Canonin uudet, kevyet ammattivideokamerat XF105 ja XF100 tarjoavat luokkansa monipuolisimmat käyttömahdollisuudet [31.8.2010]

Canon XF105 XF-ammattivideokameroiden tuotesarjan uudet tulokkaat XF105 ja XF100 ovat kaikkien aikojen pienimmät mallit, joissa käytetään broadcast-tasoista MPEG-2 Full HD -tallennuskoodekkia (50 Mbps, 4:2:2).

Täysteräväpiirtotarkkuudella tallentavat mallit sisältävät uutta tekniikkaa, kulkevat helposti mukana ja tarjoavat luokkansa monipuolisimmat käyttömahdollisuudet. Monet ominaisuudet ovat tuttuja XF300-sarjasta, vaikka nämä uutuudet ovatkin kooltaan pienempiä. XF100-sarjan mallit ovat ensimmäistä kertaa nähtävillä Euroopassa IBC-messujen Canon-osastolla Amsterdamissa 10.–14.9.2010. Sen jälkeen kameroita esitellään Photokina 2010 -messuilla Kölnissä 21.–26.9.

Tehokkuutta ja monipuolisia ominaisuuksia
XF105 ja XF100 ovat helposti omiin tarpeisiin mukautettavia pieniä ja vain hieman yli 1 kg painoisia videokameroita, joiden kuvanlaatu on erinomainen. Ergonomisen muotoilun ansiosta kameran käyttö ei ole väsyttävää pitkänkään kuvauksen aikana. Molempien mallien muotoilussa on hyödynnetty XF-videokameroiden kiitettyä suunnittelua, joten muun muassa mukautettavat säätimet ja nestekidenäyttö ovat helposti käytettävissä. Lisäksi XLR-tuloliitännät on sijoitettu kahvaan.

XF105 ja XF100 kulkevat helposti mukana monenlaisissa tilanteissa. Ne sopivat erityisesti kuvaajille, jotka siirtyvät nopeasti projektista toiseen, kuten hääkuvauksesta yritysvideoiden tai dokumenttien taltiointiin. Monipuolisten toimintojen ja helpon kannettavuuden ansiosta kaikenlaisten projektien kuvaaminen onnistuu samalla videokameralla.

HD-SDI-lähdön, jaetun aikakooditulon/-lähdön ja Genlock-tulon ansiosta XF105 voidaan integroida saumattomasti studiojärjestelmään tai monikamerakuvaukseen.

Broadcast-tason koodekki
XF300-sarjan tavoin XF105 ja XF100 tallentavat MPEG-2 Full HD -videoita alan standardin mukaisina avoimeen lähdekoodiin perustuvina MXF-tiedostoina CF-muistikorteille jopa 50 Mbps:n nopeudella ja 4:2:2-värinäytteenotolla. Näin saadaan suuri määrä väritietoja jälkimuokkausta varten.

Nopeat ja kestävät CF-kortit ovat edullinen ja helposti saatavilla oleva vaihtoehto verrattuna joihinkin puolijohdemuisteihin, joita käytetään yleisesti ammattivideotallennuksessa. Tallennusvälineen vaihtotoiminnon ja uuden kaksoiskorttitallennuksen avulla samaa videomateriaalia voidaan tallentaa kahdelle eri CF-kortille samanaikaisesti. Tallennuksen aikana voidaan myös vaihtaa tai alustaa kortti, joka ei ole käytössä.

Canonin MPEG-2 MXF -videotiedostot ovat täysin yhteensopivia Adobe Systems Incorporatedin, Apple Inc:n, Avid Technology Inc:n ja Grass Valleyn™ yleisimpien editointi- ja käsittelyohjelmistopakettien kanssa. Canon XF Utility -ohjelma ja Apple Final Cut Pro- ja Avid Media Composer -ohjelmien laajennusohjelmat kuuluvat mallien perustoimitukseen.

Laadukas Canon-kamerajärjestelmä
XF100-sarjassa on yksi luokkansa edistyksellisimmistä kamerajärjestelmistä, joka tuottaa erittäin laadukkaat Full HD -videot. Molemmissa malleissa on uusi monikäyttöinen 10x zoomilla varustettu 30,4 mm:n laajakulmainen Canon HD -video-objektiivi, jonka valovoima on peräti f/1,8. Kahdeksanlamellinen metallihimmennin pehmentää taustan kauniisti. Siirrettäviä linssiryhmiä on entistä suurempi määrä, minkä ansiosta kromaattista poikkeamaa on häviävän vähän ja objektiivin kokoa on voitu pienentää. Objektiivin polttoväliä voidaan pidentää 1,5x, 3x tai 6x kolmitasoisella digitaalisella telelisäkkeellä, joten käyttäjät pääsevät tarvittaessa lähelle toimintaa.

XF105- ja XF100-videokameroissa on myös XF-sarjasta tuttu Canonin edistyksellinen optinen kuvanvakainjärjestelmä, jossa on kolme kuvanvakaintilaa: vakio, dynaaminen ja tehostettu.

Uusi 1/3 tuuman 2,07 megapikselin Canon CMOS -kenno tallentaa Full HD -videot aidolla 1 920 x 1 080 -resoluutiolla. XF300-sarjan malleista tuttu kolmen CMOS-kennon järjestelmä on muokattu XF100-sarjan kameroihin sopivaksi. Järjestelmässä käytetään Bayer-värisuodinta, joka mahdollistaa suuren herkkyyden ja laajan dynaamisen alueen. Nopea kuvatiedon siirtotekniikka vähentää pystylinjojen ns. ”rolling-shutter”-vääristymää, jota voi ilmetä muissa CMOS-videokameroissa.

Luovia säätöjä, 3D-kuvausaputoiminnot
Uusissa malleissa on runsaasti luovia kuvausasetuksia. 1080/50i, 1080/25p, 720/50p ja 720/25p ovat kaikki käytettävissä samoin kuin vaihdettavat bittinopeudet. Hidastettu ja nopeutettu videokuvaus, jaksoittaiskuvaus (intervallikuvaus) ja ruutukuvaus (stop motion -animaatioihin) ovat käytettävissä samoin kuin kolmen sekunnin esitallennus välimuistiin.

XF100-sarjan kameroissa on myös uusia infrapunatoimintoja ja 3D-kuvausaputoimintoja. Infrapunakuvaus otetaan käyttöön kameran edessä objektiivin alapuolella olevalla kytkimellä. XF105- ja XF100-malleissa on infrapunavalo ja kuvausmahdollisuus sekä vihreällä että valkoisella valolla, mikä varmistaa vaikuttavat yöotokset. Ominaisuudet sopivat etenkin luonto- ja dokumenttikuvaukseen.
Molemmissa malleissa on myös kaksi uutta 3D-kuvausaputoimintoa. Optisen akselin kääntö kuvanvakaimella mahdollistaa kahden toisiinsa liitetyn videokameran virheettömän kohdistamisen 3D-stereokuvauksessa. Polttoväliopastuksen avulla zoomin säädöt saadaan synkronoitua tarkasti.

Helppokäyttöiseksi suunniteltu
Pienestä koostaan huolimatta kameroissa on paljon kokeneille käyttäjille tarkoitettuja käsisäätöjä sekä aloitteleville käyttäjille suunniteltuja automaattisia ja avustavia toimintoja.

Molemmissa videokameroissa on suurikokoinen sivulle asennettu nestekidenäyttö.  8,8 cm:n (3,5 tuuman) näytössä on selkeän kuvan tuottava 920 000 pisteen resoluutio.  Aallonmuotomonitori ja reunatarkennustoiminto auttavat kuvaamisessa, ja valikon toimintoja on helppo käyttää ohjaimella. Kameroissa on myös 0,61cm:n 260 000 pisteen elektroninen etsin 100 prosentin peitolla.

Käsitoimisella objektiivin renkaalla voi säätää tarkennusta, zoomia ja himmennintä. Näitä tiloja voi vaihdella sivulle asennetulla kytkimellä. Useita asetuksia, kuten himmentimen säätöjä, voidaan säätää mukautettavan painikkeen ja valitsimen yhdistelmällä.

Käsitarkennukselta voi vaihtaa automaattitarkennukselle ja takaisin pikapainikkeella. Käytössä on kolme erilaista tarkennustilaa: Canonin kasvojentunnistus AF -tarkennus, nopea Instant AF -tarkennus ja ”vain kasvot AF” -tila, joka rajoittaa automaattitarkennuksen vain havaittuihin kasvoihin. Toiminto on erityisen hyödyllinen kertaluontoisessa kuvauksessa, kuten paikalla tapahtuvassa uutiskuvauksessa.

Laaja mukautettavuus
XF105 ja XF100 tarjoavat monipuoliset mukautusmahdollisuudet. Käyttäjät voivat määrittää yli 90 yksilöllistä kuvaan liittyvää muuttujaa mukaan lukien jonkin kuudesta esiasetetusta gammakäyrästä. Myös kaikille 10 mukautettavalle painikkeelle voi määrittää jonkin 34 yksittäisestä toiminnosta, joten videokameran voi optimoida juuri omiin kuvaustottumuksiin tai tyyliin sopivaksi.

Kumpaankin kameraan voi tallentaa jopa yhdeksän mukautettua kuvaa, mukaan lukien kolme vakiona toimitettavaa asetusta, muun muassa gamma-asetukset CINE.V ja CINE.F. Suosikkiasetukset voi tallentaa ja siirtää videokamerasta toiseen SDHC-korttien avulla. Tämä on erityisen kätevää, kun tietty luova tyyli halutaan säilyttää kaikissa videokameroissa tai taata yhtenäiset asetukset kaikissa videokameroissa.

Ammattitasoinen ääni
Molempien kameroiden laadukasta kuvaa voidaan täydentää ammattitasoisella äänellä. Erillinen ääniraita voidaan tallentaa liittämällä ulkoiset mikrofonit kahteen XLR-tuloon. Myös kameran etuosassa oleva mikrofoni tallentaa stereoääntä. Molemmat mallit tallentavat 16-bittistä lineaarista 48 kHz:n PCM-ääntä, joka tuottaa laadukkaan äänisignaalin ammatti- ja lähetyskäyttöön.

Canon Professional Services
XF100-sarjan mallien omistajat ovat oikeutettuja Canon Professional Services (CPS) Video -jäsenyyteen. CPS Video -palvelu tarjoaa Canon-tuotteiden ammattikäyttäjille maksutta monenlaisia palveluita, kuten nopean korjauspalvelun ja Canon Professional -edustajien suoran tuen Euroopassa. Saat lisätietoja CPS-jäsenyyden eduista sivustolta http://cpn.canon-europe.com/content/services.do.

Lisätietoja: Canon Oy, Markkinointi, Jussi Poikolainen, puhelin 010 544 4678, sähköposti: etunimi.sukunimi@canon.fi

Tietoja
Lehdistömateriaali