no consumer

Canon PowerShot G11: Hyvät kuvat haastavissa olosuhteissa jopa ISO 3200 –herkkyydellä [19.8.2009]

PowerShot G11 Canon tuo markkinoille uuden mallin suosittuun PowerShot G-sarjaan, PowerShot G11:n. Uutuuskameran tärkeimpiin uusiin ominaisuuksiin kuuluvat erittäin tarkka, kääntyvä nestekidenäyttö ja huomattavasti aiempaa tehokkaampi kohinanpoistotekniikka.

Uusi Dual Anti-Noise -kohinanpoistojärjestelmä hyödyntää sekä herkkää 10,0 megapikselin kuvakennoa että DIGIC 4 -kuvaprosessoria ja antaa tulokseksi entistä paremman kuvanlaadun. Dual Anti-Noise -järjestelmä mahdollistaa kuvaamisen heikossakin valaistuksessa täydellä tarkkuudella ja jopa ISO 3200 -herkkyydellä. Myös kuvien laukaisuepäterävyyttä voidaan vähentää huomattavasti.

Joustavuutta kuvaustilanteisiin kääntyvän nestekidenäytön avulla

PowerShot G11 pitää sisällään pitkään kaivatun 2,8 tuuman kääntyvän PureColor II -nestekidenäytön. Mukautuvan näytön ansiosta kamera sopii mitä erilaisimpiin kuvaustilanteisiin, myös sellaisiin, joissa optinen etsin ei välttämättä ole käytännöllinen vaihtoehto. Kääntyvä näyttö soveltuu erinomaisesti myös makrokuvaukseen. Näytön laaja katselukulma, tarkkuus ja luonnollinen värintoisto tarjoavat kuvaajalle yksityiskohtaisen näkymän kohteesta, mikä helpottaa sekä sommittelua että otetun kuvan tarkastelua.

Laadukkaassa ja suorituskykyisessä Canon-objektiivissa on 5x laajakulmazoom (28 mm) ja optinen kuvanvakain. Kuvanvakaimen ansiosta kuvaaja voi käyttää pidempiä valotusaikoja käsivaralta kuvattaessa verrattuna kameraan, jossa optista kuvanvakinta ei ole. Erinomaisia kuvia on siten mahdollista saada myös heikossa valaistuksessa ja pienemmillä ISO-herkkyyksillä.

DIGIC 4 – parempi, hiotumpi ja kehittyneempi

PowerShot G11 -kameran edistyksellisestä DIGIC 4 -kuvaprosessorista hyötyvät niin ammattikuvaajat kuin kuvauksen harrastajatkin. Kameran kontrastinkorjaustoiminto kasvattaa kuvan dynaamista aluetta, mikä ehkäisee kirkkaiden kohtien ylivalottumista ja tuo tummien alueiden yksityiskohdat esiin. Uuden hämäräkuvausohjelman avulla kuvan kohinaa voidaan vähentää käytettäessä pienempää tarkkuutta ja suurta ISO-herkkyyttä. Ohjelman avulla voidaan kuvata sisätiloissa ja heikossa valaistuksessa 2,4 kuvaa sekunnissa 2,5 megapikselin tarkkuudella ja jopa ISO 12800 -herkkyydellä.

PowerShot G11 -kamerassa on myös kolmen askeleen ND- eli harmaasuodatin ja valkotasapainon monipuoliset säätömahdollisuudet. Niitä säätämällä voidaan ottaa huomioon pienet vaihtelut luonnon- ja keinovalojen eri sävyissä. Koska näinkin tarkkoja säätöjä on mahdollista tehdä jo kuvauksen aikana, kuvat eivät vaadi paljon käsittelyä jälkikäteen, ja kuvaajille jää enemmän aikaa itse kuvaukseen.

Suurempi valikoima valmiita kuvaustiloja

DIGIC 4 -tekniikka pitää sisällään myös uuden version Smart Auto -tilasta. Sitä käyttämällä PowerShot G11 analysoi ja vertaa kohdetta automaattisesti 22 erilaiseen kuvaustilanteeseen ja valitsee sopivat asetukset parhaan lopputuloksen varmistamiseksi. Tila sallii kuvaajan keskittyvän kuvaamiseen asetusten säätämisen sijaan. Smart Auto -tila tunnistaa nyt myös ihmisten liikkeen ja käynnistää ennakoivan automaattitarkennuksen ja -valotuksen, jotka lukittuvat kuvattavaan kohteeseen. Lisäksi kuvaajien käytettävissä on Quick Shot -toiminto, joka lyhentää laukaisuviivettä käyttämällä optista etsintä kuvien rajaamiseen ja tarkentamiseen.

Verrattomilla ominaisuuksilla ammattitason tuloksia

PowerShot G11 -kameran monipuoliset ominaisuudet ja lisävarusteet laajentavat käyttöä entisestään. Kuvia voi tallentaa RAW-muodossa ja käsitellä jälkeenpäin Canonin Digital Photo Professional (DPP) -ohjelmalla.

PowerShot G11 on yhteensopiva monien muiden Canon-lisävarusteiden kanssa, joihin kuuluvat Speedlite 270EX-, 430EX II- ja 580EX II -salamalaitteet, lähikuvaussalama MT-24EX, rengassalama MR-14EX, Speedlite-lähetin ST-E2, Speedlite-pidike ja kaukolaukaisin RS-60E3. Vedenalainen kuvaus onnistuu vedenpitävän kotelon (WP-DC34) avulla, joka mahdollistaa kuvaamisen jopa 40 metrin syvyydessä. Kameran muistikortille tallennettuja kuvia voi esitellä helposti myös lähipiirille, sillä HDMI-liitännän kautta kameran voi liittää yhteensopivaan televisioon lisävarusteena saatavan HDMI-kaapelin avulla.

Uuden PowerShot G11 -kameran myynti alkaa Suomessa lokakuussa 2009, ja sen suositusvähittäishinta on 619 euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi