Canonilta uusi IXUS-kamera titaanikuorella [14.9.2006]

Digital IXUS 900 Ti Canon tuo markkinoille uuden huippukameran, Digital IXUS 900 Ti:n. Pienikokoisessa titaanikuorisessa kamerassa on 10 megapikselin CCD-kenno, 3x optinen zoom-objektiivi ja uusi DIGIC III –kuvaprosessori. Titaanin lujuus ja ruostumattomuus ja kameran laadukas rakenne takaavat sen kestävyyden.

Uuden Digital IXUS 900 Ti:n ominaisuudet lyhyesti:

- titaaninen runko, jossa Perpetual Curve -muotoilu ja kosketusvalitsin
- 10,0 megapikselin CCD-kenno ja 3x optinen zoom
- Uusi DIGIC III -kuvaprosessori, kohinanpoisto ja kasvojentunnistus
- digitaalinen telelisäke ja varmuuszoom
- 2,5 tuuman nestekidenäyttö, jossa on laaja katselukulma
- ISO 1600 –herkkyys, joka mahdollistaa hämäräkuvauksen ilman salamaa
- 18 kuvausohjelmaa
-  kuvienluokittelutoiminto
-  laaja valikoima lisävarusteita

Kameran 10,0 megapikselin CCD-kenno ikuistaa yksityiskohdat tarkasti. Varmuuszoomilla kohdetta voidaan suurentaa kuvanlaadun heikkenemättä. Pienellä kuvakoolla kuvattaessa zoomaus voi olla jopa 12-kertainen. Digitaalisella telelisäkkeellä voidaan lisätä kuvien teleulottuvuutta. Kamerassa on uutta myös kosketusvalitsin, jonka ansiosta kameran asetuksia päästään säätämään yhdellä painalluksella.

Ihmiskohteiden automaattinen tunnistus

Kolmannen sukupolven DIGIC-prosessori vaikuttaa kameran reagointinopeuteen ja parantaa kuvantoistoa. Uusi kasvojentunnistusautomatiikka toimii yhdessä yhdeksän pisteen automaattisen AiAF-tarkennuksen kanssa. Se havaitsee ihmiskohteet nopeasti ja säätää tarkennuksen ja valotuksen niiden mukaan. Jos automatiikka ei tunnista kohteessa ihmisiä, kamera siirtyy AiAF-tarkennukseen. DIGIC III -prosessorissa uutta on myös kohinanpoisto-ominaisuus. Sen avulla kuvaus onnistuu jopa ISO 1600 –herkkyydellä ilman, että hämärässä otetuista kuvista tulee häiritsevän rakeisia. Nopean DIGIC III -prosessorin lisäksi kamerassa on EOS-järjestelmäkameroista tuttu DDR-SDRAM-muisti, joka lisää tiedonsiirtonopeutta huomattavasti.

Digital IXUS 900 Ti -kamerassa on vakiona 18 kuvausohjelmaa. Näiden joukossa on kaksi uutta erikoisaiheohjelmaa: akvaario ja ISO 3200. Akvaario-ohjelmassa salama ei ole käytössä, ISO-herkkyys kasvaa ja kamera säätää valkotasapainon sopivaksi vedenalaisen elämän kuvaamiseen lasin läpi. ISO 3200 -ohjelmalla saadaan laadukkaat, 1600 x 1200 pikselin kokoiset   kuvat hyvin pimeässä ilman salamaa. Kamerassa on korkealuokkaiset videokuvaustoiminnot, joilla voidaan tallentaa sekä VGA-video-otoksia että teräviä XGA-otoksia (1024 x 768) ja ääntä.

Myös optinen etsin

2,5 tuuman nestekidenäytössä on laaja katselukulma ja heijastamaton pinnoite. Kamera käyttää kuvattaessa suurta näyttöä näyttämällä yhtä aikaa otetun kuvan ja suurennoksen kuvan osasta, mikä soveltuu erinomaisesti kasvonilmeiden kaltaisten yksityiskohtien tarkistamiseen ennen kuvauspaikalta lähtöä. Kuvauksen ajaksi voidaan ottaa käyttöön myös perinteisen valokuvan mukainen 3:2-kuvasuhde. Kamerassa on todellisen kuva-alan näyttävä optinen etsin, jota voidaan käyttää kuvien sommitteluun nestekidenäytön sijasta.

Digital IXUS 900 Ti on PictBridge-yhteensopiva. Tulosta/siirrä-painikkeen avulla tulostaminen ja tiedostojen lataaminen Windows- tai Mac-käyttöjärjestelmiin on helppoa.

SD- ja MMC-muistikorttien lisäksi kamera tukee uutta SDHC-formaattia, jonka tallennuskapasiteetti on kahdesta gigatavusta ylöspäin.

Kaksi muutakin uutta IXUS-kameraa

Tuomme samanaikaisesti markkinoille kaksi muutakin uutta kameraa IXUS-mallistoon: erittäinen pienikokoisen Digital IXUS i7 zoom -kameran ja kuvanvakaimella varustetun Digital IXUS 850 IS:n. Kummassakin mallissa on uuden DIGIC III –kuvaprosessorin mukanaan tuomat uudet ominaisuudet.

7,1 megapikselin Digital IXUS 850 IS –kamerassa on optinen kuvanvakain ja sen polttoväli on 28–105 mm (kinofilmivastaavuus). 3,8 x optisen zoom-objektiivin ansiosta kameralla voidaan tallentaa laajoja panoraama-, arkkitehtuuri- ja ryhmäkuvia. Kuvausohjelmia on 17.

Digital IXUS i7 zoom –kamera tulee myyntiin upeissa väreissä: harmaa, suklaanruskea, pinkki ja sininen. Siinä on 7,1 megapikselin CCD-kenno, 2,4x optinen zoom ja 17 kuvausohjelmaa. Sen mukana tulee kätevä telakointiasema, jonka avulla tulostus, tiedostojen lataaminen tietokoneelle ja akkujen vaihtaminen on helppoa ja nopeaa. Kaukosäätimen avulla käyttäjä voi ohjata diaesityksiä ja videoiden toistoa televisiossa suoraan kameran AV-lähtöliitännän kautta.

Uudet Digital IXUS –sarjan kamerat tulevat Suomessa myyntiin lokakuussa. Niiden hinnat ovat seuraavat:

Digital IXUS 900 Ti – noin 535 euroa
Digital IXUS 850 IS - noin 485 euroa
Digital IXUS i7 zoom - noin 325 euroa

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi