Canonilta uudet DVD-videokamerat [24.1.2008]

Canon DC330 Canonin DVD-levylle tallentavissa videokameroissa hyödynnetään uutta Advanced Zoom -järjestelmää. DC300-sarjan videokameroilla tallennetaan kätevästi suoraan DVD-levylle, ja niissä on tehokkain – jopa 45x – Canonin videokameroissa koskaan käytetty zoomaus. Laajakulmasta telekuvaan terävän ja tarkan kuvan takaava zoomaus avaa uusia mahdollisuuksia esimerkiksi urheilu- ja luontokuvaukseen.

Kaikilla sarjan videokameroilla voi tallentaa aitoa 16:9-laajakuvaa. Kaksikerroksisten DVD-R-levyjen tuki ja mahdollisuus käyttää tehokkaita akkuja pidentävät käytettävissä olevaa tallennusaikaa jopa 108 minuutin pituisten video-otosten tallentamisen yhdelle levylle.

Uuden DC300-sarjan mallien ominaisuudet lyhyesti:
- Canonin uusi Advanced Zoom -järjestelmä
     - Suurennuskerroin 45x (DC330, DC320)
     - Suurennuskerroin 41x (DC310/DC311))
- 1,07 megapikselin CCD-kenno (DC330, DC320)
- Stillkuvien tallennus SD- tai SDHC-muistikortille
- Kauko-ohjain lisää kuvausmahdollisuuksia (DC330)
- Aito 16:9-laajakuvatallennus ja pikakäynnistys
- DIGIC DV II -prosessori takaa kirkkaat ja terävät kuvat sekä aidot värit
- Helppo toimintojen käyttö monitoimiohjaimella
- 2,7 tuuman laajakuvanestekidenäyttö ja värillinen etsin

Canonin DIGIC DV II -kuvaprosessori on suunniteltu täyttämään teräväpiirtotallenteiden vaatimukset ja sen edistynyt kohinanvaimennus tuottaa terävät ja väreiltään aidot kuvat. Se prosessoi myös videokameroilla tallennetut stillkuvat. Koska digikuvien värien käsittely poikkeaa videokuvan värien käsittelystä, signaalit käsitellään erikseen. Digikuvat tallennetaan SD/SDHC-muistikortille.

Koska videokameroissa on uuden zoomausjärjestelmän ansiosta ennennäkemättömän ulottuva kuvausmahdollisuus, on kaikissa malleissa myös elektroninen kuvanvakain, joka korjaa tärähtelyä tehokkaasti myös telealueella, missä sen vaikutus on näkyvintä. DVD-videokameroiden 2,7 tuuman nestekidenäyttöä voi käyttää myös videovalona.

Käyttö on helppoa

Videokameroiden sivussa olevalla kytkimellä voi valita kätevän täysautomaattitilan, jonka avulla aloittelijakin voi ryhtyä kuvaamaan välittömästi. Tyhjää kohtaa ei tarvitse etsiä, vaan videokamera etsii automaattisesti ensimmäisen tyhjän kohdan DVD-levyltä. Loogisesti toimivan monitoimiohjaimen ansiosta myös kuvausasetusten ja -toimintojen käyttäminen on helppoa. Toistettavaksi halutun kohdan voi etsiä laajakuvanäytössä näkyviä pienoiskuvia selaamalla. Viimeistellyt DVD-levyt voi toistaa tavallisella DVD-soittimella.

Yksi pikakäynnistyspainikkeen painallus siirtää videokameran valmiustilaan, mikä säästää virtaa kuvaustaukojen aikana. Kun painiketta painetaan uudelleen, videokamera palaa tallennustilaan noin sekunnissa.

Uusien DVD-videokameroiden myynti alkaa Suomessa maaliskuussa 2008. Niiden suositusvähittäishinnat ovat seuraavat:

DC330: 469 euroa
DC320: 429 euroa
DC310/DC311: 379 euroa

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi