Canonin uudessa PowerShot SX1 IS -kamerassa nyt CMOS-kenno [17.9.2008]

PowerShot SX1 Canon tuo PowerShot-kameroiden valikoimaan uuden, tehokkaan ja pienikokoisen, 10 megapikselin PowerShot SX1 IS -kameran.

Siinä on ensimmäistä kertaa Canonin järjestelmäkameroista tuttu CMOS-kenno, jonka ansiosta kamera pystyy taltioimaan täyden tarkkuuden JPEG-kuvia nopeudella 4 kuvaa sekunnissa ja videotallenteet täydellä teräväpiirtotarkkuudella. Lisäksi kamera pitää sisällään uuden DIGIC 4 -kuvaprosessorin. Kamerassa on kääntyvä 2,8 tuuman LCD II -nestekidenäyttö, jossa on laaja katselukulma.

Uskomaton zoomausalue

20x laajakulmaisen (kinofilmivastaavuus 28 mm -560 mm) optisella kuvanvakaimella varustetun zoom-objektiivin ansiosta uudella PowerShot SX1 IS -kameralla voi kuvata mitä tahansa pitkän telepolttovälin kuvauksesta laajoihin panoraamakuviin. Kameran tekniset ratkaisut (Ultrasonic Motor (USM) ja Voice Coil Motor (VCM)) takaavat lähes äänettömän ja nopean toiminnan sekä urheilu- että luontokuvauksessa. Optinen neljän askeleen kuvanvakain estää kameran tärähtelystä johtuvan epätarkkuuden silloinkin, kun zoom-objektiivi on ääriasennossaan.

Videokuvaa teräväpiirtotarkkuudella

PowerShot SX1 IS tuottaa 1080p-teräväpiirtovideoita (30 kuvaa sekunnissa). Kuvat voi toistaa välittömästi esimerkiksi teräväpiirtotelevisiolla kameran HDMI-liitännän kautta. Kameran videokuvauksen laatua on parannettu CD-laatuisella stereoäänellä, optisella zoom-objektiivilla ja kasvojentunnistusautomatiikalla.

Älykkäällä DIGIC 4 -prosessorilla paremmat kuvat

Kameran DIGIC 4 -kuvaprosessori takaa kameran nopean toiminnan ja upeat, kohinattomat kuvat. Prosessori tarjoaa lukuisia älykkäitä tekniikoita, joiden ansiosta kuvat onnistuvat entistäkin paremmin. Henkilökuvia on helppo ottaa parannetulla kasvojentunnistusautomatiikalla, joka havaitsee jopa kameraan nähden kulmassa olevat kasvot tai profiilin. Kasvojenvalinta- ja seurantatoiminnolla voidaan seurata kuvauskohdetta, kun taas uusi kasvojentunnistuksen ajastintoiminto – joka aktivoi automaattisesti sulkimen pian sen jälkeen, kun uudet kasvot ilmestyvät ruutuun – tekee ryhmäotosten ja muotokuvien ottamisesta helppoa.

Liikkeentunnistustekniikka tuottaa erinomaisia ja teräviä otoksia tallentamalla kameran ja kohteen liikkeen ja säätämällä sitten automaattisesti ISO-arvoa. Kuvan epätarkkuutta minimoi myös uusi ennakoiva automaattitarkennus, joka säätää jatkuvasti tarkennusta kameraan päin tai siitä poispäin liikkuvista kohteista. DIGIC 4 -prosessorissa on täysin uutta i-Contrast-toiminto, joka parantaa kuvan dynamiikkaa kuvattaessa tai toistettaessa.

Täydellinen hallinta ja monipuoliset lisävälineet

Uudessa PowerShot SX1 IS -kamerassa sekä himmenninaukkoa että valotusaikaa voi ohjata täysin manuaalisesti. Monitoimivalitsimella voidaan säätää sormin kaikkia tärkeimpiä asetuksia. Lisäksi yhteensopivuus erilaisten lisälaitteiden – myös Canonin ammattikäyttöön tarkoitettujen Speedlite EX -salamalaitteiden – kanssa laajentaa käyttöä entisestään. Kamerassa voi käyttää WC-DC300-ohjainta, joka mahdollistaa langattoman kuvauksen ja toiston ohjauksen. Se soveltuu erinomaisesti kuvaukseen jalustan kanssa hitaalla valotusajalla tai tilanteissa, joissa kohde on kaukana kamerasta.

Toinenkin uusi PowerShot-kamera

Canon tuo samanaikaisesti markkinoille toisenkin PowerShot-mallin. Power Shot SX10 IS:ssä on myös 10 megapikseliä ja 20x laajakulmainen zoom-objektiivi. DIGIC 4 -prosessori takaa upeat kuvat ja nopean reaktioajan. Kameran kuvausohjelmissa on mukana täydet käsinsäädöt. Henkilökuvaus on helppoa kasvojentunnistusautomatiikan sekä kasvojen valinnan ja seurannan sekä kasvojentunnistuksen ajastimen ansiosta.

Myös tässä mallissa on automaattinen ISO-herkkyyden asetus, optinen kuvanvakain, liikkeentunnistustekniikka ja ennakoiva automaattitarkennus, jotka ehkäisevät kuvien epätarkkuutta. Uusi i-Contrast -toiminto parantaa kuvan dynamiikkaa kuvattaessa tai toistettaessa. Kameran kääntyvässä 2,5 tuuman LCD-nestekidenäytössä on laaja katselukulma.

Uutuuskameroiden myynti alkaa Suomessa seuraavasti:
- PowerShot SX1 IS: Joulukuu 2008
- PowerShot SX10 IS: Lokakuu 2008

Kameroiden suositusvähittäishinnat ovat:
- PowerShot SX1 IS: 599 euroa
- PowerShot SX10 IS: 409 euroa

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi