Canonilta ammattitason teräväpiirtovideokamerat - LEGRIA HF S10 ja HF S100 [5.1.2009]

LEGRIA HF S10 LEGRIA-tuoteperheen uudet videokamerat, LEGRIA HF S10 ja LEGRIA HF S100, edustavat aivan uutta teräväpiirtotekniikkaa. Huippukuvanlaadun taustalla on uskomaton 8,0 megapikselin täyden teräväpiirtotarkkuuden CMOS-kenno, Canon HD Video -objektiivi sekä DIGIC DV III -prosessori.

LEGRIA HF S100

Teräväpiirtovideokamerat lyhyesti:
- Canonin HD Video -objektiivi (suodattimen halkaisija 58 mm), 10x optinen zoom ja optinen Super Range -kuvanvakain
- Käyttäjän määritettävissä oleva ohjelmoitava painike ja säätökiekko
- Suurennus ja korostus, Zebra Assist -toiminto käsitoimiseen valotukseen, automaattisen herkkyysvahvistuksen säädön rajoitin, väripalkki ja testiääni
- Nopea ja tarkka Instant AF -automaattitarkennus
- Kahden flash-muistin HF S10 -videokameralla tallennus sekä sisäiseen muistiin että SDHC-muistikortille, HF S100 -kameralla tallennus vain SDHC-muistikortille
- Mikrofonituloliitäntä, kuulokeliitäntä ja käsinsäädöt äänen tallennukseen
- 8,0 megapikselin stillkuvat, asentotunnistin ja uusi kuvasarjatoiminto
- Monitoiminen minivarusteluisti, HDMI- ja komponenttiliitännät

Erinomainen kuvanlaatu

8,0 megapikselin CMOS-kennolla tallennetut kuvat (videon kuvaamiseen käytetään 6,0 megapikseliä) ovat itse asiassa suurempia kuin täyden 1920 x 1080 teräväpiirtotarkkuuden kuvat, mikä takaa yksityiskohtien tarkkuuden. Video muunnetaan täyteen teräväpiirtotarkkuuteen ja tallennetaan suurimmalla AVCHD-standardin sallimalla nopeudella (24 Mbps). Näissä teräväpiirtovideokameroissa on valovoimainen HD Video -objektiivi, joka maksimoi suorituskyvyn heikossakin valaistuksessa sekä 10x optinen zoom, joka on laajennettavissa digitaalisen 1,7x telelisäkkeen avulla. Optinen Super Range -kuvanvakain tunnistaa erilaiset tärähdykset, kuten hengityksen tai nopean liikkeen, ja kompensoi ne. DIGIC DV III -prosessori osaa käsitellä 8,0 megapikselin kennosta tulevan suuren tietomäärän. Lisäksi prosessori takaa toimivan automaattivalotuksen ja luonnolliset sävyt kontrastin ollessa suuri sekä tukee kasvojentunnistusautomatiikkaa. CMOS-kenno takaa suuren värisyvyyden ja tukee yhteensopivissa laitteissa entistä laajempaa X.v.Colour-väriavaruutta.

Kasvojentunnistus

Kasvojentunnistusautomatiikka havaitsee jopa 35 kasvot ja optimoi kuvausasetukset niiden mukaan. Canonin kompaktikameroista tutut kasvojenvalinta- ja seuraustoiminnot takaavat, että kasvot pysyvät valittuina mahdollisimman pitkään. Kasvojentunnistuksen automaattivalotus perustuu DIGIC DV III -prosessorin tehoon ja hakee oikean valotuksen nopeasti.  Kasvojentunnistuksen automaattitarkennus käyttää nopeaa ja tarkkaa Instant AF -automaattitarkennusjärjestelmää kasvojen seurantaan ja varmistaa, että ne tarkentuvat oikein.

Ammattilaisen työkalut

LEGRIA HF S -sarjan videokameroilla kuvatessaan videokuvaaja saa käyttöönsä laajan valikoiman työkaluja. Ohjelmoitavan painikkeen ja säätökiekon avulla kuvaaja pääsee suoraan käsiksi käsinsäätöihin, ja voi reagoida nopeasti muuttuviin kuvausolosuhteisiin.

Korostustoiminto suurentaa nestekidenäytössä näkyvien kohteiden reunoja, mikä helpottaa käsintarkennusta. Zebra Assist -toiminto helpottaa ylivalottumisen arvioimista. Automaattisen herkkyysvahvistuksen avulla kuvaaja voi tehostaa videokameran toimintaa heikossa valaistuksessa kuvattaessaan.

Helppo käyttö, helpot toiminnot

Videokameran ohjaimet on sijoitettu loogisesti käden ulottuville. Uuden käyttöliittymän ansiosta videokameran käyttäminen on tehokasta. Ammattitasoisissa otoksissa väripalkki- ja testiäänitoiminnot mahdollistavat ulkoisten monitorien ja äänilaitteiden tarkan kalibroimisen videokameran liitäntöihin.

Uuden Pre REC -toiminnon avulla videokamera puskuroi jatkuvasti aineistoa, kun kameran nestekidenäyttö on auki. Kun käyttäjä painaa videokuvauspainiketta, videokamera tallentaa automaattisesti myös painikkeen painamista edeltävät kolme sekuntia. Näin tallentuu materiaalia odotettua enemmän

Erillisten video- ja stillkuvausvaihtoehtojen lisäksi käyttäjä voi valita kaksoiskuvaustoiminnon. Kaksoiskuvauksessa videokameran tärkeimmät toiminnot ovat automaattisia, joten käyttäjä voi keskittyä kohteen kuvaamiseen. Kaksoiskuvauksessa video-otoksia ja stillkuvia voidaan myös ottaa peräkkäin ilman, että kuvausohjelmaa tarvitsee vaihtaa ja stillkuvia voidaan ottaa jopa videokuvauksen aikana. Mahdollisuus ottaa tarkkoja 8,0 megapikselin stillkuvia ja kuvasarjatoiminto yhdessä mahdollistavat 25 stillkuvan ottamisen (jokainen 2,07 megapikselin tarkkuudella) yhden sekunnin video-otoksesta.

Flash-muistin edut

Pieni, kevyt ja kestävä flash-muisti tarjoaa nopean käynnistysajan ja nopean toiminnan. Lisäksi flash-muisti vaatii vain vähän virtaa ja tarjoaa pitkän kuvausajan. LEGRIA HF S10 -videokamerassa on 32 Gt:n sisäinen muisti, jolla voidaan tallentaa elävää kuvaa yli 12 tuntia teräväpiirtovideokuvaa tehokkailla laatuasetuksilla ja jopa kolme tuntia parhaalla 24 Mbps:n asetuksella. Lisäkapasiteettia tallennukseen saadaan muistikorteilla. LEGRIA HF S100 –videokamera tallentaa ainoastaan SDHC-muistikortille.

Uuden LEGRIA HF S -malliston myynti alkaa Suomessa huhtikuussa 2009, ja niiden hintataso vahvistetaan myöhemmin.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi