Canonilta kuusi uutta digikompaktikameraa huipputason kuvantamistekniikoilla [20.8.2007]

Digital IXUS 960 IS Canon esittelee syksyn uudet kameramallit, neljä PowerShot- ja kaksi IXUS-kameraa. Kaikissa uutuuksissa on optinen kuvanvakain ja suuri ISO-herkkyysvastaavuus, jotka ehkäisevät epäterävyyttä ja mahdollistavat optimaalisen kuvanlaadun. Lisäksi niissä on vakiona DIGIC III -prosessori, joka tuo kameroihin kuvausnopeuden lisäksi kasvojentunnistusautomatiikan ja punasilmäisyyden korjauksen toistotilassa.

Uutuusmallit ovat seuraavat:

PowerShot G9: 12,1 megapikselin CCD-kenno, RAW-tallennus, 6x zoom-objektiivi ja uusi 3,0 tuuman PureColor–nestekidenäyttö
PowerShot SX100 IS: 8,0 megapikselin CCD-kenno, 10x zoom-objektiivi ja 2,5 tuuman laajan katselukulman nestekidenäyttö
PowerShot A650 IS: 12,1 megapiksen CCD-kenno, 6x zoom-objektiivi ja 2,5 tuuman kääntyvä nestekidenäyttö
PowerShot A720 IS: 8,0 megapikselin CCD-kenno, 6x zoom-objektiivi, 2,5 tuuman laajan katselukulman nestekidenäyttö, optinen etsin ja laaja lisälaitevalikoima
Digital IXUS 960 IS: titaanirunko, 12,1 megapikselin CCD-kenno, 3,7x zoom-objektiivi ja 2,5 tuuman PureColor-nestekidenäyttö
Digital IXUS 860 IS: 8,0 megapikselin CCD-kenno, 3,8x laajakulmainen (28 mm) zoob-objektiivi ja 3,0 tuuman laajan katselukulman PureColor-nestekidenäyttö

Innovatiivista teknologiaa

Kaikissa kuudessa uutuuskamerassa on siirtyvätyyppinen optinen kuvanvakain. Kyseessä on sama tekniikka, jota käytettiin alun perin EOS-järjestelmäkameroiden objektiiveissa. Optinen kuvanvakain ei perustu ISO-nopeuksien kasvattamiseen, vaan se korjaa valon reittiä valon kulkiessa kameran läpi. Tuloksena on terävä kuva, jonka laatua ISO-asetuksiin usein liittyvä kohina ei heikennä. Toinen kuvanvakausmenetelmä on automaattinen optimaalisen herkkyyden valinta. Se säätää ISO-herkkyyttä juuri sen verran, kuin kameran liikahduksesta aiheutunut epätarkkuus vaatii.

Parannettu kasvojentunnistusautomatiikka toimii DIGIC III -kuvaprosessorin avulla kaikissa malleissa. Se säätää tarkennuksen ja valotuksen tunnistettujen kasvojen kannalta optimaaliseksi ja mukauttaa kasvojen salamavalotuksen niin, että kasvoista tulee luonnolliset myös lähietäisyydeltä otetuissa kuvissa. Punasilmäisyyden korjaus toistotilassa vähentää myös osaltaan salamavalokuvaukseen liittyviä ongelmia. Tämä  järjestelmä hyödyntää olemassa olevaa kasvojentunnistusautomatiikkaa, mikä takaa silmien oikeanlaisen korjauksen otetuissa kuvissa. Haastavissa kuvauskohteissa punasilmäisyyden korjausruutu voidaan lisätä tai poistaa manuaalisesti.

Canonin tavoitteena on aina paras mahdollinen kuvauskokemus, jonka aikaansaamista osaltaa edesauttaa suuren tarkkuuden PureColor-nestekidenäyttö. Siinä värien laatua parantavia ominaisuuksia sekä suuri kontrastisuhde. Näytön poikkeuksellisen laajan katselukulman ansiosta kameralla voi kuvata väkijoukon yli, ottaa kuvia vaikeista kuvauskulmista ja katsella kuvia yhdessä toisten kanssa. Heijastamaton pinta parantaa näkyvyyttä auringonpaisteessa, ja suojapinta varjelee kolhuilta ja naarmuilta.

Uusien digikompaktikameroiden toimitukset alkavat Suomessa syys-lokakuussa 2007. Niiden hinnat ovat seuraavat:

PowerShot G9: 559 euroa
PowerShot SX100 IS: 319 euroa
PowerShot A650 IS: 429 euroa
PowerShot A720 IS: 269 euroa
Digital IXUS 960 IS: 479 euroa
Digital IXUS 860 IS: 399 euroa

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi