Canonilta EF-objektiivi, jossa 4 askeleen kuvanvakain [24.8.2006]

EF 70-200mm f/4L IS USM Canon julkistaa tänään EF 70–200 mm F 4L IS USM -objektiivin, jossa on 4 arvon kuvanvakain. Objektiivi mahdollistaa terävien kuvien kuvaamisen käsivaralta jopa neljä askelta pidemmällä valotusajalla. Siksi se sopii erittäin hyvin kuvaamiseen heikossa valaistuksessa ilman jalustaa tai salamaa. Pölyn- ja kosteudenkestävä rakenne, pieni koko ja helppo käsiteltävyys ovat tekijöitä, joiden ansiosta tämä ammattitasoinen L-sarjan objektiivi soveltuu etenkin matka- ja luontokuvaukseen.

EF 70–200 mm F 4L IS USM -objektiivin ominaisuudet lyhyesti:
- Pienikokoinen, kevyt runko: paino 760 g ja pituus 172 mm
- 4 askeleen kuvanvakain (tilat 1 ja 2)
- Yksi fluoriitti- ja kaksi UD-linssielementtiä takaavat optisen laadun
- Rengasmallisella ultraäänimoottorilla tapahtuva automaattitarkennus ja koko ajan käytössä oleva käsintarkennus
- Pyöreä himmennin pehmentää taustaa
- Tiivisteet estävät pölyn ja kosteuden pääsyn objektiivin sisään
- Super Spectra -pinnoite ehkäisee haamukuvia ja heijastumia
- Lähin tarkennusetäisyys 1,2 m
- Vastavalosuoja ja säilytyspussi tulevat objektiivin mukana

Kevyt  EF 70-200 F 4L IS USM –objektiivi  täydentää hyvin Canonin ammattitasoisen L-sarjan EF 17–40 F 4L USM- ja EF 24–105L IS USM -objektiivien polttovälialueita. F 4L -objektiivit ovat kevyitä zoom-objektiiveja, joiden valovoima on muuttumaton koko polttovälialueella. Optinen kuvanvakain on täydennys Canonin suosittuun EF 70–200 mm F 4L USM -malliin, mutta objektiivi on silti kooltaan yhtä pieni.

Helppoa kuvaamista heikossakin valaistuksessa

Neljän askeleen kuvanvakain helpottaa kuvaamista heikossa valaistuksessa. Neljä askelta pidempi valotusaika tarkoittaa, että 1/250 sekunnin valotusajan sijasta, kuvanvakaimella saavutetaan laadukas ja tarkka kuvaustulos käsivaralta jopa 1/15 sekunnin valotuksella.

Kuvanvakain vähentää merkittävästi kameran liikkeiden aiheuttamaa kuvan epätarkkuutta. Liiketunnistimet havaitsevat ei-toivotut tärähdykset, minkä jälkeen korjaava linssiryhmä suorittaa vakauttavan liikkeen kohtisuoraan optiseen akseliin nähden. Korjaus muuttaa valon reittiä niin, että kuva kohdistuu oikeaan paikkaan filmillä tai kuvakennolla. Kuvattaessa paikallaan olevia kohteita tila 1 vakauttaa kuvan sekä vaaka- että pystysuunnassa. Kuvanvakaimen tila 2 kytkee pystysuoran vakauksen pois toiminnasta, joten vaakasuuntaan liikkuvaa kohdetta voidaan kuvata ilman, että kohteen liikettä pyrittäisiin vakaamaan. Kuvanvakain kytkeytyy automaattisesti pois toiminnasta, kun kamera asetetaan jalustalle.

Objektiivin rengasmallinen USM-moottori toimii ultraäänitaajuuksilla ja takaa nopean ja lähes äänettömän automaattitarkennuksen. Tehokas prosessori ja parannettu AF-algoritmi tekevät automaattitarkennuksesta entistä nopeamman. USM-tarkennusmoottori pysähtyy välittömästi sen saavutettua täsmällleen oikean tarkennuksen, eikä tarkennusliike jatku yli tarkennuspisteen. Valokuvaajat voivat hetkessä siirtyä käsintarkennukseen siirtämällä tarkennusrengasta ilman, että automaattitarkennustila tarvitsee ensin kytkeä pois käytöstä.

Valovoima säilyy muuttumattomana koko polttovälialueella

EF 70-200 F 4L IS USM –objektiivissa on muuttumaton valovoima koko polttovälialueella. Siksi kuvaaja voi asettaa valotuksen suurimmalle aukolle ja zoomata koko objektiivin zoom-alueella muuttamatta  valotusaikaa. Objektiivin pituus ei muutu zoomauksen aikana, eikä etulinssi pyöri zoomauksen tai tarkennuksen aikana. Objektiivin lähes pyöreä himmenninaukko pehmentää taustaa kauniisti ja tasaisesti.

Uusi optinen järjestelmä pienentää objektiivin kokoa ja parantaa kuvan terävyyttä koko kuva-alalla. Fluoriittilinssi ja kaksi UD-linssielementtiä ehkäisevät sekundäärisiä kromaattisia poikkeamia, jotka heikentävät kuvan terävyyttä ja värien selkeyttä. Canonin linssien optimoidut Super Spectra -pinnoitteet vähentävät tehokkaasti heijastumia ja haamukuvia. Parantamalla valon imeytymistä pinnoitteet vähentävät linssielementtien heijastuksia ja tuottavat terävät ja vääristymättömät digitaalikuvat, joiden väritasapaino on hyvä.

EF 70-200 F 4L IS USM –objektiivissa on myös etäisyystiedot, joten se on yhteensopiva E-TTL II -salamajärjestelmän kanssa. Salamavalotuksen mittaus paranee merkittävästi, kun objektiivia käytetään yhdessä Canonin EX Speedlite  salamalaitteiden kanssa, sillä objektiivi siirtää etäisyystiedot salama-algoritmiin. Objektiivin ja kiinnikkeen välissä on O-rengas, joka estää pölyn ja kosteuden pääsyn laitteen sisään.

Ympäristöohjelmansa mukaisesti Canon käyttää objektiivissa vain lyijytöntä lasia.

EF 70-200 F 4L IS USM –objektiivi tulee Suomessa myyntiin marraskuussa ja sen hinta on noin 1500 euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi