Canonilta uusi TS-objektiivimallisto [18.2.2009]

TS-E 17 mm F 4L Canon tuo markkinoille kaksi uutta perspektiivinkorjausobjektiivia: erittäin laajakulmaisen TS-E 17 mm F 4L:n ja TS-E 24 mm F 3,5L II:n. TS-E 17 mm F 4L -objektiivin kuvakulma on tällä hetkellä markkinoilla olevista perspektiivinkorjausobjektiiveista laajin.

TS-E 24 mm F 3,5L II

Erinomaisesti arkkitehtuuri- tai maisemakuvaukseen soveltuva objektiivi tuottaa korkealuokkaisen kuvanlaadun koko kuva-alalla. Molemmissa objektiiveissa käytetään Canonin SWC (sub-wavelength structure coating) -pinnoitetta. Canonin patentoitu linssipinnoite on suunniteltu vähentämään sisäisten heijastusten aiheuttamia haamukuvia ja heijastumia, jotta kuvista tulee teräviä ja tarkkoja.

Canon oli ensimmäinen yritys, joka valmisti perspektiivinkorjausobjektiivin 35 mm:n kameran käyttäjille. TS-E 17 mm F 4L- ja TS-E 24 mm F 3,5L II -objektiivien kallistusta ja siirtoa voidaan kääntää toisistaan riippumattomasti. Sen ansiosta polttotasoa voidaan säätää entistä paremmin, ja näin voidaan jäljitellä suuren näkymän mahdollistavan kameran liikkeitä. Canonin pyörivä kallistus- ja siirtomekanismi on erityisen hyödyllinen otettaessa tuotekuvia perspektiivistä, jossa tarvitaan tietynlaista rajausta ja polttotasoa.

Uusien objektiivien kehittämisessä on käytetty ammattikuvaajilta saatua palautetta hyvän tarkkuuden ja kontrastin sekä vähäisen vääristymän saavuttamiseksi. Tarkasti muotoillut asfääriset etulinssielementit pitävät laajakulmobjektiiveissa yleisesti ilmenevän vääristymän aivan minimissä jopa kuva-alan reunoilla. TS-E 17 mm F 4L- ja TS-E 24 mm F 3,5L II -objektiiveissa on myös useita UD-elementtejä poistamassa kromaattista poikkeamaa.

Canon esittelee samanaikaisesti uuden valikoiman (52–72 mm) monikäyttöisiä PL-C B -polarisaatiosuodattimia, jotka vähentävät lasista tai vedestä tulevia heijastumia ja tummentavat sinistä taivasta. PL-C B -suodatinta on saatavana 52, 58, 67, 72, 77 ja 82 mm:n suodatinkierteillä. Suodattimen ollessa paikallaan objektiivin suojus voidaan kiinnittää objektiiviin suojaamaan suodatinta, kun objektiivi ei ole käytössä.

Uusien TS-objektiivien myynti alkaa Suomessa toukokuussa 2009, ja niiden suositusvähittäishinnat ovat seuraavat:

- TS-E 17 mm F 4L: 2819 euroa
- TS-E 24 mm F 3,5L II: 2469 euroa

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi