Canon esittelee kevään digikamerauutuudet [24.1.2008]

Digital IXUS 80 IS Hopea Canon tuo markkinoille neljä helppokäyttöistä digikameraa, jotka ehkäisevät epätarkkuuksien syntymistä entistäkin paremmin. Kameroissa hyödynnetään täysin uutta liikkeentunnistustekniikkaa. Canonin kasvojentunnistusautomatiikkaan on lisätty valkotasapainotoiminto, ja punasilmäisyys poistuu nyt automaattisesti laukaisinta painettaessa. Lisäksi kaikissa malleissa on kasvojenvalinta- ja -seurantatoiminto.

Uudet kameramallit lyhyesti:

Digital IXUS 80 IS: pienikokoinen ja tyylikäs
- Neljä värivaihtoehtoa - hopea, vaaleanpunainen, suklaa ja karamelli
- 8,0 megapikseliä, 3x zoom ja optinen kuvanvakain
- 2,5 tuuman tarkka PureColor LCD II -nestekidenäyttö

PowerShot A590 IS ja PowerShot A580: monipuoliset säätömahdollisuudet
- 8,0 megapikseliä, 4x zoom ja optinen kuvanvakain (vain A590 IS)
- Uusi EASY-täysautomaattitila ja täydelliset käsisäädöt
- Laaja valikoima optisia lisävarusteita (vain A590 IS)
- 2,5 tuuman nestekidenäyttö ja optinen etsin

PowerShot A470: Helppokäyttöinen ja edullinen
- 7,1 megapikseliä, 3,4x zoom ja 2,5 tuuman nestekidenäyttö
- Neljä värivaihtoehtoa - punainen, sininen, vihreä ja hopea

Hyvästit epätarkkuuksille

Canonin uusi liikkeentunnistustekniikka ja optinen kuvanvakain ehkäisevät tehokkaasti epätarkkuuksia. Automaattista suurta ISO-herkkyyttä käytettäessä aktivoituva liikkeentunnistustekniikka määrittää kameran ja kohteen liikkeet kasvojentunnistustekniikalta kohteen valotuksesta ja liikkeestä saatavien tietojen perusteella. Niiden perusteella se laskee liikkeen korjaamiseen tarvittavan ISO-herkkyyden lisäyksen (ISO 80–ISO 800).

Kaikissa neljässä mallissa on henkilökuvien laatua parantavat kasvojentunnistuksen valkotasapainotoiminto sekä kasvojenvalinta- ja -seurantatoiminto. Valkotasapainotoiminnolla täydennetty kasvojentunnistus säätää tarkennuksen, valotuksen ja salamavalotuksen lisäksi myös kasvojen valkotasapainon. Sen ansiosta henkilökuviin tallentuu luonnollinen ihonväri niin keinovalossa, luonnollisessa kuin sekavalaistuksessakin. Kasvojenvalinta- ja -seurantatoiminto seuraa kuvaajan valitsemia kasvoja ja varmistaa näin parhaan mahdollisen lopputuloksen laukaisinta painettaessa.

Myös punasilmäisyyden korjausta on uudistettu. Toistettaessa suoritettavan punasilmäisyyden korjauksen lisäksi kaikissa uusissa kameroissa on nyt automaattinen punasilmäisyyden korjaus kuvattaessa.

Uuden tarkennuspisteen zoomauksen avulla kuvaaja voi tarkistaa kohteiden kasvonilmeet suurentamalla tarkennuskehystä laukaisimen ollessa painettuna puoliväliin. Automaattitarkennuksen toimintaa heikossa valaistuksessa on parannettu niin, että tarkennus onnistuu noin yhden EV-arvon verran heikommassa valaistuksessa.

Uusien digikameroiden myynti alkaa Suomessa maaliskuussa 2008, ja niiden suositusvähittäishinnat ovat seuraavat:

Digital IXUS 80 IS: 279 euroa
PowerShot A590 IS: 209 euroa
PowerShot A580: 189 euroa
PowerShot A470: 149 euroa

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi