Canon jatkaa vahvasti digitaalikameroiden markkinajohtajana Suomessa [12.02.2007]

Digitaalikameroiden markkinoita Suomessa koko 2000-luvun hallinnut Canon jatkaa edelleen vahvasti digitaalisen kuvantamisen suunnannäyttäjänä. Yhtiö saavutti vuonna 2006 yli 40 prosentin osuuden noin 400 000 kappaleen kokonaismarkkinasta. Canonin voimakas panostus kuvantamismarkkinoihin oli osaltaan vaikuttamassa markkinoiden positiivisen kehityksen jatkumiseen. Näin digitaalisen kuvantamisen tuoteryhmät ovat edelleen yksi kulutuselektroniikan myydyimmistä Suomessa.

Digitaalisten kompaktikameroiden myydyin hintaluokka oli edelleen 200 - 400 euroa. Yleisesti voidaan sanoa, että kuluttajien mieleen olivat erityisesti 3x - 4x zoom-objektiivilla ja 2,5 - 3,0 tuuman näytöllä varustetut kompaktikamerat. Kiinnostus kuvaamiseen on lisännyt myös järjestelmäkameroiden kauppaa. Digitaalikameramarkkinoilla järjestelmäkameroiden osuus kasvoikin edelleen voimakkaasti. Järjestelmäkameroiden kokonaismarkkinoista Canonin osuus oli noin puolet. Canon uskoo järjestelmäkameramarkkinan voimakkaaseen kasvuun myös vuonna 2007.

Canon uskoo HD-valmiiden taulutelevisioiden kasvavan kuluttajakysynnän vaikuttavan erittäin myönteisesti myös digitaalisten videokameroiden myyntiin. Korkearesoluutioisen kuvamateriaalin tuottaminen kotitalouksissa tulee olemaan yksi merkittävimmistä kasvun alueista digitaalisen kuvantamisen saralla tulevina vuosina.

Mustesuihkutulostamisessa markkina siirtyi selkeästi monitoimilaitteisiin vuoden 2006 aikana. Vuotta leimasi tasainen markkinakasvu, jota vauhdittamassa  olivat eri valmistajien laajat mallistot. Kuluttajakysyntä kohdistui noin 100 euron laitteisiin, jotka pystyvät laadukkaaseen valokuvatulostukseen. Valokuvien tulostus yleistyi kotitalouksissa ja oli omalta osaltaan kasvattamassa digitaalisen kuvantamisen markkinoita. Mustesuihkutulostamisessa Canon saavutti yli 35 prosentin osuuden ja oli arvossa mitattuna markkinajohtaja Suomessa.

Canon viettää juhlavuotta 2007

Kuvanlaatu, design, käytettävyys ja yhteensopivuus ovat aina olleet Canonin tuotekehityksen tukipilareita. Nämä tulevat näkymään vahvasti uutuuksissa myös juhlavuoden aikana.

Canon Inc. perustettiin vuonna 1937 ja Eurooppaan yhtiö rantautui 1957. Ensimmäinen EOS-järjestelmäkamera näki päivänvalon maaliskuussa 1987 ja on osaltaan ollut luomassa Canonin vahvaa tuotemerkkiä maailmalla ja Euroopassa. Canonin luotettavuudesta kuluttajien keskuudessa kertoo omalta osaltaan Suomessa toteutettu Taloustutkimuksen, Suomi Tänään 3/2006 -kysely, johon vastasi lähes 4000 suomalaista kuluttajaa syys-lokakuussa 2006. Tutkimuksen  mukaan Canon on edelleen selvästi tunnetuin ja useimmin omistettu kameramerkki. Tutkimus vahvisti Canonin tuotekehityksessään korostamien tukipilareiden merkitystä kuluttajien tehdessä ostopäätöstä.

Canon haluaa kuluttajatuotteillaan ja niihin liittyvillä palveluilla auttaa jokaista suomalaista ikuistamaan, säilyttämään ja esittämään elämän tärkeät hetket. Kuluvan vuoden aikana Canon vahvistaa tuotevalikoimaansa uudella tuotteella noin joka neljäs päivä.

Canonin vahvuuksia markkinoilla ovat vakuuttava määrä alkuperäisteknologioita, patentteja, resursseja, tuotteita ja ratkaisuja. Canon on ollut jo vuosia USA:n patenttilistan kärkisijoilla. Viime vuoden sijoitus oli 3. Canonin taloudellinen tilanne on vankka ja yhtiö investoi vuonna 2006 yli 8 prosenttia maailmanlaajuisesta liikevaihdostaan tuotekehitykseen.

Lähteet:
Canon Oy
GFK
Taloustutkimus Oy, Suomi Tänään 3/2006

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi