Canonin HDV1080i-videokamerat on suunniteltu ammattilaisille [24.8.2006]

Canon HD XH A1 E Uudet pienikokoiset 1,67 megapikselin teräväpiirtovideokamerat – Canon HD XH A1 E ja Canon HD XH G1 E – tuovat 1080i-teräväpiirtotallennuksen videokuvaan. Uusi HD-videokamerasarja on suunniteltu erityisesti elokuvantekijöille, kuvallisen sisällön tuottajille, tuotantotaloille ja lähetysyhtiöille. Uudet teräväpiirtovideokamerat tallentavat materiaalin laajakuvamuodossa (16:9) ja kuvasuhteella 1,333:1. Videokuva toistuu HD-näytöissä aidolla 1 920 x 1 080 pikselin tarkkuudella.

Molemmissa malleissa on 3CCD-kuvakenno. L-sarjan 4,5-90 mm:n F 1,6-3,5 20x optinen zoom-objektiivi takaa laadukkaan kuvan. Fluoriitti- ja UD-elementit tuottavat erinomaisen kuvanlaadun. Objektiivin optinen Super Range -kuvanvakain ehkäisee tehokkaasti tärähtelyjä koko taajuusalueella, ja kaksi ND-harmaasuodatinta sallivat himmentimen avautua kokonaan voimakkaissakin valaistusolosuhteissa. Objektiivin erilliset zoom- ja himmenninrenkaat mahdollistavat helpot käsinsäädöt. Kaikkien pintojen monikalvopäällystys estää haamukuvia, heijastuksia ja kromaattista poikkeamaa.

Tarkennus- ja zoomauspisteet voidaan tallentaa nopeasti ja helposti valittaviksi esiasetuksiksi. Nopea Instant AF -automaattitarkennus on suunniteltu erityisesti teräväpiirtotallennukseen. Kahden AF-tekniikan ansiosta (ulkoiset mittausanturit ja TV AF) Instant AF pystyy tunnistamaan kohteen sijainnin ja etäisyyden nopeasti ja tarkasti.

Tarkat ja sävykkäät otokset

Canonin DIGIC DV II -kuvaprosessori on optimoitu teräväpiirtokuvauksen tarpeisiin. Prosessorissa hyödynnetään kohinanvaimennustekniikkaa, ja se tekee otoksista tarkkoja ja väreistä sävykkäitä. Lisäksi se tukee kahta erillistä kuvasignaalin käsittelypolkua, joten sen avulla voidaan tallentaa samanaikaisesti liikkuvaa kuvaa ja 2 megapikselin stillkuvia.
Kaksi XLR-audiotuloliitäntää mahdollistavat ulkoisten mikrofonien kytkemisen.
XH G1 -mallissa on studiotuotannossa tarvittava HD-SDI-lähtö pakkaamattoman HD-videomateriaalin viemiseen suoraan ulkoisiin tallentimiin. Gen lock -tulon ja aikakooditulon/-lähdön ansiosta kamera voidaan liittää studioympäristöön.

Uudet XH-sarjan teräväpiirtovideokamerat ovat erittäin pienikokoisia. Kaikki säätimet on sijoitettu kameran runkoon, joten laitteen käyttö on nopeaa ja loogista. Videokameran päältä esiin kääntyvää 2,8 tuuman laajakuvanestekidenäyttöä voidaan kääntää 180°. Saatavana on myös isokokoinen 0,57 tuuman elektroninen etsin, jonka tarkkuus on 269 000 pikseliä. Uusi sisäinen akkujärjestelmä eristää virtalähteen ääriolosuhteissa. Siten kumpaakin videokameraa voi käyttää huoletta esimerkiksi pakkaskelillä.

Uudet teräväpiirtovideokamerat tulevat Suomessa myyntiin joulukuussa. Niiden hinnat ovat seuraavat:

HD XH A1 E - noin 4500 euroa
HD XH G1 E - noin 8000 euroa

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi