaisuuksien ansiosta kuvaaminen on helpompaa kuin koskaan ja upeat otokset syntyvät vaivatta.

Canon PowerShot A3100

PowerShot-kameroiden objektiivitekniikka ja DIGIC III -prosessori takaavat erinomaisen suorituskyvyn ja hyvän hinta-laatusuhteen. Uusien mallien runko on ohut ja kevyt, ja kamerat erottuvat edukseen tyylikkään ulkoasun ja älykkäiden tekniikoiden ansiosta. PowerShot A3100 IS -kameraa on saatavana useissa houkuttelevissa väreissä: kirkkaan sininen ja punainen sekä hopea. PowerShot A3000 IS -kamera on puolestaan hopeanvärinen, ja siinä on tyylikkäät mustat reunukset.

Taattua Canon-laatua sisältä ja ulkoa

PowerShot A3100 IS -kamerassa on 12,1 megapikselin kuvakenno, kun taas edullisemman PowerShot A3000 IS -mallin resoluutio on 10,0 megapikseliä. Kameroiden  DIGIC III -prosessori, 4x optinen zoom-objektiivi ja optinen kuvanvakain tuottavat värikylläiset ja tarkat valokuvat. Kirkas 6,7 cm:n (2,7 tuuman) tarkka nestekidenäyttö toistaa kuvat terävästi, joten kuvien rajaaminen ja tarkastelu käyvät vaivattomasti.

Molemmissa uusissa kameroissa on Smart Auto -valotusohjelma ja näkymäntunnistustekniikka, jotka yhdessä tunnistavat jopa 18 erilaista kuvaustilannetta ja säätävät asetukset automaattisesti juuri kyseiseen tilanteeseen sopiviksi. Smart Auto -valotusohjelmassa on myös i-Contrast-toiminto, joka analysoi kuvien valotusta ja kirkastaa kuvien tummia alueita niin, että oikein valottuneet alueet eivät ylivalotu. Lisäksi Canonin helppokäyttötila poistaa käytöstä useimmat painikkeet ja kuvakkeet näytöltä, jotta kuvaaminen olisi mahdollisimman helppoa.

Älykäs salamavalotus parantaa kuvien vallitsevaa valotusta säätämällä valotusta kohteen ja kuvausolosuhteiden mukaan. Esimerkiksi päivänvalossa salamavalotus havaitsee ja poistaa epäsuoran valon aiheuttamia varjoja ihmisten kasvoilta säätämällä automaattisesti salaman kirkastamaan heikosti valaistuja alueita. Salamaa säädetään myös makrokuvauksessa ylivalottumisen estämiseksi ja tarkkojen yksityiskohtien säilyttämiseksi erittäin läheltä kuvattaessa.

Kasvojentunnistustekniikan ansiosta henkilökuvien ottaminen on helppoa: toiminto tunnistaa kasvot ja säätää valotuksen ja tarkennuksen tilanteeseen sopivaksi. Kasvojenvalinta- ja -seurantatoiminnolla voi valita suuresta joukosta tietyt kasvot seurattavaksi. Punasilmäisyyden korjaustoiminto tunnistaa ja korjaa punasilmäisyyttä, jotta kaikki kuvattavat olisivat otoksissa parhaimmillaan. Kätevän kasvojentunnistuksen ajastimen ansiosta kuvaaja pääsee myös itse mukaan ryhmäkuvaan, sillä kamera odottaa, kunnes näkymään ilmestyvät uudet kasvot. Kuva otetaan tästä kahden sekunnin kuluttua.

Vaivatonta luovaa kuvausta

Luoviin kuvausohjelmiin kuuluu mm. uusi hämäräkuvausohjelma, joka parantaa kameran suorituskykyä haastavissa valaistusolosuhteissa 2,0 megapikselin tarkkuudella. Uusi kylläisten värien kuvausohjelma herättää kuvauskohteet eloon lisäämällä kuviin väriä dramaattisen ja täyteläisen vaikutelman saavuttamiseksi. Kameroissa on myös uusi värien määrää vähentävä julistetehosteohjelma, jonka avulla voidaan luoda retrotyylisiä julistekuvia.

PowerShot A3100 IS -kameran valikot ovat helppokäyttöisiä, ja vihjetoiminnot auttavat valitsemaan kameran eri toimintoja. PowerShot A3100 IS- ja PowerShot A3000 IS -kamerat tarjoavat käyttäjilleen mahdollisuuden tallentaa laadukkaiden valokuvien lisäksi myös VGA-videokuvaa äänellä. Molempien kameroiden mukana tulee kattava ohjelmistopaketti, joka sisältää mm. YouTube™-lataustoiminnon, jonka avulla videot voidaan jakaa verkossa nopeasti ja helposti.

Uudet kameramallit ovat ensimmäiset PowerShotit, joissa on litium-ioniakku. Kevyet ja ladattavat akut ovat ohuita ja pienikokoisia, ja ne on helppo ladata aina tarvittaessa. Molemmat kamerat tukevat sekä SDHC- että SDXC-muistikortteja. SDXC-korttien tallennuskapasiteetti voi olla jopa 2 teratavua, joten yhdelle kortille mahtuu tuhansia kuvia.

Uusien PowerShot-kameroiden myynti alkaa Suomessa tammi - helmikuussa 2010, ja niiden suositusvähittäishinnat ovat seuraavat:

- PowerShot A3100 IS: 199 euroa
- PowerShot A3000 IS: 159 euroa

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi