Canonilta uusi EF 14 mm F 2.8L II USM –laajakulmaobjektiivi [20.8.2007]

EF 14 mm F 2.8L II USM Canon esittelee erittäin valovoimaisen superlaajakulmaisen EF 14 mm F 2.8L II USM -objektiivin. Mallissa on Canonin L-sarjan lyhin polttoväli ja 114 asteen kuvakulma. Uudessa objektiivissa on asfäärinen ja UD-linssielementti, jotka takaavat laadukkaat ja tarkat kuvat. Se on tiivistetty pölyä ja kosteutta vastaan ja uusi ultraäänimoottori huolehtii nopeasta ja tarkasta automaattitarkennuksesta.

EF 14 mm F 2.8L II USM -objektiivin ominaisuudet:
- Tehokas erotuskyky sekä loistava kontrasti ja terävyys koko kuva-alalla asfäärisen ja UD-linssielementin ansiosta
- Suuri F 2,8:n valovoima sopii erityisesti hämärässä kuvaamiseen
- Uusi rengasmallinen ultraäänimoottori (USM) takaa nopean ja lähes äänettömän automaattitarkennuksen
- Käsintarkennus aina käytettävissä suurella tarkennusrenkaalla, joka ei pyöri automaattitarkennuksen aikana
- Super Spectra -pinnoite ja linssielementin muotoilu ehkäisevät haamukuvia ja heijastumia
- Suuri, pyöreä himmenninaukko mahdollistaa miellyttävän taustan pehmennyksen ja häiritsevän taustan ”poistamisen” suurella aukolla kuvattaessa
- Vastavalosuoja ja säilytyspussi

Canonin L-sarja on huipputason objektiivimallisto, joka on suunniteltu täyttämään ammattikuvaajien vaatimukset. Uusi EF 14 mm F 2.8L II USM –objektiivi edustaa optisen suorituskyvyn huippua. Sen tarjoamaa polttovälin, valovoiman ja laadun yhdistelmää ei ole saatavilla perinteisissä optisissa tekniikoissa.

Superlaaja kuvakulma

Objektiivin superlaajaa 114 asteen kuvakulmaa voi käyttää dramaattisen vaikutelman luomiseen. Erityisen laaja kulma on hyödyllinen silloin, kun kuvataan rakennuksia ja muita kookkaita kohteita eikä valokuvaaja pääse niin etäälle, että kohde mahtuisi kokonaan kuvaan. Objektiivi sopii myös ahtaiden sisätilojen tallentamiseen. Objektiivin lähin tarkennusetäisyys on vain 20 cm, jolloin valokuvaaja pääsee erityisen lähelle kohdetta.

EF 14 mm F 2.8L II USM -objektiivissa on kaksi asfääristä linssielementtiä, joiden ansiosta kuvista tulee teräviä koko kuva-alalla ja koko tarkennusalueella myös suurella himmenninaukolla kuvattaessa. Terävän kuvanlaadun varmistaa myös UD (Ultra-low Dispersion) -elementti, joka vähentää kromaattista poikkeamaa ja siihen liittyviä värimuutoksia.

Objektiivin muotoilu vähentää heijastumia ja objektiiviputken sisäosa on heijastamatonta materiaalia. Lisäksi EF 14 mm F 2.8L II USM -objektiivissa on Canonin patentoima Super Spectra -linssielementtipinnoite. Pinnoite ehkäisee heijastumia ja haamukuvia, joita saattaa esiintyä digitaalikameroissa kuvakennon heijastuksen vuoksi. Parantamalla valon imeytymistä pinnoitteet vähentävät linssielementtien heijastuksia ja tuottavat teräviä ja vääristymättömiä digitaalikuvia, joiden väritasapaino on hyvä. Canonin ympäristövastuuohjelman mukaisesti objektiivissa on käytetty vain lyijytöntä lasia.

Uuden EF-objektiivin myynti alkaa Suomessa syyskuussa 2007. Sen hinta vahvistuu myöhemmin.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi