Canonilta uusi L-sarjan EF-objektiivi lehti- ja studiokuvaukseen [24.8.2006]

EF 55mm f/1.2L USM Canon tuo markkinoille L-sarjaan uuden EF 50 mm F 1.2L USM –objektiivin. Suurella valovoimalla (F 1.2) varustettu objektiivi mahdollistaa tarkan syväterävyyden säädön ja kuvauksen heikossakin valaistuksessa. Se soveltuu ammattilaisille etenkin lehtikuvaukseen ja hääkuvaukseen. Objektiivissa on käytetty Canonin uutta tarkennustekniikkaa, joka reagoi herkästi ja tarkentaa nopeasti. Lisäksi pyöreä himmennin pehmentää taustan kauniisti. L-sarja on Canonin ammattitason objektiivisarja, joka on suunniteltu täyttämään ammattikuvaajien vaatimukset.

EF 50 mm F 1.2L USM –objektiivin ominaisuudet lyhyesti:
- Kosteus- ja pölysuojattu rakenne
- Ultraäänimoottorin ansiosta tarkennus nopeaa ja hiljaista
- Käsintarkennus aina käytettävissä
- Super Spectra -pinnoite ja objektiivin muotoilu ehkäisevät haamukuvia ja heijastumia
- Pyöreä himmennin pehmentää taustaa
- Etäisyystiedot välittyvät uuteen E-TTL II –salamajärjestelmään
- Lähin tarkennusetäisyys 45 cm
- Vastavalosuoja ja säilytyspussi tulevat objektiivin mukana

Pehmeän taustan mahdollistava pyöreä himmenninaukko (tasaisesti jakautuva sumennus tarkennuksen ulkopuolisilla alueilla) ja kapean syväterävyysalueen mahdollistava suuri valovoima tekevät objektiivista juuri sopivan muotokuvaukseen ja studioon. Suuri valovoima mahdollistaa tarkennuksen kohteen silmiin sumentaen samalla muut kasvonpiirteet.

Hyvä terävyys, hyvä kontrasti

Yleisenä ongelmana suuren valovoiman objektiiveissa on pallopoikkeaman aiheuttama pehmeneminen. EF 50 mm F 1.2L USM –objektiivissa on suuri ja tarkasti kaartuva asfäärinen elementti ja kahdeksan linssiä kuudessa ryhmässä.  Asfäärinen elementti mahdollistaa hyvän terävyyden ja kontrastin koko tarkennusalueella myös suurta valovoimaa käytettäessä.

EF 50 mm F 1.2L USM –objektiivissa on Canonin patentoima heijastumia vähentävä Super Spectra -pinnoite. Pinnoite ehkäisee heijastumia ja haamukuvia, joita saattaa esiintyä digitaalikameroissa kuvakennon heijastuksen vuoksi. Parantamalla valon läpäisyä pinnoitteet vähentävät linssielementtien heijastuksia ja tuottavat teräviä ja vääristymättömiä digitaalikuvia, joiden väritasapaino on hyvä.

EF 50 mm F 1.2L USM –objektiivista voidaan välittää etäisyystiedot kaikkien olemassa olevien digitaalisten EOS-kameroiden E-TTL II -salamajärjestelmään, mikä parantaa salamavalotuksen mittausta, kun sitä käytetään yhdessä Canonin EX Speedlite -salamasarjan kanssa.

Ympäristöohjelmansa mukaisesti Canon käyttää objektiivissa vain lyijytöntä lasia.

EF 50 mm F 1.2L USM –objektiivi tulee Suomessa myyntiin syyskuussa ja sen hinta on noin 1700 euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi