Canon EOS 5D Mark II –järjestelmäkamera tarjoaa täyden teräväpiirtotarkkuuden videotallennukseen [17.9.2008]

EOS 5D Mark II Canon esittelee täysikokoisen kennon ja 21,1 megapikselin EOS 5D Mark II -järjestelmäkameran. Se on Canonin ensimmäinen EOS-järjestelmäkamera, jolla voidaan kuvata liikkuvaa kuvaa täydellä teräväpiirtotarkkuudella.

Uusi, keskisegmentin EOS-kamera on kompakti, kevyt ja sääsuojattu. Kameran CMOS-kennon ISO 25 600 -herkkyys mahdollistaa kuvaamisen lähes pimeässä. Uusi DIGIC 4 -prosessori yhdessä CMOS-kennon kanssa tuottavat keskiformaatin kuvanlaatua 3,9 kuvan sekuntinopeudella jopa 310 kuvan ajan.

Elävän etsinkuvan tilassa käynnistettävällä teräväpiirtovideotoiminnolla voi kuvata keskeytyksettä täydellä 1080-tarkkuudella ja 30 kuvan sekuntinopeudella. Videotallenteista tulee laadukkaita ja realistisia yksityiskohtia myöten. Teräväpiirtovideon tulo 21,1 megapikselin  EOS-järjestelmäkameraan tarjoaa lukuisia uusia mahdollisuuksia kuvajournalisteille ja uutiskuvaajille. Uuden EOS 5D Mark II:n täysikokoinen CMOS-kenno ja laaja ISO-herkkysalue sopivat eityisesti studio- ja hääkuvaajille, lehtikuvaajille ja luontokuvaajille.

Uutta EOS 5D Mark II:ssa:
- Canonin EOS-kennonpuhdistusjärjestelmä ja uusi fluoripinnoite low-pass-suodattimessa
- Uusi täyden 1080-teräväpiirtotarkkuuden videokuvan tallennusmahdollisuus
- Suuri 3,0 tuuman ja VGA-tarkkuuden Clear View -nestekidenäyttö, 170 asteen katselukulma ja heijastamattomat pinnoitteet
- ISO 100–6400 (laajennuksella 50–25 600)
- 9 automaattitarkennuspistettä ja 6 automaattitarkennuksen apupistettä
- Parannettu valikkojärjestelmä, mukaan lukien pikavalitsinnäyttö, josta pääsee siirtymään suoraan yleisimpiin asetuksiin
- Automaattinen valonjakauman korjaus hyödyntää EF-objektiivin tietoja ja tuottaa optimoidut JPEG-kuvat suoraan kamerasta
- Sääsuojattu magnesiumseosrunko
- Yhteensopivuus UDMA-muistikorttien kanssa

Uusi CMOS-kenno

EOS 5D Mark II:n uudelleen suunnitellussa täysikokoisessa 21,1 megapikselin CMOS-kennossa on ISO 100-6400:n herkkyysalue, joka on laajennettavissa arvoihin ISO 50, ISO 12 800 ja ISO 25 600. Suuret 6,4 µm2:n pikselit on suunniteltu siten, että ne tallentavat enemmän valoa ja tuottavat paremman signaali-kohinasuhteen ja matalamman kuvan kohinatason koko ISO-alueella. Täysikokoinen kenno vastaa mitoiltaan 35 mm:n kinofilmiä. Sen seurauksena laajakulmaobjektiivien kuvat pysyvät laajoina ilman kuvakulman muutosta, joka on usein ongelmana pienempikennoisissa kameroissa. Kameran suurta ja kirkasta 98 % kuva-alasta kattavaa etsintä on ilo käyttää.

Uusi DIGIC 4 -kuvaprosessori

Uusi DIGIC 4 -kuvaprosessori ja 14-bittinen muunnos analogisesta digitaaliseksi saavat värit toistumaan tarkasti ja vaihtumaan pehmeästi yksivärisillä alueilla, kuten taivaan kohdalla. DIGIC 4 on erittäin nopea, joten teräväpiirtovideoiden lisäksi se mahdollistaa suurten JPEG-kuvien sarjakuvauksen, lähes välittömän käynnistymisen ja nopean otoksen tarkastelun kuvaamisen jälkeen. DIGIC 4 -prosessorin parannetut kohinanpoistoalgoritmit täydentävät omalta osaltaan CMOS-kennon tuottamia, muutenkin vähäkohinaisia kuvia.

Teräväpiirtovideoiden tallennus

EOS 5D Mark II on Canonin ensimmäinen digitaalinen järjestelmäkamera, jossa on täyden 1920 x 1080 -teräväpiirtotarkkuuden videotallennusmahdollisuus. Videotallennus aloitetaan elävän etsinkuvan tilassa, ja kuvaaja voi ottaa joko yksittäisiä stillkuvia tai kuvasarjoja, ja videotallennus jatkuu viimeisen kuvan ottamisen jälkeen.

Tarkka näyttö

Uusi 3,0 tuuman, VGA-tarkkuuden nestekidenäyttö 170 asteen kuvakulmalla mahdollistaa kuvan terävyyden luotettavan arvioinnin. Näytön kirkkaus säätyy automaattisesti katseluolosuhteiden mukaan, mikä pidentää akun kestoa hämärässä ja parantaa näkyvyyttä kirkkaassa. Uusi, erillinen elävän etsinkuvan painike vaihtaa tilaa siten, että nestekidenäytössä näkyy reaaliaikainen kuva. Se mahdollistaa kuvaamisen EOS 5D Mark II -järjestelmäkameralla vaikeistakin kuvakulmista. Etäkuvaus onnistuu vaivatta, sillä kamera on helppo kytkeä tietokoneeseen.

Täsmällinen tarkennus ja valonmittaus

Yhdeksän pisteen automaattitarkennusta tukee automaattitarkennuksen kuusi näkymätöntä apupistettä, jotka sijaitsevat pistemittauksen ympyrän sisällä ja parantavat kohteen seuraamista automaattitarkennuksen ennakoivan tarkennuksen tilassa. Tarkka valotus onnistuu vaikeissakin valaistusolosuhteissa, kun pistemittauksen ympyrä peittää vain 3,5 % kuva-alasta.

Käyttö

EOS 5D Mark II:n uusittu valikkojärjestelmä sisältää uuden pikavalitsinnäytön, jonka kautta pääsee siirtymään yleisimmin käytettyihin asetuksiin. Uudella automaattikuvausohjelmalla kuvaaja voi antaa kameran huolehtia tärkeimmistä kuvausasetuksista ja päättää samalla itse esimerkiksi taustan pehmennyksestä, kuvaustavasta ja kuvan kirkkaudesta. Käyttäjän muokattavien asetusten ansiosta kuvaaja voi vaihdella kahden täysin erilaisen käyttötilan välillä. Se sopii erityisesti silloin, kun siirrytään täysin erilaisesta kuvausympäristöstä toiseen, esimerkiksi kirkkovihkimisen kuvaamisesta ilman salamaa vihkiparin kuvaamiseen ulkona täytesalaman kanssa.

Lisävarusteet

Kuvaamisen joustavuutta parantaa valikoima uusia lisävarusteita. Kuvauskapasiteettia voidaan jatkaa joko tehokkaalla 1800 mAh:n litium-ioniakulla (LP-E6) tai akku- ja paristokotelolla (BG-E6). Uusi, lisävarusteena hankittava langaton tiedostolähetin (K271) on yhteensopiva ulkoisten kiintolevyjen ja GPS-laitteiden kanssa. Sen avulla voidaan lähettää kuvia suoraan tietokoneelle tai FTP-palvelimelle tai käyttää kameraa langattomasti. Sekä BG-E6:ssa että K271:ssä on pystysuuntainen laukaisin muotokuvaukseen ja tukeva kahva, joka auttaa kameran tasapainottamisessa pitkiä objektiiveja käytettäessä.

EOS 5D Mark II -järjestelmäkameran myynti alkaa Suomessa joulukuussa 2008 ja rungon suositusvähittäishinta on 2799 euroa.

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi