Canon EF 8–15 mm f/4L Fisheye USM: Näe maailma uusin silmin [26.8.2010]

EF 8–15 mm f/4L Fisheye USM L-sarjan uusin tulokas EF 8–15 mm f/4L Fisheye USM on maailman ensimmäinen kalansilmäzoom-objektiivi, jolla voidaan kuvata sekä pyöreitä että koko kuva-alan kattavia kuvia 8–15 mm laajakulmaisen polttovälialueen ansiosta. Objektiivi tarjoaa erinomaisen kuvanlaadun, muuttumattoman valovoiman koko zoomausalueella ja tukevan rakenteen, joka mahdollistaa luotettavan kuvauksen haastavissa sääoloissa.

Kun objektiivi kiinnitetään täysikokoisella kennolla varustettuun Canonin digitaaliseen järjestelmäkameraan, kalansilmäobjektiivilla voidaan kuvata pyöreitä tai koko kuva-alan kattavia kuvia. Esimerkiksi yötaivasta kuvattaessa täysi 180 asteen horisontaalinen ja vertikaalinen kuva-ala mahdollistaa kaikkien yksityiskohtien tallentamisen samaan kuvaan.

APS-C- tai APS-H-kokoisilla kennoilla varustettuja EOS-runkoja käytettäessä EF 8–15 mm f/4L Fisheye USM -objektiivilla voidaan kuvata tavanomaisia koko kuva-alan kalansilmäkuvia. Objektiivin rungossa olevan zoomin lukitusmekanismin ansiosta zoomausalue voidaan rajata sellaiselle polttovälialueelle, jossa koko kuva-alan näkymä on paras mahdollinen ilman, että kuvan reunoilla tapahtuu häipymistä. Zoomin käyttörenkaan vieressä olevat C- ja H-merkit ilmaisevat laajakulmazoomin asennon, jossa kuvaaminen ilman reunojen häipymistä on mahdollista kullakin kennotyypillä. Näin ammattikuvaajat saavat mahdollisimman laadukkaita kuvia kaikilla EOS-rungoilla.

Edistyksellistä optiikkaa ammattikuvaukseen
EF 8–15 mm f/4L Fisheye USM - objektiivissa on 14 linssielementtiä 11 ryhmässä mukaan lukien yksi asfäärinen ja yksi UD-elementti, jotka korjaavat kromaattista poikkeamaa ja tuottavat laadukkaat suurikontrastiset kuvat, joiden värientoisto on erinomainen.

Voimakkaiden valonlähteiden aiheuttamat haamukuvat ja heijastumat voivat olla erityinen haaste laajakulmakuvauksessa. Näiden virheiden korjaamiseksi kaikissa linssielementeissä on Canonin Super Spectra -pinnoite. Lisäksi etulinssin sisäpinnassa on Canonin SWC-pinnoite, jonka rakenne koostuu mikroskooppisen pienistä kartioista. Kartiot ovat lyhyempiä kuin linssielementin pintaan osuvan näkyvän valon aallonpituus, jotta valon nopeus vähitellen hidastuu samaan vauhtiin kuin lasin läpi edetessään. Näin ehkäistään heijastumat valon ollessa matkalla kennoon.

Nopea ja tarkka tarkennus; hyvä suorituskyky hämärässä
EF 8–15 mm f/4L Fisheye USM -kalansilmäobjektiivin ultralaajakulmazoom tarjoaa uuden näkökulman urheilun ja arkkitehtuurin kuvaamiseen. Muuttumaton valovoima f/4,0 mahdollistaa lyhyiden valotusaikojen käytön hämärässä.
Rengastyyppinen ultraäänimoottori takaa nopean ja tarkan automaattitarkennuksen. Käsintarkennus on kuitenkin koko ajan käytettävissä automaattitarkennuksen ollessa toiminnassa.

Ammattikäyttöön suunniteltu
EF 8–15 mm f/4L Fisheye USM -kalansilmäobjektiivin tyylikäs ulkomuoto vetää vertoja sen laadukkaille ominaisuuksille. Hyvän pöly- ja kosteussuojauksen ansiosta objektiivia voidaan käyttää monenlaisissa haastavissa ympäristöissä, ja EOS-ammattirunkoon kiinnitettynä kuvaaminen on mahdollista jopa äärimmäisissä sääoloissa. Uusi ulkopinnoite näyttää ja tuntuu miellyttävältä.

Laadukkaat varusteet
Kalansilmäobjektiivin mukana toimitetaan objektiivin suojus, säilytyspussi ja huopavuorattu vastavalosuoja EW-77, joka ehkäisee heijastumia käytettäessä zoomia 15 mm:n asetuksella.

EF 8–15 mm f/4L Fisheye USM -kalansilmäobjektiivi on saatavilla tammikuusta 2011 alkaen, suositusvähittäishinta 1909 euroa.
Lisätietoja: Canon Oy, Markkinointi, Jussi Poikolainen, puhelin 010 544 4678, sähköposti: etunimi.sukunimi@canon.fi

Tietoja
Lehdistömateriaali