Canon esittelee käyttäjiltä saadun palautteen pohjalta kehitetyt teräväpiirtovideokamerat XH G1S ja XH A1S [8.12.2008]

XH G1S Canon tuo markkinoille kannettavat ja helppokäyttöiset teräväpiirtovideokamerat, jotka tarjoavat ammattimaisen HDV1080i -tallennuslaadun, monipuoliset säädöt ja esivalinnat.

Uusien XH G1S- ja XH A1S -videokameroiden ominaisuudet lyhyesti:
- 1080i-teräväpiirtolaatu (50i- ja 25F-kuvataajudet)
- Kolme 1/3 tuuman ja 1,67 megapikselin CCD-kennoa
- 20x HD Video -objektiivi, jossa kolme samanaikaisesti toimivaa säätörengasta
- Korkealaatuiset äänentallennustoiminnot
- Tukeva ja helppokäyttöinen

Uudistettu Canonin L-sarjan HD Video -objektiivi

Entistä miellyttävämpää ja tehokkaampaa toimintaa varten kameroissa on uudistettu Canonin L-sarjan HD Video -objektiivi, jossa on optinen Super Range -kuvanvakain (OIS). Se auttaa käsivaralta kuvaavia ammattilaisia tuottamaan vakaita otoksia. Objektiivin fluoriitti- ja UD-elementit auttavat kromaattisten poikkeamien korjauksessa ja takaavat erinomaisen kuvanlaadun. Kahden harmaasuodattimen ansiosta aukko voi olla kokonaan auki kirkkaimmissakin olosuhteissa. Linssien pinnoite estää haamukuvat ja heijastumat lähes kokonaan.

Objektiivissa on uusi säätörengasrakenne ja samanaikaisesti toimivat erilliset tarkennus-, himmennin- ja zoom-renkaat, jotka parantavat käytettävyyttä. Objektiivin säätörenkaan toimintaa voidaan tarvittaessa mukauttaa, jolloin esimerkiksi tarkennuksen ja himmentimen rajoittimet ovat käyttäjän valittavissa. Lisäksi käytettävissä on neljä tarkennuksen esiasetusnopeutta, jotka aktivoidaan tarkennuksen esiasetuspainikkeella.

Korkealaatuiset äänentallennus- ja monipuoliset kuvansäätötoiminnot

Molemmissa uusissa XH G1S- ja XH A1S -malleissa on kaksi XLR-äänituloa. Kummankin kanavan XLR-herkkyyttä voidaan ohjata itsenäisesti, ja niissä on erilliset manuaaliset rajoittimet.

Monipuoliset kuvansäätötoiminnot:
- Valkotasapainon säätö (2 000–15 000 K)
- RGB-kohinanpoisto-ominaisuudet
- Automaattinen herkkyysvahvistuksen säädön (AGC) rajoitin
- Yhden painalluksen automaattivalotus (AE) -painike (manuaalitilassa)
- Himmentimen rajoitustoiminto (rajoittaa himmenninaukon arvoja alle F 9.5:n diffraktion ehkäisemiseksi)

Studion ulkopuolella kuvaajat hyötyvät XH G1S:n ja XH A1S:n uudistetusta muotoilusta. Ulkoisten painikkeiden toimintaa ja sijoitusta on muutettu tahattoman toiminnan ehkäisemiseksi. Muita parannuksia ovat uudelleen muotoillut hihnapidike ja jalustasovitin sekä parannettu silmäsuppilo ja tukevammat liitännät.

Kuvausasetuksia on helppo käyttää uudelleen, sillä esiasetukset voidaan tallentaa SD/MMC-muistikorteille. Videokameraan voidaan tallentaa jopa yhdeksän valinnaista asetusta, ja nyt kamerat tukevat myös suuria MMC- tai SDHC-kortteja.

XH G1S -malli on monipuolisten liitäntöjensä ansiosta erinomainen valinta studiokuvaukseen. HD-SDI-lähtöliitäntä mahdollistaa pakkaamattoman 1920 x 1080 -teräväpiirtotarkkuuden ja 4:2:2-väriavaruuden. Ääni ja aikakoodi ovat osa SDI-signaalia. Genlock-tulo ja aikakooditulo/-lähtö-liittimet mahdollistavat videokameran käytön myös monikamerakuvauksessa.

XH A1S:n ja XH G1S:n myynti alkaa Suomessa joulukuussa 2008.

Videokameroiden suositusvähittäishinnat ovat:
- XH A1s: noin 4700 euroa
- XH G1s: noin 8200 euroa

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi