no consumer

Canon esittelee PowerShot S3 IS -kameran, jossa on 12x zoom-objektiivi ja optinen kuvanvakain

Canon tuo markkinoille 12x zoom-objektiivilla varustetun PowerShot S3 IS -kameran. Uutuudessa on 6,0 megapikselin CCD-kenno, optinen kuvanvakain ja laadukkaat videokuvaustoiminnot. Pieni, mutta toiminnoiltaan erittäin kattava digitaalikamerauutuus sopii mainiosti vaativille valokuvauksen harrastajille.

PowerShot S3 IS

Kamerassa on laaja ISO-vastaava herkkyysalue (80–800), 2,0 tuuman kääntyvä nestekidenäyttö, laajakuvatallennustila (16:9) ja laadukkaat videokuvausominaisuudet. PowerShot S3 IS:ssä on polttovälialueeltaan kaikkein tehokkain zoom-objektiivi Canonin digitaalisten kompaktikameroiden suuressa joukossa. Objektiivi edustaa samaa huipputekniikkaa kuin Canonin järjestelmäkameroiden EF-objektiivit. UD-linssielementti vähentää telekuvien kromaattista poikkeamaa huomattavasti. Optinen kuvanvakain ehkäisee kameran tärähtelyn aiheuttamaa epäterävyyttä sekä still- että video-otoksia kuvattaessa. Kuvanvakaimen ansiosta kameralla voidaan kuvata jopa kolme askelta pidemmillä valotusajoilla kuin ilman kuvanvakainta, joten otokset onnistuvat ilman salamaa heikossakin valaistuksessa.

Lisävarusteena saatavilla tele- ja laajakulmalisäkkeillä varustettuna kamera sopii lähes kaikkiin kuvaustilanteisiin, sillä niitä käytettäessä optinen polttovälialue kasvaa 24-kertaiseksi (27-648 mm:n kinofilmivastaavuus). Supermakrotilassa (0 cm:n kuvausetäisyys), tai lisävarusteena saatavalla lähilinssillä (500D, 58 mm) tallentuu näyttävän yksityiskohtaisia lähikuvia. Kamerassa on käytettävissä ISO 800 vastaava herkkyys sekä automaattisesti säätyvä suurten herkkyyksien asetus, joka kasvattaa kameran hämäräkuvausominaisuuksia entisestään.

Myös videokuvaukseen

Laadukkaat videokuvaustoiminnot laajentavat kameran käyttömahdollisuuksia. Kamerassa on erillinen videopainike, kun halutaan tallentaa liikkuvaa kuvaa. VGA-video-otoksia voidaan kuvata 30 kuvan sekuntinopeudella ja stereoäänellä yhtäjaksoisesti jopa yhden gigatavun verran. 60 kuvan sekuntinopeudella kuvatut QVGA-otokset toistuvat tarkasti hidastettuinakin. Tämä ominaisuus on helppokäyttöinen ja kätevä vaikkapa urheilusuoritusten tai liikesarjojen tarkasteluun. Videokuvaustilassa voidaan valita lisäksi valotusaika ja valkotasapaino, käyttää kameran koko zoomausaluetta ja säätää tarkennusta käsin kuvauksen aikana. Photo In Movie -toiminnon ansiosta videokuvauksen aikana voidaan ottaa samanaikaisesti myös tarkkoja stillkuvia.

PowerShot S3 IS:ssä on 20 kuvausohjelmaa, mukaan lukien käsinsäätö, himmenninaukon esivalinta ja valotusajan esivalinta. Jatkuva stillkuvaus 2,3 kuvan sekuntinopeudella on  omiaan toiminta- ja urheilukuvaukseen. Erikoisaiheohjelmat, kuten yö- ja lumikuvaus, helpottavat kuvaamista hankalassa valaistuksessa.

PowerShot S3 IS:ssä on uusi laajakuvatallennus (kuvakoko 2816 x 1584 pikseliä), jolla stillkuvat tallentuvat sivusuhteeltaan 16:9-muodossa. Näin otetut kuvat soveltuvat hyvin katseltaviksi laajakuvatelevisiosta tai tulostettaviksi näyttävän leveinä (10 x 20 cm) kuvina Canon SELPHY CP-sarjan kuvatulostimilla.

Uusi tulostusvalikko tekee usean kuvan sarjojen tulostamisesta entistä yksinkertaisempaa. Täyden PictBridge-tuen ansiosta käyttäjät voivat tulostaa kuvia suoraan kamerasta millä tahansa PictBridge-yhteensopivalla tulostimella. Kätevän tulosta/siirrä-painikkeen avulla tulostaminen ja tiedostojen lataaminen Windows- tai Mac-käyttöjärjestelmiin on helppoa.

Tämä uusi malli tulee Suomessa myyntiin huhti-tokukokuussa ja sen hintaluokka vahvistuu myöhemmin.

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puhelin 010 544 4539, tai Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi