Canonin uudet A-sarjan PowerShotit ovat näppäriä, hauskoja ja helppokäyttöisiä [5.1.2010]

Canon PowerShot A490 Canon tuo markkinoille edulliset, hauskat ja helppokäyttöiset PowerShot A495- ja PowerShot A490 -kamerat, jotka on suunniteltu erityisesti aloitteleville kuvaajille. Kumpikin kamera on pehmeälinjainen, pieni ja kevyt, ja niissä on paljon älykkäitä ominaisuuksia.

Canon PowerShot A495

Molemmat mallit tulevat markkinoille hopeanvärisenä - PowerShot A495 -kamera myös punaisena ja sinisenä. 10,0 megapikselin kennon ja Canonin 3,3x optisella zoomilla varustetun objektiivin ansiosta kummallakin mallilla saadaan laadukkaita ja tarkkoja kuvia. Smart Auto -valotusohjelma määrittää kuvausasetukset automaattisesti, ja kirkkaan 6,2 cm:n (2,5 tuuman) nestekidenäytön ansiosta kuvien sommittelu ja tarkastelu on helppoa.

Smart Auto - parempia kuvia entistä vaivattomammin

Smart Auto -valotusohjelman ja näkymäntunnistustekniikan ansiosta kuvaus on vaivatonta. Kamera tunnistaa kuvausolosuhteet automaattisesti ja valitsee niihin parhaiten sopivat asetukset. PowerShot A495 -malli tunnistaa 18 erilaista kuvausnäkymää ja PowerShot A490 puolestaan 13. Niinpä kuvista tulee erinomaisia niin aurinkoisena päivänä, hämärässä kuin lähietäisyydeltäkin kuvattaessa.

i-Contrast havaitsee hankalat valaistusolosuhteet ja säilyttää yksityiskohdat myös vaaleilla ja tummilla alueilla. Älykäs salamavalotus puolestaan säätää salamavalon voimakkuuden kohteen ja olosuhteiden mukaan. Esimerkiksi päivänvalossa älykäs salamavalotus havaitsee kirkkaan auringonvalon aiheuttamat varjot kasvoilla ja poistaa ne ottamalla salaman käyttöön.

Edistyksellinen kasvojentunnistustekniikka

Kasvojentunnistustekniikan ansiosta ryhmäkuvien ottaminen on helppoa. Toiminto tunnistaa useat kasvot ja varmistaa niiden kaikkien oikean tarkennuksen ja valotuksen. Punasilmäisyyden korjaus havaitsee punasilmäisyyden ja korjaa sen kuvien tallennuksen jälkeen. PowerShot A495 -mallissa on myös kätevä kasvojentunnistuksen ajastin, joka odottaa, kunnes näkymään ilmestyvät uudet kasvot. Kuva otetaan tästä kahden sekunnin kuluttua. Näin myös kuvaaja ehtii mukaan kuvaan.

Kuvaa helposti hämärässäkin valaistuksessa

Uuden hämäräkuvausohjelman ansiosta suorituskyky on nyt parempi heikossakin valaistuksessa. Ohjelma asettaa ISO-herkkyyden ja pienentää resoluutiota automaattisesti, jotta kuvat onnistuvat hämärässäkin. Liikkeentunnistustekniikka ehkäisee epätarkkuutta liikkuvia kohteita kuvattaessa, joten aloittelevatkin kuvaajat saavat helposti teräviä kuvia.

PowerShot A495 -kamerassa on lisäksi kaksi uutta helppokäyttöistä aiheohjelmaa, joiden avulla kuviin saadaan lisää luovia efektejä. Julistetehoste pienentää värien määrää, jolloin valokuviin saadaan vanhahtava, julistetyylinen vaikutelma ilman tietokonetta. Kylläiset värit -tehoste luo dramaattisen vaikutelman lisäämällä haaleiden kohteiden värikylläisyyttä.

Vaivaton videokuvaus

Laadukkaiden valokuvien lisäksi uusilla A-sarjan PowerShoteilla voidaan tallentaa VGA-video-otoksia äänellä. Molempien kameroiden mukana tuleva ohjelmisto sisältää YouTube™-lataustoiminnon, jonka avulla palveluun voidaan kirjautua ja ladata tiedostoja lietokoneen avulla suoraan kamerasta.  Niinpä videotallenteita voidaan jakaa ystävien kanssa melkein heti kuvaamisen jälkeen.

Uudet PowerShot-kamerat tukevat sekä SDHC- että SDXC-muistikortteja. SDXC-korttien tallennuskapasiteetti voi olla jopa 2 teratavua, joten yhdelle kortille mahtuu tuhansia kuvia. Koska kamerat toimivat AA-paristoilla ja -akuilla, varatehoa on helppo pitää mukana.

Uusien PowerShot-kameroiden myynti alkaa Suomessa tammi - helmikuussa 2010, ja niiden suositusvähittäishinnat ovat seuraavat:

- PowerShot A495: 139 euroa
- PowerShot A490: 109 euroa

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi