Canonin HF-sarjan videokamerat teräväpiirtotallennukseen [24.1.2008]

Canon HF10 Canon esittelee teräväpiirtovideokameroidensa valikoimaan kaksi uutta Flash-muistia käyttävää mallia. Canon HF10- ja HF100 -teräväpiirtovideokamerat ovat erittäin pienikokoisia, ja ne on suunnattu paljon liikkuville ja haastavissa ympäristöissä kuvaaville. HF10-mallissa on kahden Flash-muistin järjestelmä, ja sillä voi tallentaa otokset sekä sisäiseen 16 gigatavun muistiin että SD-muistikortille, kun taas HF100 tallentaa ainoastaan muistikortille. HF10- ja HF100-mallit ovat ensimmäiset 1920 x 1080 Full HD -tarkkuudella tallentavat Canon HD -videokamerat.

Uudet HF10- ja HF100-videokamerat lyhyesti:
- Canonin HD-video-objektiivi, jossa 12x optinen zoom ja optinen Super Range -kuvanvakain
- 3,3 megapikselin Full HD CMOS -kenno ja DIGIC DV II -kuvaprosessori
- Nopea automaattitarkennus ja monipuolinen tallennusjärjestelmä:
     - Monitoiminen minivarusteluisti
     - Mikrofonitulo ja äänen käsisäädöt
     - HDMI- ja komponenttilähdöt
     - Yhteensopivuus Canonin uuden tallentavan DW-100 DVD-aseman kanssa
     - Älykäs akkujärjestelmä, pidempi akun kesto
     - 3,1 megapikselin stillkuvatallennus
     - Kääntyvä nestekidenäyttö

Monia etuja aktiivisille videokuvaajille

Ilman muistikorttiakin HF10:llä voi tallentaa yli 6 tuntia laadukkaita teräväpiirto-otoksia. SD-muistikorttipaikka tarjoaa mahdollisuuden lisätä tallennuskapasiteettia halutulla tavalla. Video-otokset ja stillkuvat voi varmuuskopioida sisäisestä muistista muistikortille.

HF100 tallentaa Full HD -video-otokset suoraan tavallisille SD/SDHC-muistikorteille. Video-otokset voi siirtää tietokoneeseen muokkausta tai Internet-käyttöä varten helposti USB-kaapelin kautta tai asettamalla muistikortti yhteensopivaan lukulaitteeseen. Tallennuskapasiteetti määräytyy muistikortin koon mukaan.

Flash-videokamerat kuluttavat vähemmän virtaa ja käynnistyvät nopeammin kuin perinteisiä tallennusvälineitä käyttävät videokamerat. Flash-muisti ei myöskään vaadi yhtä paljon tilaa kuin muut tallennusvälineet, joten videokameroista tulee entistä keveämpiä ja pienempiä, ja koska Flash-muistissa ei ole liikkuvia osia, tallenteet ovat paremmassa turvassa videokameraan kohdistuvilta tärähtelyiltä ja iskuilta.

Molemmissa HF-sarjan videokameroissa on 3,31 megapikselin CCD-kenno, joka takaa laadukkaat kuvat ja mahdollistaa aidon 16:9-laajakuvatallennuksen. Kuvattuja laajakuvavideo-otoksia voi tarkastella oikeissa mittasuhteissa 2,7 tuumaisesta 16:9-nestekidenäytöstä, jossa on heijastuksia ehkäisevä HCAR-pintakäsittely. Poikkeuksellisen laajan 135 asteen katselukulman ansiosta kuvien tarkasteleminen on helppoa.

12x zoom-objektiivissa on optinen Super Range -kuvanvakain, jonka kaksi tärähtelyntunnistusmenetelmää tunnistavat luotettavasti erilaiset tärähdykset. Nopea Instant AF -automaattitarkennus on suunniteltu täyttämään teräväpiirtotallennuksen asettamat vaatimukset.

HDMI- ja komponenttiliitäntöjen avulla HF-sarjan videokamera voidaan kytkeä suoraan teräväpiirtotelevisioon. Tietokoneeseen otokset siirtyvät helposti USB-liitännän kautta. Yhteensopivia tietokoneita käytettäessä tietojen siirtäminen tai live-kuvan tallennus onnistuu myös HDMI-liitännän kautta. Ne ovat yhteensopivia Canonin tallentavan DW-100-DVD-aseman kanssa. Teräväpiirto-otokset voi tallentaa DW-100-asemalla AVCHD-muotoisiksi levyiksi ja SD-videokameralla tallennetut otokset tavalliseen DVD-R-muotoon. Tallentavaa DVD-asemaa voi käyttää myös AVCHD-DVD-levyjen toistamiseen liittämällä se televisioon yhteensopivan videokameran kautta.

Uusien HF-sarjan videokameroiden myynti alkaa Suomessa huhtikuussa 2008. Niiden suositusvähittäishinnat ovat seuraavat:

HF10: 1299 euroa
HF100: 1079 euroa

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi