Canon esittelee kaksi uutta L-sarjan teleobjektiivia EF-objektiivien valikoimaan [24.1.2008]

EF 800mm F,56 L IS USM Canon tuo markkinoille kaksi uutta EF-objektiivia: EF 200 mm F 2L IS USM ja EF 800 mm F 5,6L IS USM. Molemmissa on Canonin uusin neljän arvon kuvanvakain, jossa on kaksi toimintatilaa.

EF 200 mm F2 L IS USM -objektiivin suuri valovoima tekee siitä kiinnostavan vaihtoehdon urheilutapahtumia ja henkilökuvia sisätiloissa kuvaaville. Aikaisempaan malliin verrattuna uudessa objektiivissa on kromaattista poikkeamaa paremmin ehkäisevä fluoriittilinssielementti ja pyöreä himmenninaukko. Lisäksi uusi objektiivi on kevyt ja pienempikokoinen. EF 800 mm F 5.6L IS USM -objektiivin polttoväli on Canonin supertelevalikoiman EF-objektiivien pisin. Kevyellä objektiivilla voi kuvata käsivaraltakin, joten se sopii erinomaisesti urheilu-, lehti- ja luontokuvaajille. UD- ja fluoriittilinssien sekä monien uusien optisten ratkaisuijen ansiosta molemmat objektiivit tuottavat erittäin laadukkaan kuvan sekä itsenäisesti että Canon EF 1,4x -polttovälin muuttajan kanssa.

Uudet L-sarjan objektiivit lyhyesti:
- Yksi fluoriittilinssielementti ja kaksi UD-linssielementtiä (EF 200 mm F 2L IS USM)
- Kaksi fluoriittilinssielementtiä, yksi UD- ja yksi Super UD -linssielementti (EF 800 mm F 5.6L IS USM)
- Automaattitarkennus rengasmallisella ultraäänimoottorilla, koko ajan käytössä oleva käsintarkennus
- Pyöreä himmenninaukko taustan pehmentämiseen
- Haamukuvia ja heijastumia vähentävät Super Spectra -pinnoitteet
- Magnesiumseoksesta valmistettu runko
- Pöly-, sade- ja kosteussuojaus

Uusi kuvanvakain

Neljän arvon kuvanvakain parantaa merkittävästi molempien objektiivien suorituskykyä heikossa valaistuksessa. Kuvanvakainta käytettäessä voi käsivaralta normaalisti 1/1000 sekunnin valotusaikaa käyttävä kuvaaja vaihtaa valotusajaksi 1/60 sekuntia kuvanlaadun siitä kärsimättä. Liikkumattomia kohteita kuvattaessa käytettävä tila 1 korjaa sekä vaaka- että pystyakselin suuntaiset liikkeet. Vaakasuunnassa liikkuvaa kohdetta seurattaessa käytettävä tila 2 kytkee pystysuuntaisen korjauksen pois käytöstä. Kun kamera kiinnitetään jalustaan, kuvanvakain kytkeytyy pois käytöstä automaattisesti.

Molemmissa uutuuksissa hyödynnetään uutta optista järjestelmää, joka mahdollistaa objektiivien pienemmän koon ja parantaa kuvan tarkkuutta koko kuva-alalla. Fluoriitti-, UD- ja Super UD -linssielementtien yhdistelmä ehkäisee terävyyttä ja värien selkeyttä heikentävät sekundääriset kromaattiset poikkeamat.

Objektiiveissa käytetyt magnesiumseoskomponentit vähentävät merkittävästi objektiivien painoa ja pienentävät niiden kokoa. Vain 2,52 kg painavan EF 200 mm F 2L IS USM:n runko on luokkansa kevein. Pidemmästä polttovälistään huolimatta EF 800 mm F 5.6L IS USM:n pituus on sama 461 mm verrattuna EF 600 F 4L IS USM:n, ja se on 860 g tätä kevyempi. Canonin ympäristöohjelman mukaisesti objektiiveissa on käytetty vain lyijytöntä lasia.

Monia kuvaajaa käytännön tilanteissa auttavia toimintoja

Automaattitarkennuksen voi kytkeä hetkellisesti pois käytöstä objektiivin etuosan pysäytyspainikkeella. EOS 40D-, EOS 5D-, EOS-1D Mark III- ja EOS-1Ds Mark III -kameroita käytettäessä painikkeen voi määrittää ohjaamaan automaattitarkennustilaa, kuvanvakainta ja automaattivalotuksen lukitusta. Lisäksi uusissa objektiiveissa on käyttäjän valitseman tarkennusasetuksen muistava elektroninen tarkennuksen esiasetus, joka on hyödyllinen erityisesti urheilu- ja luontokuvauksessa.

EF 200 mm F 2L IS USM:n myynti alkaa Suomessa huhtikuussa 2008 ja sen suositusvähittäishinta on 6 440 euroa. EF 800 mm F 5.6L IS USM:n myynti alkaa Suomessa kesäkuussa 2008 ja sen suositusvähittäishinta on 14 570 euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi