Canonin PowerShot S -sarja saa jatkokseen uuden taskukokoisen tehopakkauksen [19.8.2009]

Canon PowerShot S90 Canon tuo markkinoille PowerShot S90 -kameran, joka jatkaa maineikkaan PowerShot S -malliston kehityskaarta. Sarjan perinteiden mukaisesti PowerShot S90 tarjoaa vaikuttavan valikoiman manuaalisia toimintoja parhaan kuvanlaadun ja käyttökokemuksen takaamiseksi.

Kameran ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa Canonin Dual Anti-Noise -kohinanpoistojärjestelmä, F 2 -laajakulmaobjektiivi, 3,0 tuuman PureColor II -nestekidenäyttö ja uusi helppokäyttöinen säätörengas. PowerShot S90 on ihanteellinen valinta tekniikasta tai valokuvauksesta kiinnostuneille monipuolisten toimintojensa ja kamerasarjan vahvan laatuperinteen vuoksi.

Poikkeuksellista kuvanlaatua kaikissa olosuhteissa

PowerShot S90 -kamerassa on Dual Anti-Noise -kohinanpoistojärjestelmä, joka hyödyntää herkkää 10,0 megapikselin kuvakennoa ja DIGIC 4 -kuvaprosessoria. Kuvaajat voivat kuvata täydellä tarkkuudella hankalissakin valaistusolosuhteissa. Dual Anti-Noise hyödyntää kaiken saatavilla olevan valon ja vähentää kuvassa näkyvää kohinaa huomattavasti. Kameralla voi kuvata laadukkaita muoto- tai maisemakuvia heikossakin valaistuksessa täydellä tarkkuudella ja jopa ISO 3200 -herkkyydellä. DIGIC 4 pitää sisällään myös älykkään kontrastinkorjaustekniikan, joka lisää kuvien dynaamista aluetta, ehkäisemällä kirkkaiden kohtien ylivalottumista ja tuomalla tummien kohtien yksityiskohdat näkyviin.

Valovoimainen laajakulmaobjektiivi, optinen kuvanvakain ja laajan katselukulman näyttö

PowerShot S90 -kamerassa on valovoimainen laajakulmaobjektiivi, jonka ansiosta Dual Anti-Noise -kohinanpoistojärjestelmästä on mahdollista ottaa täysi hyöty irti. Objektiivin F 2 -valovoima läpäisee kaksi kertaa enemmän valoa kuin F 2,8, minkä ansiosta kuvaajat voivat käyttää lyhyempiä valotusaikoja epätarkkuuden vähentämiseksi ja pienemmän syväterävyyden saavuttamiseksi.

Kamera hyödyntää Canonin optista kuvanvakaintekniikkaa, joka kompensoi kameran tärähtelyä siirtämällä linssiä ja vähentää näin tärähtelystä johtuvaa kuvan epätarkkuutta. Tavalliseen kameraan verrattuna kuvanvakain mahdollistaa tarkat kuvat jopa neljä arvoa pidemmällä valotusajalla.

PowerShot S90 –kamerassa on 3,0 tuuman nestekidenäyttö, joka käyttää Canonin PureColor II LCD -tekniikkaa. Näytön laajan katselukulman, 461000 pisteen tarkkuuden ja luonnollisen värintoiston ansiosta kuvien rajaus ja tarkastelu on helppoa.

Suorituskykyä ja ainutlaatuista helppokäyttöisyyttä

Uusi PowerShot S90 tarjoaa monipuolisen valikoiman manuaalisia ja automaattisia säätömahdollisuuksia. Kamerassa on intuitiivinen säätörengas, jolla voidaan säätää useiden toimintojen asetuksia pyörittämällä objektiivin juuressa sijaitsevaa säädintä oikealle tai vasemmalle. Säätörengasta voidaan käyttää puolimanuaalisena zoomina, jolla kohdetta voi lähentää 28 mm:n, 35 mm:n, 50 mm:n, 85 mm:n ja 105 mm:n asetuksilla. Säätörenkaalla voidaan mukauttaa myös muiden asetusten säätöjä, kuten ISO-herkkyyttä (1/3 arvon askelin), valotusaikaa, himmenninaukkoa, tarkennusta ja valotuksen korjausarvoa. Säätörengas tuo siten asetusten säätämiseen miellyttävän fyysisen tunnun. Sillä voi myös selata nopeasti valikoita, toimintoja ja kuvia. Uudessa nostalgiakuvaustilassa säätörengasta voi käyttää vahvistamaan vaikutelmaa vanhasta kuvasta ja silloin säädöt ulottuvat aavistuksen haalistuneesta efektistä rakeiseen mustavalkokuvaan.

Tehokkaampi kuvaustilanteen tunnistus

Lisää luovia säätömahdollisuuksia kaipaavat kuvaajat voivat käyttää valmiita kuvausohjelmia (merkitty lyhenteellä ”SCN” valintakiekossa), jotka valitsevat parhaat asetukset kutakin kuvaustilannetta varten. Niillä saadaan kuviin luovia tehosteita tai oikea valotus hankalissa valaistusolosuhteissa. Uudella hämäräkuvausohjelmalla kuvia voidaan ottaa heikossa valaistuksessa 2,5 megapikselin tarkkuudella, jopa ISO 12 800 -herkkyydellä ja 2,4 kuvan sekuntinopeudella.

Kuvaajien käytössä on myös valikoima luovia kuvausohjelmia, kuten himmenninaukon esivalinta, valotusajan esivalinta, ohjelmoitu kuvaustila sekä manuaaliset ja mukautetut säädöt. Kameran asetuksia on nyt entistäkin helpompi säätää, sillä valikkojen käytettävyyttä on parannettu ja käyttöliittymään on lisätty vinkkejä useimpien asetusten ja toimintojen käytöstä.

PowerShot S90 mahdollistaa valkotasapainoasetusten tarkat säädöt. Niiden avulla voidaan kompensoida tarkasti erityyppisten hehkulamppujen, loisteputkien ja muiden valaistusten tuottamia sävyjä parhaan valkotasapainon saavuttamiseksi.

Helppoa ja nopeaa kuvausta

PowerShot S90 -kamerassa on Smart Auto -tila, joka tunnistaa kuvauskohteen ja valitsee 22 kuvausohjelman joukosta sopivimman parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Tästä hyötyvät erityisesti ne kuvaajat, jotka haluavat keskittyä kuvaamiseen asetusten säätämisen sijaan. Smart Auto -tila tunnistaa nyt myös ihmisten liikkeen ja käynnistää ennakoivan automaattitarkennuksen ja -valotuksen, joka lukittuu kuvattavaan kohteeseen.

Kuvia voi tallentaa RAW-muodossa ja käsitellä jälkeenpäin Canonin Digital Photo Professional (DPP) -ohjelmalla. Kameran muistikortille tallennettuja kuvia voi esitellä helposti myös lähipiirille, sillä mini-HDMI-liitännän kautta kameran voi liittää yhteensopivaan televisioon lisävarusteena saatavalla kaapelilla.

Uuden PowerShot S90 -kameran myynti alkaa Suomessa syyskuussa 2009, ja sen suositusvähittäishinta on 479 euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi