Canonilta Speedlite 430EX II -salamalaite kaikkiin tilanteisiin [10.6.2008]

Canon tuo markkinoille Speedlite 430EX II -salamalaitteen. Tehokkaan ja pienikokoisen uutuuden ohjeluku on 43 ja sen kiinteä laajakulmapaneeli mahdollistaa käytön jopa 14 mm:n laajakulmaobjektiivien kanssa. Salamalaitteen varautumisaika on lyhyt ja varautuminen on äänetön. Asetukset ovat säädettävissä yhteensopivien EOS-järjestelmäkameroiden valikkojärjestelmästä. Tämä monipuolinen salamalaite soveltuu niin harrastelijakuvaajalle kuin ammattilaisellekin.

Speedlite 430EX II -salamalaite on joustava ja helppokäyttöinen. Uusi metallinen kiinnitysjalka uudentyyppisine kontakteineen takaa kameran ja salamalaitteen saumattoman yhteopivuuden. Pikakiinnitys- ja -irrotusmekanismin ansiosta salamalaite on nopeasti kytkettävissä ja irrotettavissa. Manuaalikäyttötilassa Speedlite 430EX II:n asetuksia voidaan muuttaa 1/3 arvon askelin. Salamalaite on täysin yhteensopiva uusimmissa EOS-järjestelmäkameroissa käytetyn, etäisyyden huomioivan E-TTL II -salamavalotusjärjestelmän kanssa. Sitä voidaan käyttää myös apusalamana langattomassa kokoonpanossa.

Salaman jännitteen ja tehon pienet vaihtelut saattavat aiheuttaa valkotasapainoeroja jatkuvalla kuvauksella tallennettuihin otoksiin. Speedlite 430EX II kompensoi tätä ilmiötä lähettämällä värilämpötiedon salamalaitteesta kameraan. Tietoa käytetään kunkin kuvan valkotasapainoasetusten optimointiin. Toiminto on käytettävissä automaattisen valkotasapainon säädön tai salamankuvaustilan yhteydessä. Yhteensopivaan digitaaliseen EOS-järjestelmäkameraan kiinnitettynä Speedlite 430EX II havaitsee, onko kenno täysikokoinen vai APS-C- tai APS-H-kokoinen. Salamalaitteen zoomausasentoa säädetään sitten automaattisesti salaman peiton ja kutakin otosta varten tarvittavan latauksen optimoimiseksi.

Speedlite 430EX II:n muita ominaisuuksia ovat mm. ensimmäisen ja toisen sulkeutuvan verhon salamatäsmäys, valotuksen korjaus ja yhdeksän valinnaista säätöä. Sitä voidaan käyttää myös keskiökytkentäjohdon (OC-E3) ja Speedlite-pidikkeen (SB-E2) kanssa. Keskiökytkentäjohto lisää salamalaitteen lähisijoitusmahdollisuuksia. Pidikkeen avulla salamalaite voidaan kiinnittää kameran sivulle, mikä auttaa häivyttämään kohteen toisella puolella esiintyviä kovia varjoja kuvattaessa pystysuuntaisia kuvia.

Speedlite 430EX II:n toimitukset alkavat elokuussa. Salamalaitteen suositusvähittäishinta vahvistuu myöhemmin.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi