Canonin PowerShot G-sarjan kamerat saavat jatkoa [14.9.2006]

PowerShot G7 Klassisessa PowerShot G7 -digikamerassa on 10,0 megapikselin tarkkuus, 6x optisella kuvanvakaimella varustettu zoom-objektiivi ja uusi DIGIC III -kuvaprosessori.

Uuden PowerShot G7:n ominaisuudet lyhyesti:

- 10,0 megapikselin CCD-kenno
- 6x optinen zoom-objektiivi, jossa optinen kuvanvakain ja SR-pinnoite
- DIGIC III -kuvaprosessori, kohinanpoisto, kasvojentunnistus ja iSAPS
- 2,5 tuuman nestekidenäyttö, jossa laaja katselukulma ja heijastamaton pinnoite
- ISO 1600 –herkkyys, joka mahdollistaa hämäräkuvauksen ilman salamaa
- 25 kuvausohjelmaa
- digitaalinen telelisäke ja varmuuszoom
- varusteluisti Canonin Speedlite-salamalaitteille ja optisille lisävarusteille

PowerShot G7:n kuvanlaatu ja optinen suorituskyky riittävät vaativallekin kuvaajalle. 10,0 megapikselin CCD-kenno tallentaa yksityiskohdat tarkasti. Kameran nopean 6x optisen zoom-objektiivin polttoväli vastaa kinofilmikameran polttoväliä 35–210 mm, ja objektiivin valovoima on F 2.8 (laajakulma) – F 4.8 (tele). Kamerassa on optinen kuvanvakain, joka vähentää tärähtäneitä otoksia. Sen ansiosta kuvaaminen onnistuu hämärässä pitkilläkin valotusajoilla. Objektiivissa on 9 linssielementtiä 7 ryhmässä ja kaksipuolinen asfäärinen elementti, joka korjaa tavallisia objektiivin vääristymiä. Canonin SR-pinnoite vähentää haamukuvia ja minimoi kromaattiset poikkeamat.

Nopea reagointi, nopea tiedonsiirto

Uusi DIGIC III -kuvaprosessori parantaa kameran reagointiaikaa ja värientoistoa sekä vähentää kohinaa. ISO-herkkyyden valitsin helpottaa herkkyysasetuksen määrittämistä. DIGIC III -prosessorin toimintaa täydentää EOS-kameroista tuttu DDR-SDRAM-muisti, jonka ansiosta tiedonsiirto on huomattavasti aiempaa nopeampaa.

Henkilö- ja ryhmäkuvausta varten PowerShot G7:ssä on kasvojentunnistusautomatiikka, joka havaitsee jopa yhdeksät kasvot ja asettaa tarkennuksen ja valotuksen niiden mukaan. Jos kuvassa on enemmän kuin yhdet kasvot, automatiikka pystyy havaitsemaan, mitkä kasvoista muodostavat pääkohteen. Järjestelmä toimii samalla nopeudella kuin Canonin automaattinen yhdeksän pisteen AiAF-tarkennus. Jos kasvojentunnistusta ei tarvita,   kamera siirtyy automaattisesti AiAF-tarkennukseen.

Klassinen tyyli

Kamera muistuttaa tyyliltään klassista mittaetsinkameraa. Siinä on monitoimivalitsin ja  pikapainike, joiden ansiosta kameran asetuksia voidaan säätää nopeasti. Tarkka 207 000 pikselin ja 2,5 tuuman nestekidenäyttö lisää kameran käytettävyyttä. Näytössä on lähes heijastamaton pinnoite ja laaja katselukulma. Kameran 25 kuvausohjelmaan kuuluvat täydelliset käsisäädöt ja kaksi käyttäjän itse ohjelmoitavaa asetusta. Lisäksi kamerassa on mm. automaattinen valotuksen haarukointi, tarkennuksen haarukointi ja yhdysrakenteinen harmaasuodatin (ND-suodatin). Käytettävissä on myös sulkeutuvan verhon salamatäsmäys. Kameralla voidaan tallentaa XGA-video-otoksia (1 024 x 768 pikseliä) ja ääntä 15 kuvan sekuntinopeudella ja VGA- ja QVGA-otoksia 30 kuvan sekuntinopeudella.

Varmuuszoomin ansiosta kameran zoomausaluetta voidaan jatkaa kuvan interpoloinnin avulla. Digitaalinen telelisäketoiminto kasvattaa kuvien telealuetta niin, ettei himmenninaukon koko pienene. PowerShot G7 –kamera on yhteensopiva Canonin Speedlite-salamalaitteiden kanssa. Lisäksi se on yhteensopiva useiden optisten lisävarusteiden, kuten laajakulma- (0,75x) ja telelisäkkeiden (2,0x), kanssa. Vedenpitävä kotelo mahdollistaa kuvaamisen veden alla jopa 40 metrin syvyydessä.

Canon PowerShot G7 tulee Suomessa myyntiin lokakuussa. Sen hintaluokka on noin 585   euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi