Canon laajentaa EF-S-objektiivimallistoa kahdella uutuudella [20.8.2007]

EF-S 18-55 mm F 3.5-5.6 IS Canon tuo markkinoille kaksi uutta EF-S-sarjan objektiivia, EF-S 18-55 mm F 3.5-5.6 IS, EF-S 55-250 mm F 4-5.6 IS. Objektiivien polttovälit vastaavat kinofilmikameran polttovälejä 29–88 mm ja 88–400 mm, ja ne ovat ensimmäiset EF-S-sarjan objektiivit, joissa on 4 askelen kuvanvakain. Ominaisuus lisää merkittävästi kameran suorituskykyä hämärässä. Molemmissa objektiiveissa on käytetty erikoisoptiikkaa, joten kuvista tulee poikkeuksellisen teräviä. EF-S 18-55 mm F 3.5-5.6 IS -mallissa on asfäärinen linssielementti, ja EF-S 55-250 mm F 4-5.6 IS -mallissa on UD (Ultra-Low Dispersion) -linssielementti.

EF-S 18-55 mm F 3.5-5.6 IS on kevyt zoom-objektiivi, joka sopii käsivaralta kuvaamiseen monenlaisissa valo-olosuhteissa. Objektiivissa on 9 ryhmässä 11 elementtiä, mukaan lukien yksi asfäärinen elementti, joka takaa terävät yksityiskohdat kuvan reunasta reunaan. Objektiivin lähin tarkennusetäisyys on vain 25 cm koko zoomausalueella, jolloin aiheen voi rajata läheltäkin tarvittaessa.

Kevyt ja kompakti EF-S 55-250 mm F 4-5.6 IS tuo EF-S-mallistoon tähän mennessä suurimman zoomausalueen. Polttoväli vastaa kinofilmikamerassa 88–400 mm:n polttoväliä, joka tarjoaa uusia rajausmahdollisuuksia mm. luonto- ja urheilukuvaukseen. Optinen laatu pysyy hyvänä UD-elementin ansiosta, sillä se minimoi kromaattista poikkeamaa, joka saattaa heikentää kontrastia ja aiheuttaa värien vääristymistä.

Uutta kuvanvakaintekniikkaa

Canonin uusin optinen kuvanvakaintekniikka (IS) korjaa kameran tärähdysten pitkillä valotusajoilla aiheuttamaa epäterävyyttä jopa neljän valotusaskelen verran. Yleensä käsivaralta 1/250 sekunnin valotusajalla kuvaavat voivat ottaa kuvanvakaimen käyttöön ja saada yhtä vakaita ja teräviä kuvia jopa 1/15 sekunnin valotusajalla. Automaattinen panoroinnin tunnistus helpottaa liikkuvien kohteiden seuraamista. Koska kuvanvakainjärjestelmä sijaitsee objektiivin sisällä, tulokset voi nähdä etsimessä kuvaa rajattaessa.

Molemmissa objektiiveissa on myös pyöreä himmenninaukko. Sen avulla voidaan luoda tasainen taustan pehmennys syväterävyyttä vähentämällä, jolloin moniin kuvaustilanteisiin, esimerkiksi muotokuvaukseen, tarjoutuu luovia vaihtoehtoja.

Objektiiveissa on käytetty Canonin patentoimaa Super Spectra -pinnoitetta. Se vähentää haamukuvia ja heijastumia, joista digitaalikuvat usein kärsivät valon heijastuessa kuvakennosta. Parantamalla valon imeytymistä pinnoitteet vähentävät linssielementtien heijastuksia ja tuottavat teräviä ja vääristymättömiä digitaalikuvia, joiden väritasapaino on hyvä.

Objektiiveista voidaan siirtää etäisyystiedot kaikkien digitaalisten EOS-kameroiden E-TTL II -salamajärjestelmään. Järjestelmä parantaa salamavalotuksen mittausta, kun sitä käytetään yhdessä Canonin EX Speedlite -salamasarjan kanssa. Canonin ympäristövastuuohjelman mukaisesti objektiivissa on käytetty vain lyijytöntä lasia.

Uusien EF-S-objektiivien myynti alkaa Suomessa lokakuussa 2007. Niiden hinnat vahvistuvat myöhemmin.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi