Canon esittelee ensimmäisen EF-objektiivin, jossa on uuden teknologian kuvanvakain [1.9.2009]

EF 100 mm F 2.8L Makro IS USM Canon tuo tänään arvostettuun L-sarjaan uuden EF 100 mm F 2.8L Makro IS USM -objektiivin, joka on ensimmäinen EOS-kameroihin sopiva optisella kuvanvakaimella varustettu makro-objektiivi. Objektiivi mahdollistaa laadukkaiden lähikuvien ottamisen ilman jalustaa.

Uusi keskipitkän telepolttovälin makro-objektiivi on kehitetty valokuvaajille, jotka vaativat optiikalta parasta mahdollista laatua. Uudessa Hybrid IS -kuvanvakaimessa käytetään 4 askeleen korjausta, mikä kompensoi normaalin kuvauksen aikana kameran tärähtelystä aiheutuvia häiriöitä. Alhaisella kitkakertoimella varustetut keraamiset kuulat tukevat liikkuvia elementtejä, mikä mahdollistaa todella sujuvan liikkeen, jota tarvitaan kompensoitaessa kameran tärähtelyä lähikuvauksen aikana. Hybrid IS korjaa sekä siirtoliikettä että kulmittaista liikettä, mikä antaa kuvaajille jopa 2 valotusaskeleen edun käytettäessä 1,0-kertaista suurennosta.

EF 100 mm F 2.8L Makro IS USM -objektiivissa käytetään UD-linssejä, jotka korjaavat suuriresoluutioisten ja suurikontrastisten kuvien väripoikkeamaa. Lisäksi Super Spectra -pinnoitteet vähentävät tehokkaasti haamukuvia ja heijastuksia ja parantavat näin kuvanlaatua entisestään. Yhdeksänlamellisen pyöreän himmenninaukon ansiosta tausta pehmentyy kauniisti ja kohteet erottuvat siitä hyvin. Rengasmallinen ultraäänimoottori tarkentaa objektiivin nopeasti ja lähes äänettömästi. Objektiivissa on kolmiasentoinen tarkennuksen rajoitin, jonka avulla tarkennusjärjestelmä voidaan räätälöidä kohteelle sopivaksi.

Muiden L-sarjan objektiivien tavoin uutuus on tiivistetty pölyä ja kosteutta vastaan. EF 100 mm F 2.8L Makro IS USM on yhteensopiva muun muassa seuraavien lisävarusteiden kanssa: jalustasovitin D, lähikuvaussalaman sovitin 67, vastavalosuoja ET-73 (vakiovaruste) ja loittorenkaat EF12 II ja EF25 II.

Jalustasovitin mahdollistaa nopean vaihtamisen vaaka-asennosta pystyasentoon ilman, että kameraa tarvitsee irrottaa. Speedlite-salamalaitteet MR-14EX ja MT-24EX voidaan kiinnittää MacroLite-sovittimen avulla.

EF 100 mm F2.8L Makro IS USM -objektiivin myynti alkaa Suomessa lokakuussa 2009, ja sen suositusvähittäishinta on 1029 euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi