Canon esittelee kovalevylle tallentavan teräväpiirtovideokameran [20.8.2007]

HG10 Canon esittelee HG10-videokameran, joka on kooltaan markkinoiden pienin kiintolevylle tallentava videokamera. Se on Canonin ensimmäinen videokameramalli, joka hyödyntää kiintolevytallennuksen valtavaa kapasiteettia. Se pystyy tallentamaan jopa 15 tuntia teräväpiirtotekniikalla kuvattua videota, mikä vastaa tallennusta 28 DVD-levylle.

Teräväpiirtokuvauksen ansiosta kamera soveltuu erityisesti kotiteatteriharrastajille ja vaativille kuvaajille. Sen käyttöä helpottaa uusi valintakiekko, jonka avulla toimintoja voi käyttää helposti ja nopeasti kuvauksen ja toiston aikana. HG10-videokamerassa on edistynyttä tekniikkaa, kuten nopea automaattitarkennus ja optinen Super Range -kuvanvakain. Huipputason kuvanlaadun takaa Canonin teräväpiirtokamerajärjestelmä, jossa yhdistyvät  HD-video-objektiivi, HD CMOS -kenno ja DIGIC DV II -prosessori.

Uuden HG10-videokamerann ominaisuudet lyhyesti:
- Kiintolevylle tallentava (AVCHD-formaatti) Full HD 1080i  -videokamera
- Taattu kuvanlaatu Canonin teräväpiirtokamerajärjestelmällä
- Canonin Full HD CMOS –kenno ja HD-video-objektiivi, jossa on 10-kertainen zoom objektiivi ja optinen Super Range –kuvanvakain
- Teräväpiirtokuvaukseen optimoitu DIGIC DV II –prosessori
- Nopea automaattitarkennus ja lyhyt käynnistysaika
- Helppokäyttöinen valintakiekko valikkojen käyttöön ja toistoon
- Mukana toimitettavan Corel PC -ohjelmiston avulla DVD-levyjen koostaminen ja polttaminen käyvät helposti

Uutta innovaatiota HG10-videokamerassa on ainutlaatuinen lämmönsiirtojärjestelmä, jolla on ratkaistu tehokkaasti pienten kiintolevylaitteiden ylikuumenemisongelma. Vaikka HG10-videokamera on kooltaan pieni, se tarjoaa suurempien videokameroiden kuvaustoiminnot. Videokameraan voidaan liittää useita eri lisälaitteita varusteluistin avulla. Ulkoisten sisääntuloliitäntöjen, kuten kuuloke- ja mikrofoniliitäntöjen, avulla ääni saadaan tallennetuksi luonnollisena ja äänitasoja voidaan tarkkailla.

Pitkä teräväpiirtotallennus

HG10:n mukana toimitetaan tehokas akku, jonka ansiosta yhtäjaksoista tallennusta voi taltioida yli tunnin ajan yhdellä latauksella. Tämä yhdessä kiintolevyn suuren tallennuskapasiteetin kanssa mahdollistaa pidemmän teräväpiirtotallennuksen. Lisävarusteena on saatavana on myös lisäakku (BP-2L24H), joka pidentää kuvausajan yli kahteen tuntiin yhdellä latauksella. Lisävarusteina saatavat laajakulma- ja telelisäkkeet tekevät HG10:stä täydellisen kuvauspaketin kokeneille videokuvaajille.

Canonin kiintolevylle tallentava videokamera tekee tarpeettomaksi ylimääräisten tallennusvälineiden, kuten Mini-DV-nauhojen tai DVD-levyjen, kuljettamisen mukana. Muistot pysyvät tallessa myös vahinkojen sattuessa, sillä Canonin kiintolevytallennukseen kuuluu kaksivaiheinen iskuilta suojaava järjestelmä, joka ehkäisee voimakkaan tärinän ja iskujen vaikutuksia. Ensimmäisessä vaiheessa käynnistyy älykäs putoamistunnistin, joka vetää kiintolevyn lukuvarren sisään, jos videokamera putoaa yli 40 cm:n korkeudelta. Tämä estää vahingot, sillä kiintolevyn magneettipää, joka lukee ja tallentaa tietoja, ei joudu kosketuksiin magneettilevyn kanssa. Iskunvaimennusmekanismi taas estää kosketuksen  silloin, jos videokamera putoaa alle 40 cm:n korkeudelta.

Kaikki omasta tehtaasta

Canon on ainoa videokameroiden valmistaja, joka vastaa itse kaikkien kuluttajille suunnattujen teräväpiirtovideokameroiden pääkomponenttien suunnittelusta, testauksesta ja tuotannosta. Vain Canon valmistaa itse aitoja HD-video-objektiiveja, CMOS-kennoja ja suuritehoisia DIGIC DV -kuvaprosessoreja. Nämä komponentit sulautuvat järjestelmään saumattomasti ja lisäävät videokameroiden toimintaominaisuuksia parhaan mahdollisen kuvanlaadun takaamiseksi.

Kun video-otokset on tehty, ne on helppo siirtää tietokoneelle muokattavaksi videokameran USB-liitännän kautta. Mukana toimitettavalla Corel Application Disc -levyllä on kaikki AVCHD-kuvamateriaalin hallintaan ja muokkaukseen sekä DVD-tallenteiden tekemiseen tarvittavat ohjelmat.

Uuden HG10-videokameran myynti alkaa Suomessa loka-marraskuussa 2007. Sen hinta vahvistuu myöhemmin.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi